شناسهٔ خبر: 38479430 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

نادی قمی مطرح کرد؛

تغییر ذائقه بازار به سمت شرکت های کالا محور

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، از تغییر ذائقه بازار به سمت شرکت های کالا محور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، ولی نادی قمی اظهار داشت: در مدت ۱۱ ماه گذشته ، نرخ آزاد ارز رشد کرده  و شاهد نزدیک شدن نرخ نیمایی به نرخ بازاری هستیم. همچنین از ابتدای زمستان سال جاری و طی مدت دو ماه ، نرخ نیمایی ارز بیش از  ۱۴ درصد رشد کرده است. از طرف دیگر قیمت مواد خام در بازارهای جهانی تا حدودی رشد داشته است که این موضوعات بازیگران بازار سرمایه را به سمت شرکت های کالا محور سوق داده است.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران به این باور رسیده اند که  به جهت تورم انتظاری بالا در سال ۱۳۹۹ جهش در نرخ ارز را برای سال آینده نیز شاهد خواهیم بود یا حداقل  شرکت های کالا محور سال ۱۳۹۹ را با نرخ های جهش یافته نیمایی شروع می کنند ؛ لذا احتمال رشد منطقی نرخ های نیمایی ارز نیز دور از واقعیت نیست.

 

نادی قمی ادامه داد:  بنابراین ذائقه بازار به سمت این دسته از شرکت ها که تا حدودی از رشد های فوق تصور بازار نیز جا مانده بودند، تغییر پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه این شرکت ها  تحت تاثیر ریسک تصمیمات دولتی و افزایش قیمت نهاده های تولید قرار دارند، افزود:  تحریم ها امکان و قابلیت های صادراتی شرکت های کالا محور  را کاهش داده است.

 

مدیرعامل تامین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به ورود عموم مردم به سوی بازار سهام و ورود نقدینگی جدید، شاهد تداوم رشد بازار در هفته های آینده باشیم. اما باید توجه داشت که اقتصاد ایران تحت فشار از جنبه های مختلف قرار دارد و چشم انداز آینده بازار سهام با لحاظ ریسک های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد.   

 

نادی قمی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم ها و عوامل دیگر است، اظهار داشت: اقتصاد جهان طی ۱۲ سال اخیر با رکود یا بحران مواجه نشده و کارشناسان اقتصادی احتمال می دهند که اقتصاد جهان در سال جاری میلادی درگیر رکود شود. بنابراین، از این منظر نیز اقتصاد کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ چرا که احتمال کاهش قیمت مواد خام و کالاها ( کامودیتی‌ها) تحت تاثیر رکود، وجود دارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال اطمینان داد: با وجود فشار بر بازار ارز جهت افزایش قیمت ها، احتمال اینکه بانک مرکزی همچنان مسلط بر این بازار مانع سفته بازی شود، بالا برآورد می شود و انتظار می رود که نرخ ارز به صورت کنترل شده و منطقی تغییر کند.

 

نظر شما