شناسهٔ خبر: 38485080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

آخرین خبرها از کرونا در ایران

صاحب‌خبر -

[ادامه از صفحه اول]  دوشنبه شب هم در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت‌کرد و بعد از آن بود که با تشدید علایم از او تست گرفته شد.

15 کشته در هشت روز
آمارها درحال افزایش است، براساس آنچه وزارت بهداشت در روز گذشته اعلام کرد تا ظهر دیروز با اضافه‌شدن 34 مبتلای جدید، کرونا 95 نفر را مبتلا کرد و جان 15 نفر را گرفت که از میان مبتلایان16 نفر از استان قم، 9 نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، دو نفر استان مازندران، دو نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر از جزیره قشم هستند. به گفته رئیس روابط ‌عمومی وزارت بهداشت اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده یا با شخصی از این استان در تماس بوده‌اند.در هشتمین روز از انتشار نخستین خبرها از ابتلا به کروناویروس در ایران خبرها حکایت از آغاز توزیع 700‌هزار پک بهداشتی حاوی ژل ضدعفونی و ماسک در قم دارد. با این حال، اما هنوز خبری از قرنطنیه‌کردن قم نیست. وزارت بهداشت موافق قرنطینه نیست. محمد ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع گلایه دارد: «چرا برنامه‌ای برای قرنطینه شهر قم وجود ندارد. شهر قم منشأ صادرات ویروس به تمام کشور است، وزارت بهداشت تلاش می‌کند با صحبت، تذکر و اطلاع‌رسانی به‌ویژه در قم شهر را مدیریت کند، اما یکسری از مردم به صحبت‌های وزارت بهداشت هیچ اعتنایی ندارند.» سعید نمکی، وزیر بهداشت در روزهای گذشته چندین بار مخالفتش را با قرنطینه‌کردن قم اعلام کرد و حالا برای مهار کرونا از ارتش کمک خواسته است. آنها هم پاسخ مثبت داده‌اند.حالا در فاصله 80 کیلومتری از قم مرگ دو بیمار مبتلا به کروناویروس، ساوه‌ای‌ها را هراسان کرده است. عباس نیک‌روش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ساوه که این خبر را اعلام کرد، درباره جزئیات آن توضیح داد:«یکی از این افراد زنی هشتادودو ساله با بیماری‌های قلبی، کلیوی و مزمن خونی است که نشانه‌های حاد تنفسی و تب داشت. او در بیمارستان مدرس ساوه بستری شد، اما پس از یک روز جانش را از دست داد. فرزندان این زن ساکن شهر قم بوده‌اند و بیمار در این شهر تردد داشته است. نفر دوم هم زنی هشتادوهفت ساله‌ مبتلا به بیماری‌های مشابه بود که به بیمارستان چمران مراجعه کرده بود و پس از دو روز بستری جانش را از دست داد.» ابتلای یکی از دانشجویان خواجه نصیر به کروناویروس هم دیروز خبرساز شد. خبر را خشنود دانشجویی، معاون دانشجویی این دانشگاه به ایلنا اعلام کرد با این توضیح که  «حال او مساعد است و به‌زودی مرخص می‌شود. او 27‌سال دارد.» او گفت: «از زمانی که نتیجه آزمایش مثبت شد، به دوستان و هم‌اتاقی‌های او اعلام کردیم که مراقب باشند و آنها هم به دکتر مراجعه کردند. همچنین خوابگاه این دانشجو تحت کنترل است. البته همه خوابگاه‌ها تخلیه و ضدعفونی شده است.» مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از مثبت‌بودن تست کرونای سه نفر در استان فارس خبر داد: «یک روحانی، یک زن شصت‌وپنج ساله و یک پزشک جزو مبتلایان هستند.» آنچه گروه‌های درمان اعلام می‌کنند این است که بیماران باید به بیمارستان‌های ویژه‌ای منتقل شوند، چراکه وجود این بیماران در کنار سایر افراد احتمال انتقال را بالا می‌برد. یکی از پرستاران بیمارستان میلاد این را به «شهروند» می‌گوید: «مراجعه‌کننده‌ها به شدت ترسیده‌اند، در بیمارستان میلاد شرایط ایزوله فقط برای بیماران قطعی رعایت می‌شود، درحالی‌که برای این افراد باید بیمارستان جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.»

ابلاغیه‌ای برای به تعویق انداختن مراسم عروسی
در شرایطی که همه نگران انتشار ویروس در مکان‌های تجمعی مثل زندان‌ها، پادگان‌ها و ... هستند، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تأکید می‌کند که تاکنون موردی از کرونا در زندان نداشته‌اند. به گفته او قرار است به‌زودی ابلاغیه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای تعویق برگزاری مجالس عروسی تا نوروز ابلاغ ‌شود. براساس این ابلاغیه قاعدتا قراردادها در این زمینه باید لغو شود و سندیکاهای مربوطه باید این موارد را پیگیر باشند. جهانپور می‌گوید: «همچنان ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاگر به قوت خود باقی‌ است. تئاتر‌ها، همایش‌ها، سمینارها، کنگره‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی دوره‌های آموزشی که مستلزم گردهمایی است، همچنان ممنوع می‌شود.» وزارت بهداشت همچنین از تعطیلی دانشگاه‌های 10 استان تا پایان هفته خبر می‌دهد.

