شناسهٔ خبر: 38481052 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امام محمد باقر(ع)، آغازگر یک جنبش و جهاد علمی در مکتب اهل بیت(ع) است

امام محمد باقر(ع)، آغازگر یک جنبش و جهاد علمی در مکتب اهل بیت(ع) است و این جنبش در دوران زندگی امام صادق(ع) به اوج و شکوفایی خود رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ زاهره سادات میرجعفری با گرامیداشت سالروز میلاد امام باقر(ع) عنوان کرد: مقام علمی امام محمد باقر(ع) بسیار والا و ارزشمند است و ایشان ملقب به باقر یعنی شکافنده علوم است.

وی بیان کرد: امام محمد باقر(ع)، آغازگر یک جنبش و جهاد علمی در مکتب اهل بیت(ع) است و این جنبش در دوران زندگی امام صادق(ع) به اوج و شکوفایی خود رسید.

این استاد حوزه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین امتیازات امام محمد باقر(ع) این است که حضرت، بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام شمرده می‌شود، هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندش امام صادق(ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید، ولی پایه گذاری و تأسیس آن با دست با کفایت امام باقر(ع) بود.

وی خاطرنشان کرد: در دوران امام باقر(ع)، دولت بنی امیه رو به زوال می‌رفت و مردم نیز به شدت از آنها تنفر و انزجار پیدا کرده بودند و وجود فردی همچون عمربن عبدالعزیز و اختلاف شدیدی که در مملکت اسلامی به وجود آمده بود موجب می‌شد در هر گوشه و کناری انقلابی به وقوع بپیوندد.

میرجعفری گفت: در آن دوران خلفا به سرعت تغییر می کردند، به گونه ای که در نوزده سال امامت حضرت امام باقر(ع)، پنج خلیفه روی کار آمدند و تغییر افرادی چون ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک از عوامل مهمی بود که زمینه و فرصت مناسبی برای نهضت علمی آن حضرت فراهم کرد.

وی افزود: قبل از زمان عمر بن عبدالعزیز نقل حدیث ممنوع بود و این سنّت سیئه توسط خلفای قبلی بنیانگذاری شده بود که براساس آن، گنجینه‌های علمی به یاد مانده از پیامبر اکرم(ص) سوزانده شد و یا زیر خاک از بین رفت و یا در سینه‌های راویان باقی ماند و نقل آنها به عنوان آرزویی به گور برده شد و ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری بر پیکر احادیث اسلامی وارد کرد.

مسئول رصد آسیب‌های اجتماعی معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از آن زمان بود که کم کم بازار جعل و تحریف احادیث نیز گرم شد و این وضع تا زمان به خلافت رسیدن عمربن عبدالعزیز ادامه داشت تا وی با یک اقدام خردمندانه این بدعت شوم را از میان برد و مردم را به نقل و تدوین حدیث تشویق کرد .

وی اظهار کرد:امام باقر(ع) نیز از این فرصت پیش آمده، به نحو احسن بهره و استفاده برد و شاگردان فراوانی تربیت کرد و علوم بی شماری را به آنها تعلیم داد.

میرجعفری تصریح کرد: سراسر زندگی امام محمد باقر(ع) زهد و دانش بود و جان تازه‌ای به مکتب اسلام بخشید و گشاینده پیچیدگیهای دانش بود.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما