شناسهٔ خبر: 38485975 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

راز افزایش قیمت‌ها در بازار‌های سکه و خودرو

صاحب‌خبر -
خرداد:  زاوه کارشناس خودرو با بیان اینکه کاهش تولید در صنعت خودرو یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو است، گفت: برای ساماندهی بازار، اولا باید در خزانه را سه قفله کنند و از برداشت‌های بیخودی جلوگیری شود، دوما هزینه‌های اضافی دولت باید به فوریت متوقف شود تا کسری بودجه دولت به حداقل برسد و دست آخر نیز دولت باید از اعطای وام به خودروسازان و قطعه سازان جلوگیری کند، چرا که آن‌ها این منابع را پس نمی‌دهند و این پول‌ها به نقدینگی تبدیل می‌شود و این برای اقتصاد کشور یک سم خالص محسوب می‌شود.

دوباره این روز‌ها قیمت‌ها در بازار‌های مختلف با افزایش روبرو شده و بسیاری از مردم را نگران کرده، به‌طوری که پراید به مرز ۷۰ میلیون تومان رسیده، هر گرم طلا از ۶۰۰ هزار تومان عبور کرده و سکه تمام نیز ۶ میلیون تومانی شده، حال باید دید در چنین وضعیتی قیمت‌ها تا کجا توان بالا رفتن دارند.

به گزارش خرداد به نقل از فرارو، کولاک در بازار خودرو ادامه دارد. طی روز‌های گذشته خودرو‌های سایپا تا سه میلیون و محصولات ایران خودرو تا ۱۲ میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. اتفاقی که باعث شده پراید وارد کانال ۷۰ میلیون و پژو ۴۰۵ GLX وارد کانال ۱۰۰ میلیون شود. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار در بازار به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۶۲۰ هزار ۹۸۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۶۸۰ دلار قیمت خورد.

چرا قیمت‌ها در بازار‌های سکه، طلا، ارز و خودرو همچنان بالا می‌رود؟
دلایل افزایش قیمت خودرو
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌های غلط موجب آن شده بازار خودرو به این روز بیفتد، اظهارداشت: با توجه به اینکه از مدت‌ها پیش هشدار داده شده بود که اگر این روند ادامه پیدا کند، بازار خودرو از کنترل خارج می‌شود، اما گوش کسی شنوا نبود، این در حالی است که اعلام شده تورم نقطه به نقطه ۳۸ درصد است، در چنین وضعیتی معلوم است که پراید به ۶۰ میلیون و بیش از آن حتی ۷۰ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر نرخ تورمی افزایشی است و به تبع آن نیز بازار‌های مختلف را به دنبال خود با افزایش نرخ روبرو می‌کند، در مورد خودرو نیز به دلیل آن‌که تا سال گذشته نرخ‌ها را سرکوب کردند، طی یک سال اخیر به دلیل اینکه بازار خودرو با التهاب روبرو بود، نرخ‌ها به پرواز درآمدند، این در حالی است که از یک سو با سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه در مورد کنترل نرخ تورم و از سوی دیگر با عدم استقلال خودروسازان و دخالت‌های وزارت صنعت در امور صنعت خودرو مشاهده می‌کنید که افسار تورم پاره شده و این غول هر دفعه به یک بازار سرک می‌کشد.

زاوه با اشاره به اینکه عملا در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی شکست خورده‌ایم، بیان داشت: باید در جهت‌گیری‌ها یک بازنگری اساسی صورت گیرد، چرا که این‌ها دیگر جوابگو نیستند و باید به دنبال سیاست‌های جدیدی باشیم و تا زمانی که آن‌ها را اجرایی نکنیم، به هیچ عنوان نمی‌توان به آینده امیدوار بود، حال باید دید آیا مسئولان بیدار خواهند شد و فکری به حال وضعیت فعلی خواهند کرد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ایران خودرو از الان برای سال ۱۴۰۰ نیز خودرو پیش فروش کرده است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع معلوم است، عملا صنعت خودرو رها شده چرا که هنوز خودرو‌های معوق صفر نشده که خودروساز اقدام به پیش فروش برای دو سال آینده کرده است، در چنین وضعی معلوم است که صنعت خودرو از یک بهم ریختگی رنج می‌برد که نیاز دارد، به آن رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه کاهش تولید در صنعت خودرو یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو است، گفت: برای ساماندهی بازار، اولا باید در خزانه را سه قفله کنند و از برداشت‌های بیخودی جلوگیری شود، دوما هزینه‌های اضافی دولت باید به فوریت متوقف شود تا کسری بودجه دولت به حداقل برسد و دست آخر نیز دولت باید از اعطای وام به خودروسازان و قطعه سازان جلوگیری کند، چرا که آن‌ها این منابع را پس نمی‌دهند و این پول‌ها به نقدینگی تبدیل می‌شود و این برای اقتصاد کشور یک سم خالص محسوب می‌شود.
 
چرا قیمت‌ها در بازار‌های سکه، طلا، ارز و خودرو همچنان بالا می‌رود؟

سه دلیل افزایش قیمت سکه و طلا
عباد محمدولی کارشناس بازار سکه و طلا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه قیمت‌ها در این بازار به چند دلیل با افزایش قیمت روبرو شده است، اظهار داشت: زمانی که برابری ریال در مقابل دلار کاهش پیدا می‌کند، معلوم است که طلا و سکه با افزایش قیمت روبرو می‌شود، زیرا که برابری دلار در مقابل ریال یکی از ملاک‌های تعیین قیمت طلا و سکه است، از سوی دیگر زمانی که ما اجازه می‌دهیم قدرت پول ملی کاهش یابد، باید منتظر چنین وضعی در بازار‌های مختلف باشیم.

وی افزود: در حال حاضر سه دلیل افزایش قیمت طلا و سکه شامل یک تاثیر منفی ورود ایران به لیست سیاه FATF، دو افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی و نرخ ارز در بازار داخل و سه افزایش تقاضا است، بنابراین با توجه به قرارگیری این سه عامل در کنار هم، بازار طلا این روز‌ها با افزایش قیمت افسار گسیخته‌ای همراه شده است.

محمدولی گفت: باید در درازمدت سیاست‌هایی در پیش گرفته شود که بتواند پاسخگوی ثبات اقتصادی شود، در این رابطه اگر نرخ رشد اقتصادی مثبت باشد، وضعیت تولیدات صنعتی رو به بهبودی باشد، نرخ اشتغال بالا بوده و میزان سرمایه‌گذاری‌ها مناسب باشد، در چنین صورتی می‌توان انتظار داشت که ثبات اقتصادی حاکم باشد و بازار‌ها نیز با التهاب و افزایش قیمت روبرو نباشد.

این کارشناس بازار طلا با اشاره به اینکه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در اقتصاد کشور مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، بیان داشت: با توجه به وضعیتی که طی دهه‌های گذشته در اقتصاد ایران حاکم بوده، نباید انتظار داشت که الان همه چی آرام باشد، در عوض با هر تندبادی باید منتظر التهاب در بازار‌های مختلف بود، بنابراین باید با ایجاد ساختار‌های مناسب سعی کرد در تکانه‌های اقتصادی، اقتصاد ملی را ایمن کرد، در غیر این صورت با انواع و اقسام مشکلات و نوسان‌های اقتصادی در بازار‌های مختلف روبرو خواهیم بود.

برچسب‌ها:

نظر شما