شناسهٔ خبر: 38478881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا در ایران؛ درخواست ایرانیان خارج از کشور برای لغو تحریم‌های دارویی

تهران –ایرنا– جمعی از ایرانیان خارج از کشور در طوماری خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس سازمان جهانی بهداشت، خواستار اقدام جدی آنها در راستای لغو تحریم‌های دارویی علیه ایران به ویژه در شرایط کنونی که کشور با اپیدمی کرونا مواجه است، شدند.

صاحب‌خبر -

در طوماری که به ابتکار ابوالفضل فاتح مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایسنا و با هدف تسهیل کمک ایرانیان خارج از کشور به میهن خود تهیه شده، آمده است: تحریم های شدید مستقیم و غیر مستقیم علیه دارو و تجهیزات پزشکی می تواند به گسترش ویروس و به خطر افتادن جان تعداد بیشتری از هموطنان ما بیانجامد. به ویژه که با افزایش تعداد بیماران، از ذخایر دارویی و تجهیزاتی کشور کاسته خواهد شد. 

در این طومار خطاب به دبیر کل سازمان ملل و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت آمده است: آیا مطلع هستید که کوید-۱۹ دنیا را دچار یک اپیدمی خطرناک کرده است. ۳۱ ژانویه سازمان جهانی بهداشت اعلام وضعیت اضطراری کرد. اما به نظر می رسد که دنیا درحالی مشغول نوک کوه یخی است که موسسات و مراکز بین‌المللی پیش بینی می کنند اگر اقدامی صورت نگیرد به احتمال زیاد این ویروس منتشر خواهد شد.

تهیه کننده این طومار خواستار امضای آن از سوی ایرانیان خارج از کشور با هدف کمک به رفع تحریم های دارویی و تجهیزات پزشکی علیه ایران شده ست.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که ده‌ها نفر به این ویروس مبتلا شده و این رقم رو به افزایش است.
این طومار با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تصریح می کند که کشور با خطر کمبود مواد دارویی، اجناس و امکانات پزشکی لازم برای شناسایی، جلوگیری و درمان این ویروس مواجه است.
طومار یادشده از سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی می خواهد تا هرچه سریعتر به موضوع لغو تحریم‌هایی که در هر صورت بر روند مقابله با کوید-۱۹ تاثیر منفی خواهد گذاشت، توجه کنند.
 «این اقدام می تواند شامل لغو فوری تمام تحریم ها علیه اقلام پزشکی، دارویی، کیت‌ها و وسایل آزمایشگاهی شود»

در این طومار اشاره شده که ایرانیان خارج از کشور به دلیل شرایط تحریم‌ها، مانند سابق امکان کمک رسانی به داخل کشور را ندارند. این در حالی است دسترسی به اقلام پزشکی و بهداشتی فارغ از نژاد، مذهب و ملیت افراد از حقوق اولیه انسان به‌شمار می‌رود.

این طومار هشدار می‌دهد که هرگونه تاخیر در لغو تحریم‌ها به نظام سلامت ایران آسیب زده و باعث می‌شود که افراد آسیب پذیر و بی‌گناه بهای سنگین آن را بپردازند. 

طومار یادشده تاکید می‌کند این وظیفه انسانی هر فرد است که هرچه سریع‌تر اقدام درست را صورت داده و مانع بروز فاجعه شود.

در پایان این طومار از دبیر کل سازمان ملل و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خواسته شده تا سریعا تمام اقدامات لازم را برای لغو تحریم‌ها و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کوید-۱۹ در ایران صورت دهند.

نظر شما