شناسهٔ خبر: 38480259 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی یزد:

تصویربرداری از بیماران مشکوک به کرونا امنیت روانی جامعه را برهم می زند

یزد- ایرنا- رییس مرکز فوریت‌های پزشکی یزد گفت: در مواردی افرادی هنگام ارائه خدمت به افراد مشکوک به ویروس کرونا، اقدام به تهیه عکس و فیلم برداری از بیماران و یا کارکنان استفاده کننده از تجهیزات می‌کنند که این امر و انتشار آن زمینه‌ساز شایعه‌ و برهم زننده امنیت روانی جامعه است.

صاحب‌خبر -

احمد دهقان عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرگونه تصویربرداری از کارکنان و یا بیماران مشکوک به کرونا مصداق تجاوز به حریم شخصی این افراد است.

وی تاکید کرد: دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به تمامی واحدها و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی ابلاغ و تمام کارکنان این سازمان آموزش‌های لازم در خصوص اقدامات بالینی ، انتقال صحیح موارد مشکوک به ابتلا و روش‌های کنترل عفونت را آموزش دیدند.

دهقان همچنین از رسیدن محموله «ست» حفاظت فردی و تجهیزات مخصوص ویژه پرسنل عرضه کننده خدمات سلامت به تعداد کافی و توزیع بین مراکز بهداشتی و درمانی استان خبر داد .

این مسوول اظهارداشت: استفاده از این ست‌ها از دستورالعمل های وزارت بهداشت در پیشگیری و انتقال آلودگی و حفاظت خادمان سلامت و تداوم ارائه خدمت در موارد مشکوک به این بیماری است و پوشیدن این لباس به معنی ابتلا فرد گیرنده خدمت به این ویروس نیست .

دهقان اظهارداشت: نیروهای تحت امر مرکز فوریت های پرشکی در استان با آمادگی و امکانات کامل وظایف خود را به طور جدی در راستای خدمت به مردم انجام می دهند.

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی گفت: با ارسال آزمایش از کسانی که به علت علائم تنفسی شدید در بیمارستان بستری بودند، نتیجه آزمایش اولیه یک نفر از آنان به ویروس کرونا (کوئید ۱۹) در یزد مثبت اعلام شد.

دکتر محمدرضا دهقانی امروز در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه این آزمایش باید سه بار تایید شود، نتیجه آزمایش اولیه این فرد که هم اکنون در بیمارستان بستری است مثبت است و نتیجه ابتلا یا عدم ابتلای قطعی وی فردا رسما از طریق وزارت بهداشت اعلام می شود.

وی اظهارداشت: اقدامات کنترلی، درمانی و مراقبت‌های لازم از تمام افرادی که با این فرد تماس نزدیک داشتند و همچنین نیروهای درمانی و اقدامات بهداشتی لازم از همان ابتدای بستری بیمار انجام گرفته و هم اینک نیز اقدامات درمانی لازم در حال انجام است.

پیش از این نتایج آزمایش برخی از بیماران بستری شده در استان یزد که علائمی شبیه به بیماری کرونا داشتند، منفی اعلام شده بود.

 ویروس کرونا از طریق تماس با قطره های تنفسی ،مدفوع افراد آلوده، ذرات و ناقل‌های بی‌جان انتقال می‌یابد، دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا چگونگی انتقال ویروس  را که این روزها بهداشت جهانی را با وضعیت اضطراری مواجه کرده است، تعیین کنند.

آب، مواد غذایی و ناقل‌های بی‌جان از جمله اشیایی چون لباس یا وسایل منزل، ممکن است منبع عفونت باشند، به ویژه اگر به ترشح تنفسی یا مدفوع فرد مبتلا آلوده شده باشند.

مقامات بهداشت چین متوجه این خطر شدند و از همین رو شهروندان خود را به نوشیدن آب جوشانده شده، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دست ها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می‌کنند.

بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر  را گرفته است.  

نظر شما