شناسهٔ خبر: 38486090 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

مومیایی ۳۰۰۰ ساله ای که حرف می زند!

صاحب‌خبر -

صداهایی از مومیایی مصری شنیده می‌شود، خب صدای چه کسی می‌تواند باشد؟ خوشبختانه فناوری چاپ سه‌بعدی امکاناتی را فراهم کرده است که سابق بر این وجود نداشتند. جدیدترین امکانی که وجود دارد این است که صدای یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله مصری را از نو بازسازی کنند. با ما همراه باشید تا ببینیم این مومیایی که قرار است صدایش بازسازی شود، کیست و این کار چطور قرار است انجام شود و آیا واقعا می‌توان به صدای این مومیایی ۳۰۰۰ ساله گوش کرد؟

این مومیایی کیست؟
مومیایی خوش‌شانسی که دانشمندان بر روی آن دست گذاشته‌اند، کاهنی است به نام نِسیامون که ازنظر حفظ و نگهداری بسیار خوب و سالم باقی‌ مانده است. این مومیایی در سال ۱۸۵۴ کشف شده است و در ۵۰ سالگی نیز درگذشته است. در بیشتر موارد فقط بافت استخوان مومیایی باقی‌ مانده است و بافت نرمی از آن حفظ نشده است، ولی مومیایی نسیامون یک استثنا است.این مومیایی به‌اندازه‌ای بافت نرم خود را حفظ کرده است که دانشمندان توانسته‌اند مجرای صوتی وی را به‌صورت مصنوعی بازسازی کنند و این امکان را فراهم کنند که صدای وی را در هنگامی‌که زنده بوده است از نو تولید کنند. این کار حدود ۵ سال زمان برده است.

البته هنوز دستگاهی برای بازآفرینی گفتار وجود ندارد ولی پس از به وجود آمدن پرینت سه‌بعدی دانشمندان توانستند صدایی کوتاه که چگونگی صدای کاهن را نشان می‌دهد به دست آورند. در این فرآیند از فن‌آوری‌هایی مثل سی‌تی‌اسکن نیز برای استفاده در دستگاه چاپگر استفاده شده است.

شبیه سازی صدا چگونه انجام شده است؟
با توجه به اینکه دستگاه صوتی کیفیت صدای هر فرد را تعیین می‌کند، تصویربرداری دقیق از این دستگاه می‌تواند برای ایجاد یک صدا که نماینده صدای اصلی باشد بسیار مهم تلقی شود. جالب است بدانید در تابوت این کاهن که درواقع صدای وی ابزار اصلی‌اش برای برقراری ارتباط با خدایان و عبادت‌کنندگان بوده است، کتیبه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد او آرزو داشته است در زندگی پس از مرگ نیز صحبت کند.

جالب است بدانید این تنها تحقیقی نیست که در آن از پرینتر سه‌ بعدی استفاده شده است، در تحقیق دیگری دانشمندان سعی کرده‌اند که با استفاده از این تکنولوژی، مدل‌هایی از گلوی ناندرتال‌ها را نیز بازسازی کنند. همچنین در سال ۲۰۱۶ دانشمندان در ایتالیا کاری مشابه را برای بقایای مرد یخی معروف به اوتزی انجام دادند.

این موضوع که این صدا چقدر واقعی است هنوز در مرحله نظریه باقی‌ مانده است و مشخص نیست چقدر واقعاً به صدای مردم باستان نزدیک و شبیه است. ولی به هر حال مسئولین موزه شهر لیدز که مومیایی در آن نگهداری می‌شود، احتمالا صدای بازتولیدی را به بخش نگهداری مومیایی اضافه خواهند کرد تا هم نمایش مومیایی به واقعیت نزدیک‌تر شود و هم آرزوی کاهن نِسیامون که می‌خواسته صدایش پس از مرگ نیز شنیده شود، به واقعیت تبدیل شود.

منبع: لست‌سکند

نظر شما