شناسهٔ خبر: 38483188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا صاحبان قلیانسراهای آستارا را بیکار می‌کند؟

آستارا - ایرنا - اجرای مصوبه شورای سلامت آستارا مبنی بر تعطیلی قلیانسراها برای پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا، نشانگر اهمیت سلامت مردم نزد مسئولان است اما از سوی دیگر، در آستانه عید به کسب و کار و درآمد متصدیان آن واحدها لطمه وارد می‌شود.

صاحب‌خبر -

شورای سلامت آستارا هفته اخیر در راستای تصمیمات اتخاذ شده در سطح کشور برای کنترل و مقابله با ویروس کرونا، تعطیلی قلیانسراها را در دستور کار قرار داد و همکاری دستگاه های مرتبط و متصدیان واحدهای مربوطه را برای اجرای آن خواستار شد.

محسن آهنی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا شامگاه سه شنبه اظهار کرد: مصوبه شورای سلامت آستارا مبنی بر تعطیلی قلیانسراها، پیشتر به متصدیان آن واحدها ابلاغ شده است.

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس ها در آستارا که قلیانسراها زیر مجموعه این اتحادیه است، گفت: اجرای مصوبه شورای سلامت از امروز آغاز شد و با وجود نگرانی از بسته شدن قلیانسراها و بیکاری متصدیان آنها، با مجریان قانون همکاری می کنیم.

کمال عظیمی افزود: بیش از ۲۵۰ واحد قلیانسرا در شهرستان آستارا فعال است و داریم با توجه به اولویت و اهمیت سلامت مردم، صاحبان آنها در اجرای مصوبه شورای سلامت شهرستان همکاری کنند.

وی ادامه داد: رستوران داران و صاحبان غذاخورها و قهره خانه ها هنگام دریافت پروانه کسب، به بسته بودن مغازه ها در ماه رمضان یا به ضرورت حکم دولتی یا قضایی در برخی مناسبت ها، وقوف پیدا می کنند و اکنون نیز باید همکاری کنند.

او بیان کرد: اگر مشتریان قلیان در شرایط موجود از مصرف آن و مراجعه به قلیانسرا صرف نظر کنند، شرایط بهتر خواهد بود اما متاسفانه تقاضای مصرف قلیان همچنان ادامه دارد.

رئیس اتاق اصناف آستارا نیز گفت: ماموران اداره صنعت، معدن و تجارت و نیروی انتظامی حدود هفت قلیانسرا را تعطیل کردند و با توجه به اهمیت موضوع مقابله با کرونا، تعطیلی آن واحدها ادامه خواهد داشت.

حسین ابوالحسنی افزود: بسیاری از مشتریان قلیانسراها، به خیال مصونیت از ویروس کرونا، با خود شیلنگ و استکان شخصی به قلیانسراها می برند اما این کار مانع انتشار ویروس نمی شود و احتمال آلودگی تنفسی وجود دارد.

نگرانی از بیکاری متصدیان قلیانسراها

رئیس اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس های آستارا با اشاره به تحصیلکرده بودن بسیاری از متصدیان قلیانسراها، از تعطیلی محل های کسب و کار آنها اظهار نگرانی کرد.

عظیمی گفت: بسیاری از صاحبان قلیانسراها تحصیلات عالی دانشگاهی دارند و مشتریان آنها نیز اغلب تحصیلکرده، اما بیکار هستند و اگر زمینه اشتغال آنها فراهم بود، امروز این تعداد قلیانسرا و مشتریان کثیر آنها را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: اکثر قلیانسراها استیجاری است و مالکان آنها در مدت تعطیلی قلیانسراها، از اجاره بهای املاک خود چشم پوشی نخواهند کرد و نگران درآمد و کسب و کار صاحبان قلیانسراها هستم.

رئیس اتاق اصناف آستارا گفت: اقدام دستگاه های مرتبط برای تعطیلی قلیانسراها برای تامین سلامت شهروندان و گردشگران است، اما به کسب و کار صاحبان آن مغازه ها لطمه وارد می شود و برخی از متصدیان قلیانسراها مستاجر هستند و در آستانه عید دچار مشکل خواهند شد.

ابوالحسنی بیان کرد: مشاهده جوانان نشسته در میان دود قلیانسراها هرگز خوشایند نیست و امیدواریم شرایط موجود، میزان گرایش مردم بخصوص قشر جوان را به قلیان کاهش دهد.

وی افزود: به دلیل نرفتن واردکنندگان پوشاک به ترکیه، لباس ترک به بازار ما وارد نمی شود و کاهش تردد در مرز آستارا نیز، از شمار اتباع آذری و مشتریان بازار ساحلی و فروشگاه های آستارا کاسته است و ادامه این روند به اقتصاد و بازار ضربه خواهد زد.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

بیش از پنج هزار واحد صنفی در آستارا فعال است و حدود یکهزار و ۵۰۰ مورد آن در بازار ساحلی این شهرستان به عنوان یکی از مناطق اقتصادی و گردشگرپذیر دایر است.

شهرستان گردشگرپذیر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

نظر شما