شناسهٔ خبر: 38465252 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضریب نفوذ اینترنت سیار ۸ برابر ثابت شد

فائزه طاهری

توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار تا پایان سه‌ماهه سوم سال جاری حاکی از ضریب نفوذ ۱۰.۵۶ درصدی پهن‌باند ثابت و ضریب نفوذ ۸۰.۰۹ درصدی پهن‌باند سیار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. سرویس‌های پرسرعت فراهم‌شده از سرویس‌های ثابت تا نقطه به نقطه و درنهایت همراه را شامل می‌شوند که هر سرویس نیز در خود دارای انواع مختلفی سرویس‌های متمایز از هم است که کاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می‌توانند مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنند.

در کنار سرویس‌های اینترنت ثابت، اینترنت همراه است که در سال‌های گذشته در مقایسه با اینترنت ثابت، رشد بیش‌تری داشته و در مواردی حتی سرعت بیش‌تری ارائه می‌دهد. خدمات سرویس‌های ارتباطی همراه که روی گوشی‌های تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های اصطلاحا سیم‌کارت‌خور مانند تبلت‌ها قابل دریافت است، در انواع ۲G، ۳G، ۴G و در آینده ۵G قابل دریافت است. این سرویس‌ها قابلیت استفاده در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور خود را دارند اما به دلایلی همچون دوری از شبکه پوشش شهری اپراتور خود ثبات قطعی سرعت و کیفیت سرویس وجود ندارد.

اما از محدودیت‌های این سرویس‌ها می‌توان به کاهش برد مفید آنتن‌دهی با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی اشاره کرد؛ همچنین امکان اختلال در کیفیت سرویس به علت پدیده‌های جوی و موانع فیزیکی از قبیل ساخت‌وساز و تعرفه بالاتر به خاطر حجم مصرفی نسبت سرویس ثابت از نقاط ضعف سرویس‌های همراه برای جذب مشتری است.

یکی از انواع اینترنت پرسرعت، اینترنت ثابت است که اینترنت‌های ADSL ، VDSL و FTTX را شامل می‌شود؛ این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از این محدوده‌ مشخص، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد.

یکی دیگر از انواع اینترنت پرسرعت، سرویس‌های ثابت بی‌سیم است که انواع ADSL و TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم را شامل می‌شود. این دسته از سرویس‌ها همان اینترنت پرسرعت ثابت هستند، با این تفاوت که در همان حوزه مکانی قابلیت اتصال بی‌سیم را دارند و هم‌چنین امکان اتصال چند دستگاه، به‌صورت همزمان را فراهم می‌کنند.

وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار تا پایان سه‌ماهه سوم سال جاری در جدول زیر آمده است. این آمار نشان می‌دهد مشترکان پهن‌باند ثابت به بیش از هشت میلیون نفر رسیده‌اند که ضریب نفوذ را به ۱۰.۵۶ درصد می‌رساند و مشترکان پهن‌باند سیار به بیش از ۶۶ میلیون نفر هستند که ضریب نفوذ را به ۸۰.۰۹ درصد می‌رساند.

در سال‌های گذشته توسعه اینترنت موبایل در مقایسه با اینترنت ثابت سرعت گرفته و این موضوع موجب شده تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل بیشتر از اینترنت ثابت خانگی باشد. با وجود این مسوولان حوزه ارتباطات متفق‌القول معتقدند یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ارتباطی در حوزه اینترنت ثابت است.

تاکید مسوولان به لزوم افزایش کیفیت خدمات اینترنتی است و این‌که مردم به‌دنبال کیفیت حداکثری هستند و به همین دلیل لازم است اپراتورهای ثابت با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهند، آنچه مورد نظر مردم است را تامین می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما