شناسهٔ خبر: 38481796 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

11 خروجی گرانقیمت بارسلونا در دوران گواردیولا و آینده آنها پس از ترک نیوکمپ

شایان نقشبندی

بارسلونا در دوران گواردیولا موفق شد 3 لالیگا و 2 لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورد، اما این بدین معنا بود که هر کدام از بازیکنان که در سطح و سبک مورد نظر گواردیولا قرار نداشتند باید از این تیم خارج می‌شدند و فروش برخی از این بازیکنان در آن زمان به مذاق هواداران خوش نمی‌آمد.

صاحب‌خبر -

طرفداری- بدون شک بارسلونا تحت هدایت پپ گواردیولا یکی از بهترین تیم های تاریخ فوتبال جهان بوده است، اما او برای رسیدن به ترکیب مورد نظر خود باید بی‌رحم می‌بود. در این مقاله 11 فروش گرانقیمت بارسلونا تحت هدایت پپ گواردیولا را بررسی می‌کنیم، و به آینده این بازیکنان پس از ترک نیوکمپ می‌پردازیم.

11. مکسول

مکسول در سال 2009 از باشگاه اینترمیلان خریداری شد، اما هیچگاه نتوانست جایگاه ثابتی در ترکیب بارسلونا در دوران گواردیولا پیدا کند و در سال 2012 با مبلغ 2.9 میلیون پوند با باشگاه پاری سن ژرمن پیوست. این مدافع برزیلی تا سال 2017 که در باشگاه پاری سن ژرمن از دنیای فوتبال خداحافظی کرد بیش از 200 مرتبه برای این تیم به میدان رفت و توانست 14 جام معتبر را در مدت چهار و نیم فصل به دست بیاورد. او پس از اتمام دوران فوتبال حرفه‌ای خود نیز در پاریس باقی مانده است، و در حال حاضر به عنوان معاون ورزشی باشگاه فعالیت می‌کند.

10. جفرن سوارز

جفرن از تیم پایه باشگاه به تیم بزرگسالان منتقل شد اما همواره در حاشیه ترکیب تیم بوده و تنها 33 مرتبه در دوران گواردیولا با لباس آبی و اناری به میدان رفت. این مهاجم اهل ونزوئلا در سال 2011 با قیمت 3.1 میلیون پوند به اسپورتینگ لیسبون منتقل شد و پس از طی کردن دو و نیم فصل در پرتغال بار دیگر به لالیگا بازگشت و با تیم رئال وایادولید قرارداد امضا کرد. جفرن اخیراً برای ششمین مرتبه پس از ترک بارسلونا با یک باشگاه فوتبال قرارداد بست و به باشگاه NK Slaven Koprivnica که در لیگ کرواسی قرار دارد پیوست.

9. جیووانی دوس سانتوس

زمانی که او از تیم دوم بارسلونا به تیم اول راه پیدا کرد بسیاری آینده فوق‌العاده درخشانی را برای او متصور بودند، اما این مهاجم با استعداد فرصت زیادی برای خودنمایی در ترکیب بلوگرانا پیدا نکرد. این مهاجم مکزیکی که فرصت زیادی برای بازی در تیم گواردیولا پیدا نمی‌کرد در سال 2008 با مبلغ 4.7 میلیون پوند به باشگاه تاتنهام پیوست. البته دوس سانتوس در وایت هارت لین دوران درخشانی نداشت و حتی زمانی را به صورت قرضی در تیم ایپسویچ که در چمپیونشیپ حضور داشت توپ زد و سپس بار دیگر به لالیگا منتقل شد و با مایورکا قرارداد امضا کرد. بعد از یک فصل حضور در مایورکا به ویارئال و سپس به لس آنجلس گلکسی آمریکا پیوست و این جوان با استعداد که زمانی به عنوان آینده بارسلونا از او یاد می‌شد در 30 سالگی در لیگ مکزیک و باشگاه کلاب آمریکا به فوتبال خود ادامه می‌دهد.

8. جانلوکا زامبروتا

این مدافع کناری ایتالیایی جایگاه ثابتی در تیم بارسلونا داشت، اما برای خالی شدن جا برای دنی آلوز که در همان فصل از سویا خریداری شده بود او را در سال 2008 با مبلغ 7.1 میلیون پوند به آث میلان فروختند. زامبروتا 4 سال در آث میلان حضور داشت و 102 مرتبه برای این تیم به میدان رفت و موفق شد به همراه این تیم در سال 2011 قهرمان سری آ بشود و پس از ترک میلان 2 فصل را برای تیم چیاسو سوییس به میدان رفت و سپس در سال 2014 از فوتبال خداحافظی کرد تا به صورت رسمی بر روی کار مربیگری تمرکز کند.

