شناسهٔ خبر: 38483328 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ماجرای بن سلمان و داوود الشریان چه بود؟

به نظر می رسد که برخی افراد از دیگران عبرت نمی گیرند، از جمله این افراد داوود الشریان فعال رسانه ای است که گمان می کند نزدیکی وی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان او را از دیگران مصون نگه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

العالم ـ عربستان سعودی

داوود الشریان ریاست سازمان رادیو و تلویزیون عربستان را به عهده داشت و برنامه معروف خود تحت نام "مع داوود" را در شبکه "اس بی سی" عربستان اجرا می کرد و در شش قسمت قبلی به موضوعات مهم و حساسی مانند فرار دختران سعودی و زنان خارجی‌ ازدواج کرده با مردان سعودی و نیز مواد مخدر و خدمات اجتماعی و غیره می پرداخت مسائلی بود که پیش از این کسی جرات نمی کرد به آنها بپردازد.

الشریان همچنین در برنامه خود به سیاست تفریح بن سلمان در عربستان نیز می پرداخت و از جمله کسانی بود که به شدت این برنامه ها را تشویق و ترویج می کرد. او همچنین از افراد بسیار نزدیک به بن سلمان به شمار می رفت؛ اما تمام این مسائل سبب نشد تا از شر بن سلمان در امان بماند، حساب توئیتری "زندانیان عقیدتی" از بازداشت الشریان خبر داد؛ وی از اغاز ماه فوریه جاری ناپدید شده و پیش از این از منصبش نیز برکنار شده بود.

تا این لحظه خبر موثقی درباره سرنوشت شریان وجود ندارد؛ اما این مرد قربانی اعتماد بیش از حد خود به بن سلمان شد. کسی که به عموها و فرزندان عموهای خود و نیز به شیوخ وهابی که حکومت ال سعود را در طول یک قرن مشروعیت بخشیدند، خیانت کند و آنها را به زندان افکند و برخی از آنها در زندان جان خود را از دست دادند. او کسی را که خیلی مهمتر از الشریان بود، ترور کرد؛ داستان ترور خاشقچی که به ترسناکترین داستان در تاریخ تبدیل شد؛ در صورتی که وی تا آخرین لحظه به ملک سلمان وفادار بود، از این رو برای او بسیار آسان است که الشریان را نه تنها از رسانه های سعودی بلکه از وجود حذف کرد.

به رغم آنکه اینک بسیار زود است که به علل خشم آل سعود علیه الشریان پی ببریم؛ اما هیچ بعید نیست که علت این خشم می تواند اختلاف میان شاهزاده ها درباره سیاست بی بند و باری باشد که بن سلمان در پیش گرفت و خشم بسیاری از رقبای قدرت را برانگیخت. اما خیانت همچنان از ویژگی های اصلی بن سلمان باقی می ماند.

نظر شما