شناسهٔ خبر: 38472790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سد معبر مصداق تضییع حقوق شهروندی

شهرکرد- ایرنا- مگر این پیاده‌رو چقدر جا دارد که این همه کنار آن بساط شده است و تازه چند موتورسوار هم بدون در نظر گرفتن حق مردم، برای رفت و آمد از این پیاده‌رو استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

دو موتورسوار در حالی که دود اگزوز موتور آنها فضای پیاده‌رو را گرفته است و روی تَرک موتور چند قواره پارچه گذاشته‌اند،به طنز و با خنده، به کسانی که در پیاده‌رو  در برابر موتورسیکلت هستند، می‌گویند:" برو کنار نفتی نمی‌شوی" و اگر کسی کنار نکشد، ممکن است با موتور در حال حرکت برخورد کند.

کمی آن طرف‌تر یک راننده، خودرو خود را به صورت مستقیم روبروی درب پارکینگ گذاشته است که در این حالت رفت و آمد برای مردم در پیاده‌رو امکان پذیر نیست، چه برسد به این دو موتورسوار که مجبورند از پیاده‌رو به خیابان بروند و زیر لب غرولند می‌کنند و به راننده پژو ۲۰۶ که با پارک کردن پیاده‌رو راه موتورسواران را بسته است دشمنان می‌دهند.

کمی دورتر از پژو ۲۰۶ نیز یک خانه نیمه‌ساخت در حال ساخت و ساز است و علاوه بر اینکه پیاده‌رو را با مصالح بسته است برای اینکه مصالح از ارتفاع روی سر مردم نیفتد، بخشی از پیاده‌رو را نیز با ورق پلیت و داربست فلزی بسته است.

البته اینجا صاحب‌خانه کمی خوش ذوقی به خرج داده است و خوش سلیقه بوده است که همه فضای پیاده رو را اشغال کرده اما ورق‌های پلیت را برای زیبایی بخشی به شهر رنگی کرده است.

به گزارش ایرنا، سد معبر از مصداق‌های مهم تضییع حقوق شهروندی در جامعه به‌شمار می‌رود که این مساله گاهی به رنج مردم منجر می‌شود.

امروزه سد معبر را می‌توان از پدیده‌های تضییع حقوق شهروند، ایجاد ناهنجاری اجتماعی و مشکلی اساسی در رفت‌وآمد شهروندان نام برد.

براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز آن‌ها، میدان‌ها، بوستان‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب، سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن یاد شده به کمک ماموران خود اقدام کند.

در مورد دکه‌های منصوب قبل از تصویب این قانون، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن آن‌ها اقدام و چنانچه صاحبان این قبیل دکه‌ها ادعای خسارتی داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنان اقدام کند، ولی کسانی که بعد از تصویب‌ این‌ قانون‌ اقدام‌ به‌ نصب دکه‌هایی در معابر عمومی کنند،شهرداری باید به‌وسیله ماموران خود در برداشتن آن و رفع سد معبر اقدام کند که این اشخاص حق ادعای هیچ‌گونه خسارتی نخواهند داشت.

شهرکرد به‌ عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری دارای خیابان‌های با عرض کم و پیاده‌روهای باریک است که کسبه زیادی در آن با سد معبر مقابل مغازه‌های خود مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

اشغال پیاده‌روها در شهرکرد امروزه به‌ عنوان یکی از مهمترین مشکلات برای شهروندان مرکز چهارمحال و بختیاری تبدیل و باعث نقش حقوق شهروندی در این شهر شده است.

البته ماموران واحد پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری شهرکرد به‌صورت مستمر نسبت به ارایه تذکرهایی به کاسبان و رفع سد معبر از خیابان‌های شهرکرد اقدام می‌کنند اما همچنان در این مسیر آن‌طور که مطلوب شهروندان بوده موفق نشده‌اند.

شهروندان شهرکردی نسبت به این مشکل اعتراض دارند و از مسولان مرتبط در شهرداری مرکز چهارمحال و بختیاری خواستار رفع این معضل هستند.

