شناسهٔ خبر: 38468664 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نگاهی آماری به رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا

خبرگزاری میزان- تیم ایران برای بیست و هشتمین بار عنوان قهرمانی کشتی آزاد آسیا را به دست آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان آسیا در حالی به میزبانی کشور هندوستان و شهر دهلی‌نو برگزار شد و پایان یافت که تیم ایران دوئلی پایاپای را از تیم میزبان برد و برای بیست و هشتمین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در این پیکارها محمدجواد ابراهیمی و مجتبی گلیج مدال‌های طلای کاروان کشتی آزاد ایران را از آن خود کردند، امیرحسین حسینی و احمد بذری عنوان نایب قهرمانی و چهار آزادکار دیگر به نام‌های امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین خانی، علی سوادکوهی و پرویز هادی مدال‌های برنز مشترک را به خود اختصاص دادند.

در ادامه به نکاتی آماری در خصوص مسابقات یاد شده پرداخته‌ایم:

در ترکیب تیم ایران چهره‌های شاخصی چون رضا اطری، بهنام احسان‌پور، یونس امامی، حسن یزدانی، علیرضا کریمی و محمدحسین محمدیان غایب بودند. تعدادی از نفرات یادشده که همگی از عنوانداران دنیای کشتی محسوب می‌شوند، خود را برای حضور در مسابقات کسب سهمیه المپیک، که ماه آینده به میزبانی قرقیزستان برگزار خواهد شد، آماده می‌کنند.

با این حال، نفراتی چون امیرحسین مقصودی، مصطفی حسین‌خانی، مجتبی گلیج و پرویز هادی که تجربه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را داشتند، در ترکیب تیم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا قرار داشتند و این در حالی بود که ملی‌پوشان تیم ایران با درخشش در رقابت‌های جام تختی، جواز حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا را به دست آوردند.

در این میان شش کشتی‌گیر به نام های سرلک، داستان، مقصودی، حسینی، سوادکوهی و بذری برای اولین بار طعم حضور در مسابقات قهرمانی آسیا می‌چشیدند، که سرلک و داستان در جایگاه پنجم اوزان ۵۷ و ۶۱ کیلوگرم قرار گرفتند، بذری و حسینی دوم شدند و مقصودی و سوادکوهی هم به ایستادن روی سکوی سوم و کسب مدال برنز بسنده کردند.

هندی‌ها به عنوان میزبان مسابقات قهرمانی آسیا، با وجود اینکه از چهار کشتی‌گیر شاخص به نام‌های کومار راوی دارنده مدال برنز جهان، راحول آواره دارنده مدال برنز جهان، باجرانگ دارنده سه مدال نقره و برنز جهان و دیپاک پونیا نایب قهرمان جهان در ترکیب تیمش سود می‌برد اما با کمترین اختلاف نسبت به تیم کم تجربه و جوان ایران در جایگاه نایب قهرمانی ایستاد.

قزاق‌ها هم هر چه در چنته داشتند را در دهلی‌نو رو کردند اما بر خلاف رقابت‌های جهانی نورسلطان که به لطف میزبانی توانستند در جایگاه دوم تیمی قرار بگیرند اما این بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا تیغ‌شان به تیم‌های ایران و هند نبرید و با وجود چهره‌های نام آشنایی چون نوریسلام سانایف دارنده مدال نقره و برنز جهان، دولت نیازبیکوف دارنده مدال نقره و برنز جهان، دانیار کایسانوف قهرمان آسیا و علیشیر یرگالی نفر پنجم جهان، جایگاهی بهتر سومی نصیب‌شان نشد.

در خصوص تیم کره‌جنوبی هم شاید باورش سخت باشد اما این تیم همچون سال گذشته تنها یک مدال برنز در سنگین وزن به دست آورد تا همچنان تیم پرقدرت سال‌های دور کشتی آزاد کره جنوبی را در حال سقوط آزاد ببینیم.

ژاپنی‌ها هم دهلی‌نو را به عنوان میدانی برای پیاده‌سازی بخشی از برنامه‌های فنی خود انتخاب کرده بودند به طوری‌که در سبک وزن از وجود یوکی تاکاهاشی دارنده مدال طلا و برنز جهان استفاده کردند و توسط این کشتی‌گیر همچون سال گذشته به مدال برنز وزن اول دست پیدا کردند. تاکاهاشی که در رقابت‌های جهانی نورسلطان پس از دو سال مدال‌آوری، نتوانست جایی در بین مدال‌آوران پیدا کند و حتی از کسب سهمیه المپیک هم جا ماند، چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی کشور ژاپن قافیه را به هیگوچی باخت تا حضورش در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

تاکوتو اوتوگورو هم با یک مدال طلای جهان و کسب عنوان پنجمی در رقابت‌های جهانی نورسلطان در زمره مطرح‌ترین کشتی‌گیران این دوره از رقابت قرار داشت که در ترکیب تیم ژاپن در این رقابت‌ها به میدان رفت. اوتوگورو در این پیکارها هم توانست همچون فینال رقابت‌های جهانی ۲۰۱۸ بوداپست از سد حریف دندان‌گردی چون باجرانگ هندی بگذرد و مقتدرانه از سکوی نخست بالا برود. ژاپنی‌ها در سایر اوزان هم کشتی‌گیران قابل اعتنایی را روانه میدان کردند اما با وجود کسب ۲ طلا، یک نقره و چهار برنز و علی‌رغم اینکه کیفیت مدال‌های کسب شده توسط این تیم تقریبا مشابه با تیم ایران بود اما نهایتا در رده چهارم قرار گرفتند.

گفتنی است که تیم کشتی آزاد ایران در سی و چهار دوره گذشته بیست و هشت بار عنوان قهرمانی را به دست آورده است و فقط در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ کاپ قهرمانی را از دست داده است.

انتهای پیام/

نظر شما