شناسهٔ خبر: 38483270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

خبر داد:

نقش مهم فنل ها فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها در برخی از گیاهان دارویی/سبزیجات و میوه ها در پیشگیری و درمان بیماری ویروس کرونا

الهه حمزه ایی

دکتر عبدالله قاسمی پیر بلوطی گفت : وجود ترکیبات مهم و موثره دارویی در برخی گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها به واسطه داشتن گروهی از ترکیبات مانند ترپنوئیدها، فنل ها و فلاونوئیدها در اندام های مختلف نظیر میوه، دانه، برگ، ریشه، پوست و حتی ساقه، علاوه بر تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهم ضدویروسی نیز دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از استان تهران؛ دکتر عبدالله قاسمی پیر بلوطی استادتمام دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و سرپرست واحدهای غرب استان در خصوص کنترل، پیشگیری و درمان کرونا ویروس اظهار کرد: نقش مهم فنل ها فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها در برخی از گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها در پیشگیری و درمان بیماری ویروس کرونا  [ novel coronavirus (2019-nCoV))]  

از عوامل مهم ابتلاء به بیماری کرونا و سایر بیماری ها ویروسی نظیر آنفولانزا که طی چند سال اخیر بالاخص طی ماه های گذشته سبب مرگ و میر صدها نفر در دنیا شده است علاوه بر وجود بیماری هایی که منجر به کاهش سیستم ایمنی بدن می¬شود و یا داشتن بیماری هایی نظیر دیابت، ناراحتی¬های کلیوی، سرطان و بالاخص بیماری های تنفسی، نداشتن یک برنامه غذایی مناسب حاوی ترکیبات مفید و همچنین سوء تغذیه از سایر عوامل مهم در ابتلا به بیماری کرونا ویروس میباشد.

وجود برخی ترکیبات مفید و موثره دارویی در گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها علاوه بر تأمین بخشی از انرژی، نقش مهمی در تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن دارند.

برخی از ویتامین های مهم که در سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا می کنند می توان به ویتامین های A, C, D اشاره نمود. اغلب این ویتامین ها در سبزیجات و میوه ها نظیر کلم، گل کلم، شاهی، شلغم و یا سایر گیاهان تیره شب بو یا چلیپائیان، انواع مرکبات و تیره سداب، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سبز، فلفل دلمه، انواع بری ها مانند کرن بری، بلوبری و قره قاط ایرانی، کیوی، برگ چغندر، اسفناج، کاهو، کدو حلوائی، هویج، حبوبات و غیره به وفور یافت می شوند و قرار دادن آنها در سبد غذایی روزانه افراد به ویژه افراد حساس توصیه می شود. البته این ویتامین ها ممکن است در سایر مواد غذایی با منبع غیر گیاهی قارچ های خوراکی و یا منابع دامی، طیور و آبزیان مانند گوشت تازه، شیلات و ماهیان سردآبی و غیره نیز وجود داشته باشد.  

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی واحد شهر قدس تصریح کرد: مهمترین موضوع توصیه مردم به مصرف برخی گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها با خاصیت تقویت سیستم ایمنی و خواص ضدویروسی است. وجود ترکیبات مهم و موثره دارویی در برخی گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها به واسطه داشتن گروهی از ترکیبات مانند ترپنوئیدها، فنل ها و فلاونوئیدها در اندام های مختلف نظیر میوه، دانه، برگ، ریشه، پوست و حتی ساقه، علاوه بر تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهم ضدویروسی نیز دارند.  

او اشاره کرد: نتایج تحقیقات قبلی حاکی از اثرات ضد ویروسی این ترکیبات بر بیماری های ویروسی کرونا نظیر سارس و مرس بوده است. از مهمترین گروه های شیمیایی این ترکیبات طبیعی با خاصیت ضد ویروسی "پلی فنل ها" هستند. نتایج تحقیقات نشان داده است که وجود ترکیبات فنلی که دامنه بسیار وسیعی از این ترکیبات طبیعی در گیاهان دارویی، سبزیجات و میوه ها وجود دارند علاوه بر اثرات پیشگیری دارای خواصی نظیر آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، درمان دیابت، ضد میکروب و ضد ویروس هستند.  

این مقام مسئول گفت : اسیدهای فنولیک (رزمارینیک اسید موجود در گیاهان تیره نعناع مانند مریم گلی، ریحان، مرزنجوش، آویشن، رزماری، نعناع فلفی و ملیس؛ گالیک اسید در توت فرنگی، انگور سیاه، میخک، چای و غیره)، فلاونیوئیدها و فلاونهای گلیکوزیدی مانند کامفرول از مهمترین ترکیبات موثره هستند

قاسمی پیربلوطی افزود:  در برخی گیاهان رازیانه، چای سبز، سیب سرخ، کلم ها به خصوص بروکلی، پیاز، گوجه فرنگی، کدو و اسفناج، انواع بری ها، کاهو، هلو، آلوئه ورا، سویا، گل راعی یا چای شبان، رزماری و غیره از مهمترین های ترکیبات موثره  و دارویی هستند که علاوه بر پیشگیری نقش موثر ضد ویروسی مناسبی دارند. 

 

photo_2020-02-25_22-17-12

 

نظر شما