شناسهٔ خبر: 38472694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

اجرای گروه «آیشم» از آمل مازندران در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر

گروه «آیشم» به سرپرستی ژاله احمدی و میثم شیخ نژاد در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند .

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل ؛ گروه موسیقی محلی مازندرانی " آیشم " به سرپرستی ژاله احمدی و میثم شیخ نژاد در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر با شور و وجد خاصی به اجرای برنامه پرداختند .

گفتنی است ؛ سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در تهران برگزار که در این رویداد ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی ، کلاسیک ، بین‌الملل ، پاپ، ارکسترال ، تلفیقی ، بانوان ، کودک و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰ نوبت به اجرای برنامه پرداختند .

اجرای این گروه از اجراهای پرمخاطب بخش موسیقی نواحی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به شمار می‌رود. گروه موسیقی بومی «آیشم» که در سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم رتبه برتر را کسب کرده بود، با ۸ قطعه در جشنواره موسیقی فجر حضور یافت و توانست توجه مخاطبان را به خاطر هنرنمایی بانوان در نوازندگی و همخوانی جلب کند. میثم شیخ‌نژاد خواننده گروه «آیشم» است که سال ۱۳۹۶ در جشنواره موسیقی بومی لیلم رتبه اول بخش آواز مازندرانی را کسب کرده بود.

این نخستین بار بود که یک گروه از مازندران به سرپرستی و نوازندگی بانوان در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌رفت و همین موضوع به دلیل مهارت بانوان گروه در اجرای قطعات توجه مخاطبان را جلب کرد. پیشینه «آیشم» به تشکیل یک گروه موسیقی در آمل با نام «قمر» در سال ۱۳۸۷ برمی‌گردد که مدتی پس از فعالیت، گروه بانوان «قمر» نیز از دل آن بیرون آمد و اجراهایی نیز در آمل داشت. گروه «قمر» پس از چند سال فعالیت در سال ۱۳۹۵ با عضویت تعدادی از بانوان هنرمند و سرپرستی ژاله احمدی ایرایی به «آیشم» تغییر نام داد. گروهی که جز خواننده همه اعضای آن را بانوان تشکیل می‌دهند و تیر امسال نیز در آمل کنسرتی اجرا کردند که با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی مازندرانی مواجه شد. آذر امسال نیز «آیشم» با حمایت مهدی قلی‌زاده مدیر اجرایی این گروه، یک آلبوم تصویری از قطعات موسیقی مازندران را به بازار موسیقی عرضه کرد.

ژاله احمدی ایرایی (خواننده و نوازنده دهل)، میثم شیخ‌نژاد (خواننده و نوازنده لَـلِه‌وا)، کیمیا صرافی (دف و دایره)، فاطمه محمدی عمران (دوتار)، روجا قربی و یاسمن ظاهری (کمانچه)، هانیه نعیمی (نقاره) و بهار زابلی (بم‌تار) اعضای گروه آیشم در اجرای این جشنواره بودند.

سرپرست گروه موسیقی بومی «آیشم» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گروه ما از بین حدود ۲۴۰ گروهی که متقاضی اجرا در بخش موسیقی نواحی جشنواره فجر سی‌وپنجم بودند همراه با گروه «آوای تبری» از مازندران به جشنواره دعوت شد و خوشبختانه اجرای خوبی هم در جشنواره داشتیم.

احمدی ایرایی افزود: ۸ قطعه را در ۴۵ دقیقه زمانی که داشتیم برای مخاطبان اجرا کردیم. قطعات اجرا شده بازتنظیمی از آثار شاخص استاد زنده‌یاد «احمد محسن‌پور» و استاد «فضل‌الله دهقان» بود که مورد توجه مخاطبان و مازندرانی‌های حاضر در سالن قرار گرفت.

وی اظهار کرد: مخاطبان مازندرانی واکنش خوبی از حضور گروهی متشکل از بانوان در جشنواره موسیقی فجر داشتند و انرژی خوبی به ما دادند. خوشحالیم که بانوان گروه توانمندی‌های هنری زنان مازندران در آشنایی به قطعات فولک و اجرا و تنظیم آن‌ها را به مخاطبان حرفه‌ای موسیقی نواحی نشان دادند.

سرپرست گروه موسیقی بومی «آیشم» از برنامه‌ریزی برای گسترده کردن دامنه فعالیت‌های موسیقایی گروه خبر داد و گفت: برای سال آتی قصد داریم که علاوه بر موسیقی مازندران، قطعاتی از موسیقی اقوام مختلف کشور را نیز تنظیم و اجرا کنیم. این توانمندی در بانوان هنرمند گروه وجود دارد که موسیقی اقوام مختلف را اجرا کنند و در استان‌های مختلف اجرا داشته باشیم

نظر شما