شناسهٔ خبر: 38483231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ترکیه همه مسافران پرواز تهران-آنکارا را دو هفته قرنطینه می‌کند

آمریکا و چین داروی آزمایشی برای کرونا را آغاز کردند

صاحب‌خبر -
به گزارش رویترز، موسسه ملی سلامت آمریکا گفته ‌است که داروی ساخت شرکت گیلیاد این کشور روز سه‌شنبه بر روی یک بیمار مبتلا به کرونا آزمایش شده است. این بیمار یکی از ۳۹ شهروندی بود که از کشتی تفریحی دایاموند پرینسس که برای هفته‌ها در ژاپن قرنطینه است، به کشور بازگردانده شده بود. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به ۵۳ نفر رسیده و کاخ سفید از کنگره درخواست فوری و اضطراری بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری برای مبارزه با این ویروس و ویروس ابولا را کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که چین یک «واکسن خوراکی» برای درمان ویروس کرونا ساخته و قرار است بر روی بیماران آزمایش شود. با این حال احتمالا تایید اثربخشی این داروها و تولید هنگفت آنها ماه‌ها طول بکشد.
تاکنون مرگ بیش از ۲۷۰۰ نفر در جهان از ویروس کرونا تایید شده که بخش اعظم آنها شهروندان چین هستند. ایران دومین جایگاه را از لحاظ قربانیان این ویروس دارد به طوری که طبق آمار رسمی ۹۵ مبتلای قطعی در کشور وجود دارد و ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. در دیگر کشورها شمار فوتی‌ها در نسبت با مبتلایان، حدود ۲.۳ درصد است و معلوم نیست چرا در ایران این نسبت نزدیک به ۱۶ درصد است.

در همین حال، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا امروز سه‌شنبه ۲۵ فوریه در سخنانی از پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی درباره شیوع کرونا ابراز نگرانی کرد و اما وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی ویروس کرونا را با خطر تروریسم مقایسه کرده است. محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشته است: «کووید-۱۹ هم مثل بقیه ویروس‌ها - از جمله تروریسم - مرز نمی‌شناسد و تفاوتی بین اقوام و مذاهب قائل نیست. برای مبارزه با آن نباید تفاوتی قائل شویم. ایران در راستای "امید" خواستار همکاری‌ بیشتر منطقه‌ای از جمله تشکیل "مرکز مشترک کنترل و پیشگیری بیماری" است که تاکنون به تعویق افتاده است.»
 
ترکیه همه مسافران پرواز تهران-آنکارا را دو هفته قرنطینه می‌کند
وزارت بهداشت ترکیه از قرنطینه دوهفته‌ای برای همه کسانی که از تهران به آنکارا برگشته‌اند خبر داده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از وزارت بهداشت ترکیه نوشت همه  ۱۳۲مسافر و خدمه پرواز تهران به آنکارا نسبت به ابتلا ویروس کردونا تست می‌شوند و همه آنها مدت دوهفته در قرنطینه نگهداری خواهند شد.  این پرواز شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین حامل شهروندان ترکیه بود که پس از بستن مرزهای هوایی ترکیه به روی ایران، به کشورشان بازگردانده شدند.

محدودیت پروازهای امارات به ایران
فرودگاه بین المللی دبی صبح سه‌شنبه ۲۵ فوریه با انتشار بیانیه‌ای از اعمال محدودیت بر پروازهای شرکت هواپیمایی امارات به مقصد ایران و از مقصد ایران خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس پروازهای هواپیمایی امارات از کلیه شهرهای ایران به استثنای تهران تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. مسافران پروازهای مستقیم تهران نیز بلافاصله در بدو ورود به فرودگاه دبی معاینه خواهند شد.
این اتفاق بعد از آن رخ می‌دهد که بحرین اعلام کرد به مدت ۴۸ ساعت تمام پروازها از و به دبی و شارجه را لغو می‌کند. روز گذشته دوشنبه ۲۵ ژانویه بحرین اعلام کرد یک مسافر آلوده به ویروس کرونا از دبی وارد این جزیره شده است. دو هواپیمایی امارات و اتحاد، از جمله محدود شرکت‌هایی هستند که هنوز به و از چین پرواز می‌کنند. البته مقام‌های این دو شرکت اماراتی مدعی هستند، غربالگری و کنترل‌های لازم را در خصوص آلوده بودن یا نبودن مسافران خود را با دقت در دستور کار قرار می‌دهند. روز گذشته هواپیمایی عمان هم اعلام کرد تا اطلاع ثانوی پروازهای خود را از مبدا و به مقصد تهران تعلیق می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی دو کشور قطر و امارات، تنها کمپانی‌هایی هستند که همچنان در فرودگاه‌های ایران فرود می‌آیند. 

