شناسهٔ خبر: 38467475 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شباهت موسیقی جنوب ایران با موسیقی ونزوئلا/ موسیقی جنوب را با پاپ تلفیق کردم

امید جهان با اشاره به شباهت موسیقی جنوب ایران به موسیقی در کشور ونزوئلا نسبت به کم‌توجهی به موسیقی نواحی ایران گلایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امید جهان که صبح امروز مهمان برنامه «سلام صبح به‌خیر» بود، گفت: موسیقی کلاً حال خوبی ندارد و توجه به موسیقی نواحی ایران مقداری کم شده است. نه تنها موسیقی جنوب، بلکه به موسیقی آذربایجان و لرستان هم کمتر توجه می‌شود و همه بیشتر به سمت موسیقی پاپ رفته‌اند.

این خواننده با اشاره به زنده یاد محمود جهان ادامه داد: پدرم صاحب سبک در جنوب ایران است اما دیگر به موسیقی نواحی کمتر توجه می‌شود. در جشنواره‌ها هم که من کودک بودم و با پدرم می‌رفتم توجه بیشتری بود اما حالا...

وی که موسیقی پاپ و فولکلور را در آثارش تلفیق می‌کند، در این باره گفت: نظر پدرم درباره تلفیق موسیقی محلی و پاپ منفی بود و می‌گفت باید راه مرا ادامه بدهی. تو خواننده نمی‌شوی. بعدها که مرا شناختند گفت می‌خواستم روی پای خودت بایستی. او می‌گفت این موسیقی که از اجداد ما به جا مانده باید بماند و او تا زنده بود همین موسیقی فولک را در کشورهای دیگر هم اجرا کرد و هیچ سازی دیگری به ترکیب سازهای جنوبی اضافه نمی‌کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: پدرم در زمینه موسیقی محلی سردمدار و پرچمدار بود. کوچک بودم که با هم به ونزوئلا رفتیم. من نوازنده دمام بودم و اهالی آنجا می‌گفتند ما تعجب می‌کنیم این موسیقی کشور ما است و ما هم این نوع موسیقی را داریم. پدرم برای موسیقی جنوب زیاد زحمت کشیده است اما آن طور که شایسته است به این موسیقی توجه نمی‌شود.

جهان درباره انرژی موسیقی جنوبی گفت: آنقدر موسیقی جنوبی ریتمیک و شاد است که حتی در نغمه‌های عزاداری‌هایمان هم ریتم نقش دارد. این انرژی برای ماهیگیرها هم هست و وقتی می‌خواهند تور را بالا بکشند باید تیمی باشند که با ریتم تور را بالا بکشند.

این خواننده موسیقی جنوبی یادآور شد: من راه پدرم را می‌روم اما برای اینکه در موسیقی عقب نیفتم، آدم باید واقع‌بین باشد و مردم زیاد توجهی به موسیقی فولک ندارند و شاید ما نتوانستیم آن طور که باید و شاید موسیقی محلی را معرفی کنیم. موسیقی من تلفیقی از موسیقی پاپ و فولکلورِ جنوب است. همه آهنگ‌های ما سینه به سینه از پدران و پدربزرگ‌های ما آمده‌اند و سعی می‌کنیم تا جایی که توان داریم آن را نگه داریم.

وی تأکید کرد: من از موسیقی که الان کار می‌کنم راضی‌ام و مردم هم در کنسرت‌هایم راضی‌اند. پدرم این اواخر از اجراهایم رضایت داشت و در برخی کنسرت‌هایم می‌آمد و حاضر بود اما نه دست می‌زد و نه خیلی خوشحالی می‌کرد. در یکی از کنسرت‌هایم روی صحنه هم آمد و مردم از او خواستند آهنگی برایشان بخواند.

جهان همچنین درباره ساز نی انبان گفت: می‌گویند 30، 40 سال پیش زمانی که انگلیسی‌ها در بوشهر بودند و داستان رئیس‌علی دلواری پیش آمد این ساز به بوشهر آمد.

این خواننده درباره اینکه طرفدار کدام تیم فوتبال است، گفت: طرفدار شاهین بوشهر و صنعت نفت آبادانم. سرمربی‌مان هم که تیم را رها کرد و رفت.

وی همچنین درباره زنده یاد ناصر عبداللهی تأکید کرد: مرحوم ناصر عبداللهی اسطوره بزرگی بود و او افتخار همه جنوبی‌ها است. پدرم هم احترام خاصی برای او قائل بود. او بندرعباسی بود و بوشهر و آبادان و همه جنوب به او افتخار می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما