شناسهٔ خبر: 38484369 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

با فابین رویز آشنا شوید؛ از شکوفا شدن زیر نظر ستین، تا داشتن DNA بارسلونا

علی آقااحمدی

فابین رویز در یورو زیر 21 ساله ها، توانست با یک شوت از راه دور، به اسپانیا کمک کند تا در فینال آلمان را شکست دهد و به عنوان قهرمانی برسد. جایی که او توانست به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت هم انتخاب شود.

صاحب‌خبر -

طرفداری- یکی از مهم ترین مشکلات بارسلونا، پیداکردن جانشین برای بازیکنان افسانه ای اش است. برای جانشینی اینیستا، بارسلونا اقدام به جذب فیلیپه کوتینیو کرد و این اقدام، تبدیل به یک شکست کامل شد. عثمان دمبله هم با آن سر وصدا جذب شد تا جانشین نیمار شود، اما اوضاع فاجعه بار پیش رفت و او هم تبدیل به یک خرید ناموفق برای بارسلونا شد. حالا تنها فکر کردن به جدایی مسی از بارسلونا، کافی است تا هواداران بارسا به خود بلرزند. به همین دلیل لازم است که جانشین ژاوی، با دقت بیشتری انتخاب و جذب شود

به گزارش سایت Goal، بهترین کاری که بلوگرانا اکنون باید انجام دهد این است که بازیکنانی را منطبق با DNA خود باشگاه جذب کند. بارسا این پروژه را با جذب فرنکی دی یونگ آغاز کره و می تواند آنرا با جذب فابین رویز، ادامه بدهد. رویز کسی است که الگویش را ژاوی می داند و پیش از این در مصاحبه ای گفته است: 

من به خاطر ژاوی عاشق فوتبال شدم.

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که بیشتر از کیکه ستین، به سبک بازی فابین رویز، علاقه داشته باشد. پیرمرد اسپانیایی، کسی بود که در سال 2017، استعداد رویز را شکوفا کرد. ستین در همان سال به هیئت مدیره بتیس گفت که پیشنهاد 1 میلیون یورویی بارسلونا برای رویز را قبول نکنند، هافیک اسپانیایی آن زمان تنها 25 بازی برای تیم بزرگسالان بتیس، انجام داده بود. ستین سال گذشته در این خصوص گفت: 

وقتی به بتیس رفتم استعداد فابین را مشاهده کردم، تصمیمی گرفتم که او را در تیم نگه دارم.البته او در بعضی از فاکتور های مهم، نیاز به پیشرفت داشت. همان موقع فهمیدم که او توانایی های زیادی برای شکوفا کردن دارد. ناپولی او را تنها با پرداخت 30 میلیون یورو به خدمت گرفت، شک ندارم که اگر می ماند، می توانست سال بعد با قیمتی در حدود 60 میلیون یورو به فروش برود. 

پیش بینی ستین تا حدود زیادی درست از آب در آمده و اکنون اگر تیمی بخواهد این بازیکن را در ترکیبش داشته باشد، باید حداقل 80 میلیون یورو پرداخت کند. دی لورنتیس هم در مصاحبه ای آب پاکی را روی دستان مشتری های رویز ریخت و قیمت او را 180 میلیون یورو، اعلام کرد. 

رویز تحت هدایت ستین، 34 بازی برای بتیس در لالیگا انجام داد و با نمایش خوبش، سبب شد که از جنوب اسپانیا، به جنوب ایتالیا منتقل شود. او توانست تکنیک فوق العاده ای از خودش نشان دهد. فابین به خوبی می تواند با توپ حرکت کند و توانایی بازی در پست هافبک هجومی و دفاعی را هم داراست. علاوه بر اینها، توانایی چرخش ژاوی مانندی دارد و در حال تبدیل شدن به یک بازیکن کامل است. 

به مانند دی یونگ در بارسلونا، رویز هم در ناپولی تنها در یک پست به میدان نمی رود. چرخش های رویز باعث می شود بازیکن حریف در تصمیم گیری برای تکل دچار مشکل شود  و در زمانی که به نظر می رسد در حال از دست دادن توپ است، توپ را باز هم در اختیار داشته باشد. این استعداد های مختلف، باعث شده اند ک رویز توانایی بازی در پست هافبک چپ را هم داشته باشد، جایی که علی رغم سرعت نه چندان زیاد، می تواند برای حریف خطرناک باشد. حضور آنچلوتی در ناپولی باعث شد که رویز در نهایت، بتواند به خوبی در سری آ جا بیافتد و ایتالیا را هم با خلاقیتش آشنا کند. 

در یورو زیر 21 ساله ها، فابین رویز کسی بود که توانست با یک شوت از راه دور، به اسپانیا کمک کند تا در فینال آلمان را شکست دهد و به عنوان قهرمانی برسد. جایی که توانست به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت هم انتخاب شود. رویز در این فصل کمتر به عنوان هافبک میانی به کار گرفته شده است، با این حال هنوز هم بخشی از بار دفاعی ناپولی را بر دوش دارد.

با وجود قد 1.89متری که دارد، در بازپس گیری توپ، هنوز ضعف دارد و این موضوعشاید به پستش در تیم گتوزو مربوط باشد. پا به توپ بودن از ویژگی های مثبت رویز محسوب می شود. شباهت های کوچکی هم میان او و آندره گومز در برخی از فاکتور ها دیده می شود. با این وجود نشانه هایی که در حضور ناموفق گومز در بارسلونا وجود داشت، در بازی رویز دیده نمی شود. 

فابین رویز زیرنظر گتوزو توانسته خودش را بیش از پیش مطرح کند و برای اثبات این جهش بزرگ، می توان گل های پیروزی بخشی که مقابل اینتر و برشا به ثمر رساند را مثال زد. اگر او به اسپانیا منتقل شود، می تواند ضلع سوم مثلث خط هافبک بلوگرانا، در کنار دی یونگ و بوسکتس باشد یا در رئال مادرید، به عنوان جانشین مودریچ ایفای نقش کند. 

در هرصورت فابین رویز دو فرصت برای درخشش و بیشتر به چشم آمدن دارد: 1- حضور در ترکیب تیم ملی اسپانیا و کسب دستاورد همراه با لاروخا 2- اجرای یک نمایش درخشان در 2 بازی رفت و برگشت مقابل بارسلونا

نظر شما