شناسهٔ خبر: 38484330 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برش استانی نقشه جامع علمی کشور در استان فارس پیگیری می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ عمومی با اشاره به بررسی برش استانی نقشه جامع علمی کشور گفت: فارس استان دومین است که این موضوع در آن مطرح می‌شود و دانشگاه شیراز به دلیل قدمت و تجربه علمی برای این منظور انتخاب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی بعدازظهر امروز در نشست مربوط به بررسی برش استانی نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: استان فارس استان دومین است که این موضوع در آن مطرح می‌شود و دانشگاه شیراز به دلیل قدمت و تجربه علمی برای این منظور انتخاب شده است.

او درباره ضرورت تدوین سند استانی نقشه جامع علمی کشور گفت: تدوین سند استانی برنامه و بودجه کشور را با توسعه علم و فناوری هر استان همراه می‌کند و ویژگی دوم آن نیز این است که سرمایه فردی و گروهی تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود و ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند.

عاملی با بیان اینکه استان فارس رتبه سوم سرمایه اجتماعی را در کشور دارد، بیان کرد: این امر نشان می‌دهد که روحیه کار جمعی در این استان زیاد است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانش یکپارچه یک رویکرد است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دانش، موثر باشد باید به هم وصل شوند به ویژه در بازار رقابتی که در آن قرار گرفتیم کسانی که موفق می‌شوند که تجربه دانشی رو بهم وصل کنند.

او با بیان اینکه جداسازی دانشگاه‌ها و علوم پزشکی در ایران باید یکی بشود، خاطرنشان کرد: امروز فضای فناوری نو، کار را کاملا متفاوت و بسیاری از رشته‌ها را بهم وصل کرده است و انواع و اقسام رشته‌های جدید ایجاد شده و رشته‌های قدیم به تدریج از بین میروند.

عاملی با تاکید بر اینکه فناوری‌های جدید مولفه‌ها را عوض کرده است، تصریح کرد: اگر با زاویه رشته‌های جدید فهم اجتماع نکنیم، عقب مانده‌ایم. اگر ماهیت جریان اجتماعی شدن در فضای دوم که فراملس و فراجغرافیایی است را نفهمیم فهم جدیدی از اجتماع نخواهیم داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سند جامع علم و فناوری استان سبب می‌شود به ادغام واحد‌های آموزشی فکر کنیم و فهم جدیدتری از اجتماع به دست آوریم باید رشته‌های جدید ایجاد شود؛ واحد‌های کوچک باید به واحد‌های بزرگ بپیوند تا ارتقا یابد.

او با بیان اینکه در سند جامع علمی نگاه اکوسیستمی وجود دارد، گفت: در این سند به ظرفیت خاص استان توجه می‌شود، در استان فارس ظرفیت‌های متفاوتی وجود دارد که توسعه علم و فناوری براساس ظرفیت و اوکوسیستم استان انجام شود؛ گریزی نداریم جز اینکه به توان تخصصی توجه کنیم.

عاملی با بیان اینکه سند نقشه جامع علمی کشور یک سند توانمند، فراگیر و همه جانبه‌نگر است، افزود: این سند ظرفیتی برای توسعه کشور ایجاد کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش این شورا در توسعه کشور گفت: ۷۰ درصد از مصوبات شورا مربوط به علم ودانش و ۳۰ درصد مربوط به فرهنگ بوده است و نقش مهمی در توسعه کشور داشته است.

او از روسای دانشگاه‌های استان فارس که در این نشست حضور داشتند، درخواست کرد برای تدوین این سند وقت بگذارند تا این سند به برنامه و بودجه کشور گره زده شود تا اتفاق خوبی در زمینه توسعه بیفتد.

انتهای پیام/

نظر شما