گسترش پرشتاب ویروس کرونا در اروپا؛ هفت کشته و ۲۲۰ مبتلا در ایتالیا
ویروس کرونا بخش‌هایی از ایتالیا را گرفتار کرده و نگرانی‌های اروپا از گسترش پرشتاب ویروس کرونا شدت یافته است. وزیران بهداشت کشورهای اروپای مرکزی برای بررسی وضعیت ایتالیا و راهکارهای مقابله با کرونا تشکیل جلسه می‌دهند.
مقامات ایتالیا با توجه به شیوع پرشتاب ویروس کرونا در این کشور همسایگان خود و همچنین آلمان را دعوت به رایزنی کرده‌اند. در این راستا قرار است، وزیر بهداشت ایتالیا، کشورهای همسایه و همچنین آلمان روز سه‌شنبه ۶ اسفند (۲۵ فوریه) در رم گرد هم آیند. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان و همتایان او از فرانسه، اسلوونی، سوئیس و اتریش در این نشست حضور خواهند داشت. طبق اعلام مقامات ایتالیا تا شامگاه دوشنبه (۵ اسفند) دست کم هفت نفر در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. همگی آنها پیشینه بیماری داشته‌اند. علیرغم تلاش‌های شدید و اقدامات سختگیرانه ایتالیا از جمله از طریق قرنطینه کردن مناطق، شمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا از مرز ۲۲۰ نفر فراتر رفته است. این در حالی است که شب یکشنبه شمار مبتلایان کمتر از ۱۵۰ نفر اعلام شده بود.
به گفته آنجلو بورلی، رئیس اداره حفاظت عمومی ایتالیا بیش از ۲۵ نفر از مبتلایان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند و در سی‌سی‌یو نگهداری می‌شوند. ایتالیا در حال حاضر از لحاظ شمار مبتلایان به ویروس کرونا کشور شماره یک در اروپا است. مناطق متعددی در استان لومباردی در قرنطینه کامل قرار داده شده و نیروهای امنیتی ورود و خروج افراد از این مناطق را به شکلی سختگیرانه کنترل می‌کنند.
در آلمان نیز نگرانی‌ها از گسترش ویروس جدید کرونا شدت یافته است. ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان در این ارتباط تصریح کرد که مرزهای جغرافیایی جلوی ویروس کرونا را نمی‌گیرد و از لحاظ نظری باید همه‌ راهکارها را بررسی کرد.
او در رابطه با قرنطینه‌کردن شهرها گفت، از لغو کردن مراسم بزرگ تا قرنطینه کامل شهر‌ها راهکارهای میانی متعددی وجود دارد که در نشست رم مورد بررسی قرار می‌گیرند. گستردگی پرشتاب آلودگی به ویروس جدید کرونا سازمان جهانی بهداشت (WHO) را نیز سخت به نگرانی انداخته است. این سازمان از جامعه بین‌المللی خواسته، خود را برای مقابله با "همه‌گیری احتمالی" بیماری "کووید ۱۹" بر اثر ابتلا به ویروس کرونا آماده کند. روز دوشنبه (۵ اسفند) گروهی از کارشناسان مرکز اتحادیه اروپا برای پیشگیری و مهار بیماری‌ها و همچنین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت وارد ایتالیا شدند تا از این کشور در راه مقابله و مهار ویروس جدید کرونا پشتیبانی کنند. هانس کلوگه، مدیر بخش اروپا در سازمان جهانی بهداشت گفت: «ویرس جدید کرونا، کووید ۱۹ (Covid-19) نوعی تازه است که ما خطر و مقابله با آن را جدی می‌گیریم».

نظر شما