برخی ساعت‌های روز امکان تردد از پیاده‌رو وجود ندارد

یکی از شهروندان شهرکردی گفت: سد معبرها در این شهر به حدی گسترش یافته که در برخی ساعت‌های روز امکان تردد از پیاده‌روها امکان‌پذیر نیست.

محمد حبیبی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کاسبان مرکز چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در هسته مرکزی بازار شهرکرد پیاده‌روها را به‌عنوان بخشی از مغازه و محل کسب خود قلمداد می‌کنند.

سد معبرها در این شهر به حدی گسترش یافته که در برخی ساعت‌های روز امکان تردد از پیاده‌روها امکان‌پذیر نیستوی افزود: این مساله به‌ حدی برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است که گاهی به درگیری‌های کلامی بین مردم و مغازه‌داران مواجه می‌شود.

تعدادی از کسبه حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند

یکی دیگر از شهروندان مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تعدادی از کسبه حقوق شهروندی را در شهرکرد رعایت نمی‌کنند و آن را نقش می‌کنند.

سیده فاطمه حسینی تصریح کرد: بسیاری کسبه در خیابان‌های شهرکرد با چیدن اجناس خود در پیاده‌روها باعث تنگ شدن مسیر می‌وند.

شهرداری شهرکرد باید با جدیت بیشتری وارد عمل شده و با این مشکل به‌صورت ریشه‌ای و اساسی مقابله و نسبت به رفع آن اقدام کنندوی یادآور شد: در این صورت شهروندان مجبورند برای عبور از برخی مسیرها وارد خیابان شوند که خطراتی را برای آنان به‌دنبال دارد.

حسینی اظهار داشت: شهرداری شهرکرد باید با جدیت بیشتری وارد عمل شده و با این مشکل به‌صورت ریشه‌ای و اساسی مقابله و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

برخی کسبه علاوه بر پیاده‌رو در خیابان‌ها هم سد معبر می‌کنند

یکی دیگر از شهروندان شهرکردی نیز گفت: برخی کسبه علاوه بر پیاده‌روهای مرکز استان نسبت به سد معبر در خیابان‌ها نیز اقدام می‌کنند.

سهراب کشاورز تاکید کرد: برخی از اوقات در شهرکرد مشاهده می‌شود که مغازه‌داران اجناس خود را نه تنها در پیاده‌روها بلکه در حاشیه خیابان‌ها نیز می‌گذارند.

وی افزود: این اقدام علاوه بر بروز مشکلات فراوان برای عبورومرور شهروندان باعث ایجاد خطراتی به‌علت تردد اجباری آن‌ها از وسط خیابان می‌شود.

برخی اوقات در شهرکرد مشاهده می‌شود که مغازه‌داران اجناس خود را نه تنها در پیاده‌روها بلکه در حاشیه خیابان‌ها نیز می‌گذارندکشاورز تصریح کرد: برخی مغازه‌داران حتی به سد معبر در پیاده‌رو و خیابان بسنده نکرده و از پارک خودروهای شهروندان در خیابان جلوگیری می‌کنند تا بتوانند اجناس بیشتری را مقابل محل کسب خود قرار دهند.

وی یادآور شد: شهرداری باید براساس قانون با متخلفان سد معبر برخورد و نسبت به حمایت از حقوق شهروندان اقدام کند.

علاوه بر بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت سد معبر در خیابان‌های مرکز چهارمحال و بختیاری به‌خصوص در هسته مرکزی بازار شهرکرد تعدادی از مغازه‌داران نیز صحبت‌ها و نظراتی در خصوص این مشکل ارایه کردند.

کسبه شهرکرد با شهرداری همکاری کامل دارند

یکی از مغازه‌داران مرکز چهارمحال و بختیاری گفت: کسبه شهرکرد در صورت نیاز و مواقع ضروری همکاری لازم را با شهرداری دارند.

مهدی فرج‌زاده تاکید کرد: هنگام شلوغی خیابان‌ها و زیاد شدن جمعیت، به‌ منظور جلوگیری از بروز مشکلات در رفت‌ و آمد شهروندان نسبت به جمع‌آوری اجناسی که در پیاده‌رو چیده شده اقدام می‌شود.