7. دکو

زمانی که گواردیولا در سال 2008 جانشین فرانک ریکارد شد برای پیاده کردن سبک مورد نظر خود تعدادی از ستاره های تیم را قربانی کرد که دکو از اصلی‌ترین ستاره های این لیست بود که از بارسلونا کنار گذاشته شد و با مبلغ 8 میلیون پوند به چلسی پیوست. الکساندر گلب که سابقه حضور در بارسلونا را دارد در مصاحبه خود با شبکه OKA TV در سال 2019 دلیل خروج دکو را اینگونه توضیح داد:

در سال 2008 دکو و رونالدینیو در حالیکه مست بودند به تمرین آمدند و به همین دلیل بود که هر دو نفر آنها در آن سال فروخته شدند، زیرا گواردیولا نگران بود آنها تاثیر مخربی بر روی لیونل مسی داشته باشند.

شاید سال های حضور دکو در استمفوردبریج بهترین سال های فوتبال این هافبک پرتغالی نبودند، اما همچنان جادوی او بسیاری از مواقع به کار چلسی می‌آمد، بخصوص در راه کسب دوگانه فصل 2009/10. دکو پس از آن فصل از چلسی جدا شد و به لیگ برزیل بازگشت و تا سال 2013 که کفش های خود را آویخت، برای تیم فلومیننزه برزیل به میدان رفت.

6. بویان کرکیچ

بویان کرکیچ در سال 2007 درحالیکه تنها 17 سال سن داشت اولین دیدار خود برای تیم بزرگسالان بارسلونا را انجام داد و در آن زمان او را از آینده‌دارترین بازیکنان جهان فوتبال می‌دانستند. در آن زمان او را با لیونل مسی مقایسه می‌کردند و انتظارات از او بسیار بالا بود، اما او نتوانست زیر آن فشار کار خود را به خوبی انجام دهد. او بعداً اقرار کرده بود که در آن زمان انتظارات هواداران فشار زیادی را به او وارد می‌کرده و باعث شده بود تا دوران سختی را بگذراند. بویان در مصاحبه خود با گاردین در سال 2018 گفته بود:

اضطراب بر روی افراد مختلف تاثیرات مختلفی می‌گذارد، من با کسی صحبت کرده بودم که می‌گفت زمانی که مضطرب می‌شود حس می‌کند ضربان قلب او 1000 مرتبه در دقیقه می‌زند. درباره من 24 ساعت شبانه روز احساس سرگیجه و مریضی داشتم. یک فشار سنگین به طور همیشگی درون سر من وجود داشت. فشارها در آن زمان باعث شده بود تا من احساس سرخوردگی، سرگیجه و وحشت داشته باشم.

بویان در سال 2011 برای تبدیل شدن به بازیکن ثابت با مبلغ 10.5 میلیون پوند به باشگاه رم پیوست و پس از 2 سال بار دیگر به بارسلونا برگشت. او در سال 2014 بار دیگر فروخته شد و پس از 5 سال حضور در استوک سیتی در حال حاضر و در سن 29 سالگی در لیگ کانادا در حال ادامه فوتبال در سطحی به مراتب پایین‌تر از آنچه از او انتظار می‌رفت است.

5. دمیترو چیگرینسکی

نمایش های چیگرینسکی در شاختار دونتسک نظر گواردیولا را به خود جلب کرد و بارسلونا در سال 2009 برای به خدمت گرفتن او مبلغ 20 میلیون پوند را به باشگاه اوکراینی پرداخت کرد. این مدافع اوکراینی در زمره بدترین خرید های پپ گواردیولا قرار دارد و در تنها فصل حضور خود در بارسلونا تنها 12 مرتبه در لالیگا به میدان رفت. چیگرینسکی پس از یک فصل و در سال 2010 با 12.5 میلیون پوند به شاختار دونتسک بازگشت و پیش از ترک باشگاه در سال 2015 دو مرتبه به همراه شاختار قهرمان لیگ اوکراین شد، او در حال حاضر 33 سال سن دارد و در تیم آاک آتن یونان توپ می‌زند.

4. ساموئل اتوئو

ساموئل اتوئو از آغاز نیز در ایده های گواردیولا جایی نداشت، اما تصمیم گرفت در باشگاه بماند و برای جایگاه خود بجنگد. علیرغم اینکه او در فصل 2008/09 موفق 36 گل به ثمر برساند از جمله گل اول بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان اروپا، اما گواردیولا تمایلی به حفظ او در بارسلونا نداشت و بر روی او برچسب 16.6 میلیون پوندی گذاشتند و او را به عنوان بخشی از قرارداد زلاتان ابراهیموویچ به اینتر میلان واگذار کردند. ساموئل اتوئو در سال 2019 گفته بود:

من به عنوان یک سرمربی عاشق او هستم، اما به عنوان یک انسان نه. من در کنار او فوتبال بازی کردن را یاد گرفتم و بهتر از هر فوتبالیست دیگری او را می‌شناسم.