اعتماد، داروی ضدکروناست
وزارت بهداشت آمار مبتلایان را از منابع رسمی اعلام می‌کند و آن طرف در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی، آمارها و اطلاعات دیگری منتشر می‌شود؛ فضایی که نگرانی‌ها را تشدید کرده است. همین هم شد تا علی ربیعی، سخنگوی دولت که دو روز پیش به‌عنوان رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پیشگیری از بیماری کرونا منصوب شد، پس از جلسه‌ای که چند روز پیش با مدیران رسانه‌ها داشت روز گذشته در جلسه مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع تأمین اقلام مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا، مهم‌ترین داروی ضدکرونا را اعتماد عنوان کرد؛ اعتماد به هم، نظام پزشکی و نظام تولید. او اطمینان داد که بر این ویروس سرکش غلبه خواهند کرد. با این حال، این ویروس در صادرات و کنش اقتصادی و اجتماعی مردم تأثیرگذار است.

مردم عادی نیاز به ماسک ندارند
همه دچار هراس شده‌اند و انتشار اخبار افزایش آمار مبتلایان، آنها را وحشت‌زده کرده است. از ابتدای هفته میزان تقاضا برای خرید ماسک و مایعات ضدعفونی به شدت بالا رفته و خبرها حکایت از جیره‌بندی، نایاب شدن و صف‌های طولانی برای خرید این لوازم دارد. همه اینها در شرایطی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، گروه‌های عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند و تنها افراد پرخطر مثل خود بیماران و افرادی که در ارتباط نزدیک با آنها قرار دارند، مثل گروه‌های درمان از ماسک استفاده کنند. در این وضع کاسب‌کارانه، رئیس پلیس پایتخت از کشف بیش از 5میلیون ماسک خبر داد: «سه کارگاه به صورت غیرقانونی و‌ غیربهداشتی اقدام به تولید ماسک می‌کردند که همه پلمپ شدند.» با این حال مدیر امور توزیع اداره کل دارو و مواد سازمان غذا و دارو تأکید می‌کند که بیش از نیاز کشور مواد ضدعفونی و ماسک وجود دارد. علی رزازان، مقصر کمبود این لوازم را دلال‌هایی اعلام کرد که از این شرایط سوءاستفاده کرده‌اند. او وعده می‌دهد که تا چند روز آینده ماسک و تجهیزات عفونی به مردم می‌رسد. این درحالی است که سفیر چین در ایران در توییتی نوشت که این کشور، 250‌هزار ماسک به ایران اهدا کرده است.  

کیت‌های تشخیصی در راه است
بسیاری از بیماران با نشانه‌های سرماخوردگی به دنبال آزمایش کرونا هستند و می‌خواهند از سلامت‌شان مطمئن شوند. با این حال، افراد برای گرفتن تست کرونا با دفترچه بیمه 170‌هزار تومان پرداخت کرده‌اند. شنیده می‌شود وزارت بهداشت به اندازه کافی کیت‌های تشخیصی ندارد و دلیل آن هم تحریم‌هاست. وزارت بهداشت تأکید می‌کند که در روزهای آینده کیت‌های بیشتری در اختیار ایران قرار می‌گیرد چراکه مبتلایان به این بیماری درحال افزایش‌اند و در روزهای آینده به تعداد بیشتری از این کیت‌ها نیاز می‌شود. تولید این کیت‌ها توسط دو شرکت آلمانی و هلندی صورت می‌گیرد و تا روز جمعه چهار مرحله از سازمان بهداشت جهانی دریافت شده است. همچنین قرار است تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا از سه آزمایشگاه به هفت آزمایشگاه افزایش یابد.

در مسیر بهبودی
در این میان خبرهایی از بیمارستان‌ها می‌رسد که نشان می‌دهد تعدادی از بیماران مبتلا بهبود یافته‌اند. مثل علی اصغر باباجانی متخصص گوش و حلق و بینی و همسرش رزیتا ابوالقاسمی که متخصص کلیه است. البته در دو روز گذشته هم اعلام شد سه بیمار در بیمارستان‌های فیروزگر و کامکار قم هم شرایط بهتری داشته‌اند و اوضاع‌شان رو به بهبودی است. پزشک اراکی هم‌چنین شرایطی دارد. براساس اعلام وزارت بهداشت تا دوشنبه شب هم 21 نفر در قم ترخیص شده‌اند.

بسیج شهری
شهرداری تهران هم به جنب‌وجوش افتاده و حالا برنامه تعطیلی مکان‌های عمومی را در دستور کار قرار داده است. تعطیلی باغ پرندگان و ممنوعیت فعالیت دستفروشان مترو یکی از مصوبات شهرداری در زمینه مقابله با کروناست. اطلاع‌رسانی به شهروندان از طریق بیلبوردها و تلویزیون شهری هم از سوی شهرداری درحال انجام است. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم از ضدعفونی کردن ایستگاه‌های آتش‌نشانی به صورت مرتب خبر داده است.  از آن طرف، مدیر بهزیستی استان تهران از ایجاد محدودیت در پذیرش افراد جدید در کمپ‌های ترک اعتیاد خبر داده است. در ادامه هم مهدیه تهران که حدود 51‌سال بدون وقفه برنامه هفتگی قرائت دعای کمیل و ندبه را برگزار کرده، در اطلاعیه‌ای نسبت به لغو این مراسم تا اطلاع ثانوی خبر داده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در راه تهران

با بالا رفتن موارد ابتلا به کروناویروس در ایران، سازمان جهانی بهداشت، تیمی از کارشناسان این سازمان را به تهران فرستاده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری مبنی بر ورود این تیم به تهران نیامده اما براساس آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده:  «باید سازوکار دقیق نحوه شیوع بیماری و آنچه در ایران اتفاق افتاده بررسی شود تا مطمئن شد امکانات و ملزومات لازم برای مقابله با شیوع کرونا در اختیار است.» حالا این سازمان، نسبت به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان هشدار داده است. 

نظر شما