کسبه شهرکرد با شهرداری همکاری کامل دارندوی اظهار داشت: تمامی کسبه و مردم چهارمحال و بختیاری جزو شهروندان شهرکرد محسوب شده و هیچ‌کدام قصد آزار به دیگری را ندارند.

فرج‌زاده در خصوص چرایی سد معبر از سوی تعدادی مغازه‌داران تصریح کرد: برخی شهروندان تا جنس را در خیابان مشاهده نکنند، وارد مغازه نمی‌شوند.

وی افزود: به‌همین علت مغازه‌داران مجبورند که جنس و کالای خود را به‌منظور جذب و جلب مشتری در پیاده‌رو بچینند.

شهرداری برخی خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی را به پیاده‌رو تبدیل کند

یکی دیگر از کسبه شهرکردی نیز گفت: شهرداری برخی خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی مرکز چهارمحال و بختیاری را به پیاده‌رو و یا یک‌طرفه تبدیل کند.

حسین بهرامی تاکید کرد: در این صورت خودروها نمی‌توانند وارد بازار در هسته مرکزی شهرکرد شوند و همین عامل در کاهش مشکلات سد معبر و افزایش رضایت‌مندی عمومی شهروندان موثر است.

شهرداری برخی خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی را به پیاده‌رو تبدیل کندوی یادآور شد: کسبه شهرکرد هم از وضعیت سد معبر و پس از آن درگیر شدن با برخی شهروندان رضایت ندارند و مشتاق به ساماندهی این موضوع هستند.

بهرامی تصریح کرد: این مشکل بین مغازه‌داران و شهروندان در زمان‌های شلوغ سال مانند شب عید بیشتر بروز می‌کند.

برای کاهش سد معبر، بازارچه‌های تخصصی راه‌اندازی شود

یکی دیگر از کسبه‌های شهرکردی گفت: شهرداری مرکز چهارمحال و بختیاری برای کاهش مشکلات ناشی از سد معبر باید نسبت به راه‌اندازی برخی بازارچه‌های تخصصی مانند "بازار ماهی‌فروشان" اقدام کند.

محمد قانی تاکید کرد: در چند سال اخیر قرار بوده است که بازار "بازار ماهی‌ فروشان" در جنوب خیابان فردوسی راه‌اندازی شود اما همچنان این موضوع بی‌نتیجه مانده است.

برای کاهش سد معبر، بازارچه‌های تخصصی راه‌اندازی شودوی اظهار داشت: هنگام تخلیه بار و نبود فضای مورد نیاز در مغازه مجبوریم نسبت به سد معبر اقدام کنیم.

قانی تصریح کرد: اما همواره سعی می‌شود تا حرمت شهروندان حفظ و در رفتار با آنان نهایت احترام رعایت شود که باعث بروز مشکل و ناراحتی نشود.

وی افزود: مغازه‌داران هنگام باز شدن فضا در محل کسب، نسبت به برچیدن اجناس موجود در پیاده‌رو و خیابان و همچنین رفع سد معبر اقدام می‌کنند تا شهروندان راحت‌تر بتوانند از پیاده‌رو گذر کنند.

ضمن وجود مشکلات فراوان ناشی از سد معبر در پیاده‌روها و خیابان‌های شهرکرد بسیاری کسبه هم بودند که علاوه بر فضای مناسب مقابل مغازه خود اما نسبت به سد معبر اقدام نکرده‌اند.

ویترین برای جذب مشتری اثر بیشتری از سد معبر دارد

یکی از کسبه شهرکردی گفت: ویترین و دکوراسیون برای جذب مشتری اثر بیشتری از سد معبر دارد.

حسین اسدی تاکید کرد: مشتری دوست دارد در فضایی آزاد و با خیالی راحت جنس مورد نظر خود را انتخاب کند.

ویترین و دکوراسیون برای جذب مشتری اثر بیشتری از سد معبر داردوی یادآور شد: سد معبر اقدامی ناپسند و باعث تضییع حقوق شهروندی است و کاسب نباید نسبت به این کار اقدام کند.

