شناسهٔ خبر: 38482688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سد‌های استان سمنان آمادگی جذب سیلاب را دارد / لایروبی رودخانه‌های استان سمنان در دستور کار است

معاون پشتیبانی و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: ظرفیت برای هدایت سیلاب به داخل سد‌های این استان از گذشته مهیا شده و این سد‌ها آمادگی وقوع هرگونه سیلاب احتمالی را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا خاموشی معاون پشتیبانی و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: حجم آب ذخیره شده در سد دامغان ۱۵.۶ میلیون مترمکعب ثبت شده و یک میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد.

او افزود: بر اساس محتمل‌ترین سیلابی که در حوزه دامغان رود اتفاق افتاده، میزانی حدود یک میلیون متر مکعب آورد را به سد شهید شاهچراغی دامغان وارد کرد.

معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: اگر سیلاب بیشتر از این اتفاق بیفتد، سرریز این سد در پایداری کامل قرار دارد.

محمدرضا خاموشی با اشاره به ورودی ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب به سد دامغان، تصریح کرد: در صورت وقوع سیلاب بر اثر بارندگی‌های شدید طی این روزها، عبور ایمن در رودخانه دامغان تا ۵۰ متر مکعب در ثانیه رخ می‌دهد و برای شهر دامغان و روستا‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود.

او بیان کرد: ذخیره سد کالپوش شهرستان میامی به ۱۰.۵ میلیون مترمکعب رسید که برابر با ۶۱ درصد حجم کلی مخزن است و ۶ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی در این سد وجود دارد.

خاموشی با اشاره به ورودی ۳۰ لیتر در ثانیه سد کالپوش، اضافه کرد: با وجود ظرفیت خالی و قرار گرفتن در خارج از بستر رودخانه، نگرانی در خصوص این سد وجود ندارد و در صورت وقوع احتمالی سیلاب به طور ایمن وارد سد نمی‌شود.

معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: اکنون، از ظرفیت ۳.۵ میلیون مترمکعبی سد مجن، ۳ میلیون مترمکعب آن پر است.

او به ورودی ۲۳۰ لیتری در ثانیه سد مجن اشاره کرد و ابرازداشت: با توجه به اینکه بارش‌ها در حوزه سد مجن به صورت برف است و سیلاب به ندرت در این حوزه اتفاق می‌افتد، با این اوصاف آمادگی لازم برای ذخیره و کنترل ورودی و خروجی این سد وجود دارد.

خاموشی افزود: هماهنگی‌های لازم برای تخلیه و خروج مقداری از آب سد مجن در صورت نیاز و به حدی که رودخانه بتواند آن را عبور دهد، انجام شده است.

معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به اخطار‌های هواشناسی، تصریح کرد: میزان بارندگی در روز‌های پیشرو ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر اعلام شد که در روز چهارشنبه به صورت برف در ارتفاعات استان سمنان است.

او به تقسیم بندی رودخانه‌های استان سمنان به رودخانه‎‌های شرقی و غربی اشاره و بیان کرد: رودخانه‌های غربی استان در سمنان، مهدیشهر، گرمسار و آرادان است.

خاموشی ابراز داشت: رودخانه شاهرود و دامغان  نیز از جمله رودخانه‌های غربی مورد توجه شرکت آب منطقه‌ای برای در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی ناشی از وقوع سیلاب‌ها در اثر شدت بارندگی در استان است.

معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: اکنون، میزان ورودی آب به شبکه گرمسار حدود هفت متر مکعب در ثانیه است که در صورت شدت بارندگی با وجود بند انحرافی و رودخانه‌های این شهرستان، آمادگی کافی برای عبور سیلاب وجود دارد و مشکل خاصی در این مقوله نیست.

او گفت: تا ۱۰ مترمکعب در ثانیه نیز توزیع آب در شبکه گرمسار با وجود شرایط لازم، امکان‌پذیر است.

خاموشی با اشاره به اینکه پیش بینی شده بارش‌ها در غرب و نواحی مرکزی سمنان بیشتر از دیگر مناطق استان باشد، تاکید کرد: تنها در محور تازه احداث حرم تا حرم به علت اختلاف سطح، امکان آبگرفتکی وجود دارد که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.

خاموشی با اشاره به لایروبی رودخانه آبگرم با استفاده از اعتبارات ماده ۱۰ مدیریت بحران، اضافه کرد: لایروبی بخش‌هایی از رودخانه گل رودبار که به علت ریختن نخاله و یا رسوب با هدف جریان ایمن سیلاب در حال انجام است.

معاون پشتیبانی و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان تاکید کرد: مدیریت لایروبی در داخل حریم شهر‌ها به عهده شهرداری‌ها و در حریم رودخانه‌ها و داخل روستا‌ها به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

او افزود: پیمانکاران برای لایروبی رودخانه‌های شرق استان انتخاب شده است و آمادگی برای هر گونه وقوع سیلاب وهدایت ایمن آن وجود دارد.

انتهای پیام / م

نظر شما