البته این مهاجم اهل کامرون خیلی زود انتقام خود را از گواردیولا و بارسلونا گرفت و در فصل 2009/10 که به همراه اینترمیلان 3گانه را کسب کرد موفق شد تا بارسلونای گواردیولا را در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف کند.

اتوئو در سال 2011 به تیم آنژی روسیه پیوست و پس از آن برای تیم های زیادی از جمله چلسی، اورتون، سمپدوریا، آنتالیا اسپور، کونیا اسپور و قطر اس.سی بازی کرد تا در سال 2019 کفش های خود را آویخت.

3. رونالدينيو

رونالدینیو در سال 2005 برنده توپ طلا شد و در آن سال ها به عنوان بهترین فوتبالیست جهان شناخته می‌شد و نفر اول باشگاه بارسلونا به حساب می‌آمد، البته تا پیش از ظهور لیونل مسی. البته گواردیولا کسی نبود که به نام بازیکنان و اعتبار آنها توجه کند و این ابرستاره برزیلی از اولین بازیکنانی بود که به خاطر بی‌انضباطی توسط گواردیولا از باشگاه کنار گذاشته شد.

این بازیکن با استعداد و خلاق با مبلغ 16.7 میلیون پوند به باشگاه آث میلان فروخته شد، او در دو فصل اول خود در سری آ موفق شد آمار 20 گل زده در لیگ را ثبت بکند، اما بالاخره نزول او شروع شد و از ترکیب اصلی فاصله گرفت. رونالدینیو طی دوران خود در میلان به شدت با زندگی حرفه‌ای یک فوتبالیست فاصله داشت، مرتب در مهمانی ها حضور داشت، به رژیم های غذایی خود توجه نداشت و به هیچ وجه آمادگی جسمانی لازم برای یک فوتبالیست حرفه‌ای را نداشت. او در سال 2011 به برزیل بازگشت و 5 سال پایانی فوتبال خود را در کشورش و باشگاه های فلامینگو، اتلتیکو مینیرو و فلومیننزه سپری کرد، هر چند یک فصل نیز در کرتارو مکزیک بازی کرد.

2. زلاتان ابراهیموویچ

ابراهیموویچ در سال 2009 با نظر شخصی گواردیولا به بارسلونا پیوست، اما آنها هیچگاه به درک متقابلی نسبت به هم دست پیدا نکردند و شرایط آنگونه که انتظار داشتند پیش نرفت و روابط آنها پس از شکست مقابل اینترمیلان در لیگ قهرمانان اروپا سال 2010 بدتر از همیشه شد. ابراهیموویچ در سال 2013 در اتوبیوگرافی خود در این رابطه اینگونه نوشت:

گواردیولا به من زل زده بود و من ناگهان کنترل خود را از دست دادم. در آن لحظه تصور می‌کردم او دشمن من است که دارد سر تاس خود را می‌خاراند، من فریاد زدم تو ترسویی و از همه بدتر فریاد زدم برو به جهنم. من کاملا کنترل خود را از دست داده بودم، شما احتمالا انتظار دارید او نیز با چند کلمه جواب من را داده باشد، اما او یک بزدل واقعی است.

ابراهیموویچ با یک قرارداد قرضی به آث میلان پیوست و در سال 2011 به همراه آنها قهرمان سری آ شد و سپس با قیمت 20 میلیون پوند قرارداد او دائمی شد. او دوران درخشانی را در تیم های پاری سن ژرمن، منچستریونایند و لس آنجلس گلکسی طی کرد و در حال حاضر و در سن 38 سالگی بار دیگر به باشگاه آث میلان بازگشته است.

1. یحیی توره

یحیی توره نیز هرگز رابطه خوبی با گواردیولا نداشت و در سال 2010 برای تامین منابع مالی با مبلغ 24 میلیون پوند به باشگاه متمول منچسترسیتی منتقل شد. توره در مصاحبه خود با رادیو ONA در سال 2014 درباره آن دوران گفته بود:

هر زمانی که من درباره هر چیزی از او سوال می‌پرسیدم، او همیشه جواب های عجیبی به من می‌داد. تا زمانی که پیشنهاد منچسترسیتی به دست من رسید همیشه به من بی‌توجهی می‌کرد و به همین دلیل من بالاخره متقاعد شدم تا بارسلونا را ترک کنم. حدود یک سال بود که با گواردیولا صحبت نکرده بودم. در بارسلونا مانده بودم اما او هیچ اعتقادی به من نداشت.

این هافبک اهل ساحل عاج دوران جادویی و درخشانی را منچسترسیتی سپری کرد، هرچند به طور ناخوشایندی در سال 2016 بار دیگر در منچسترسیتی شاگرد پپ گواردیولا شد. گواردیولا پس از 2 سال برای دومین مرتبه یحیی توره را فروخت و او در حال حاضر در سن 36 سالگی فوتبال خود را در سوپرلیگ چین ادامه می‌دهد.

نظر شما