اخطارهایی برای جلوگیری از سد معبر لازم به کسبه شهرکرد داده شد

سرپرست پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شهرکرد گفت: اخطارهای لازم برای جلوگیری از سد معبر به کسبه بازار مرکز استان داده شده است.

اسلام قاسمی،که در مراحل مختلف تهیه این گزارش همراه خبرنگار و عکاس ایرنا بود در رابطه با پیگیری‌های شهرداری شهرکرد برای رفع سد معبر در پیاده‌روها و خیابان‌ها تصریح کرد: در صورت بی‌توجهی کسبه به اخطارهای شهرداری نسبت به جمع‌آوری اجناسی که در محل گذر شهروندان قرار داشته اقدام می‌شود.

اخطارهایی برای جلوگیری از سد معبر لازم به کسبه شهرکرد داده شدوی اظهار داشت:شهرداری شهرکرد در خصوص رعایت و دفاع از حقوق شهروندی و برخورد با متخلفان به‌طور جدی اقدام خواهد کرد.

قاسمی تاکید کرد:البته وضعیت سد معبر در خیابان‌ها شهرکرد مربوط به تمامی کسبه نیست و تنها برخی مغازه‌داران و دست‌فروشان نسبت به این نوع هنجارشکنی اقدام می‌کنند.

وی افزود:به‌ همین منظور تلاش می‌شود تا افرادی که از سد معبر خودداری و نسبت به رعایت حقوق شهروندی و همراهی با شهرداری تلاش دارند، مورد تشویق قرار گیرند.

سرپرست پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شهرکرد تصریح کرد: این شهرداری همچنین به دست‌فروشان حاشیه خیابان‌ها و کنار پیاده‌روها تذکرها و اخطارهای لازم را داده و نسبت به جمع‌آوری مستمر آنان اقدام کرده است.

وی یادآور شد: اما در صورت ادامه این روند نسبت به توقیف و جمع‌آوری وسایل و اجناس آن‌ها اقدام خواهد شد.

قاسمی اظهار داشت: برخی سد معبرها مربوط به وجود نخاله‌های ساختمانی در حاشیه طرح‌های نیمه‌تمام است.

وی گفت: شهرداری به صاحبان تمامی این طرح‌ها و ساختمان‌ها اخطار داده تا نسبت به جمع‌آوری نخاله‌ها و مصالح ساختمانی موجود در مسیر و حاشیه خیابان‌ها، کنار پیاده‌روها و محل عبور شهروندان اقدام کنند.

قاسمی تاکید کرد: در صورت بی‌توجهی به این اخطارها، شهرداری شهرکرد نسبت به جمع‌آوری و جابجایی مصالح ساختمانی و نخاله‌ها اقدام و با صاحبان آن برخورد قانونی و جدی می‌کنند.

بخش رفع سد معبر شهرکرد به بخش خصوصی واگذار می‌شود

سرپرست شهرداری شهرکرد نیز گفت: آینده‌ای نزدیک کمیته رفع سد معبر شهرکرد به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

محمدرضا امیدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: در این صورت می‌توان نسبت به ارتقای کمی و کیفی وضعیت رفع سد معبر و بهبود وضعیت عبورومرور شهروندان در پیاده‌روها و خیابان‌های شهرکرد بهبود می‌یابد.

بخش رفع سد معبر شهرکرد به بخش خصوصی واگذار می‌شودوی افزود: برای این اقدام مصوبه شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری گرفته شده است و به‌زودی نسبت به اعلام فراخوان عمومی ان از طریق روابط عمومی شهرداری شهرکرد اقدام لازم انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، رفع سد معبر از خیابان‌ها و پیاده‌روهای مرکز چهارمحال و بختیاری از مهمترین خواسته‌های شهروندان شهرکردی است.

هم‌اینک به‌علت سد معبر از سوی برخی مغازه‌داران در بازار شهرکرد وضعیت عبورومرور شهروندان در پیاده‌روها و خیابان‌های مرکز چهارمحال و بختیاری با مشکلاتی همراه است.

 ۴۳ هزار واحد صنفی در چهارمحال  بختیاری فعال است و در این واحدها بیش از ۱۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند.

نظر شما