شناسهٔ خبر: 38479949 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم

روند کاهش اهدای خون در قم نگران کننده است

نوریان گفت:ذخیره خون قم هم کانون در سطح استاندارد است و برای هفت روز آینده خون ذخیره‌شده در قم وجود دارد، ولی روند کاهش اهدای خون در این استان نگران کننده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری بسیج ازقم، مرتضی نوریان مدیرعامل سازمان انتقال خون قم گفت: نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا موجب شده تا مراجعه آنان به مرکز اهدای خون قم کاهش چشمگیری داشته باشد که این موضوع زنگ خطر کاهش ذخیره خونی استان را به صدا درآورده‌است.

نوریان با تاکید بر اینکه هیچگونه نگرانی برای ابتلای مراجعه کنندگان به این ویروس در مرکز انتقال خون قم وجود ندارد، افزود: یکی از شرط‌های مهم برای اهدا خون، سلامتی کامل و نداشتن علایم آنفلوانزا و سرماخوردگی است که این موجب شده تا مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون از سلامتی بالاتری نسبت به سایر اماکن برخوردار باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم به همه مردم نوع‌دوست این استان اطمینان خاطر داد که هیچ‌گونه تهدیدی برای آلودگی و ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا در مراکز انتقال خون استان وجود ندارد.

نوریان افزود: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و، چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم با اشاره به وجود بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و شناسایی حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی نیازمند دریافت مستمر خون در قم گفت: مصدومان تصادف‌های رانندگی، بیماران تالاسمی، دیالیزی، سرطانی و بیماران نیازمند به عمل‌های جراحی از جمله بیمارانی می‌باشند که به صورت مستمر نیازمند خون هستند.

نوریان، با بیان اینکه هیچ سند علمی معتبر مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد، ادامه داد: سازمان انتقال خون نهایت دقت را برای سلامت افراد اهداکننده خون مبذول داشته و تا از این سلامت کامل اطمینان پیدا نکند، اقدام به گرفتن خون از این مراجعه‌کنندگان نخواهد کرد.

وی ادامه داد: از مردم و جوانان نوع‌دوست استان که علایم بیماری را نداشته و از سلامت مطلوب برخوردارند، درخواست داریم با توجه به اهمیت حفظ ذخایر خونی استان در سطح استاندارد، در این ایام به مراکز اهدای خون قم مراجعه کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم با بیان اینکه میزان اهدای خون در ۱۱ ماه نخست امسال قم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش داشته است، افزود: روند کاهشی اهدای خون استان بر ذخایر خون قم تأثیر منفی داشته است که از مردم می‌خواهیم در این ایام، بیماران نیازمند به خون را تنها نگذارند.

نوریان با تاکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال سن که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفولانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم، اهدای خون را صدقه جاریه دانست و تاکید کرد: ذخیره خون قم هم کانون در سطح استاندارد است و برای هفت روز آینده خون ذخیره‌شده در قم وجود دارد، ولی روند کاهش اهدای خون در این استان نگران کننده است.

انتهای پیام

نظر شما