شناسهٔ خبر: 38463997 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حقایقی از آغاز ماه خودسازی انسان که هر مسلمانی باید بداند

یک کارشناس مذهبی با بیان حقیقت استغفار از ماه رجب به عنوان آغاز بهار خودسازی یاد کرد که مقدمه‌ای برای بهره گیری از برکات ماه مبارک رمضان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام محمدمهدی زارعی گلپایگانی  همزمان با طلیعه ماه رجب ۱۴۴۱ هجری قمری گفت: ماه رجب و به دنبال آن ماه شعبان و ماه رمضان را باید بهار خودسازی نامید. چون فصلی را تشکیل می‌دهد که اگرچه با فصل‌های متعارف سال منافاتی ندارد، ولی بیرون از این فصل هاست و در واقع می‌توان گفت فصل پنجمی است که فصل معنویت و انس با پروردگار است و نقطه اوج آن ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: بزرگان سفارش کرده اند که در ابتدای ماه رجب اینگونه دعا کنید «خدایا هلال این ماه را با امنیت و ایمان بر ما وارد کن و ما را به ماه شعبان و ماه رمضان برسان.» یعنی انسان باید از نقطه شروع ماه رجب به ماه رمضان فکر کند و قرار است در ماه رجب برای ماه‌های شعبان و رمضان برنامه ریزی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه اصفهان از ماه مبارک رمضان به عنوان یک ماه پرظرفیت برای مهمانی خدا یاد کرد و گفت: برای ورود به این ماه عزیز باید آمادگی کسب کرد که این آمادگی در ماه‌های رجب و شعبان به دست می‌آید.

وی با بیان خاطره‌ای اظهار داشت: در یکی از روز‌های آخر ماه صفر یک خودرو در یکی از بزرگراه‌های تهران دیگی را در کنار خیابان گذاشته بود و می‌خواست غذای نذری توزیع کند، ولی به دلیل این که ظرف‌های یک بار مصرف خریداری نشده بود، به عابران می‌گفت آش نذری موجود است، ولی ظرف نیست.

زارعی افزود: این شخص به عابران می‌گفت که اگر ظرفی داشته باشند، می‌توانند آش ببرند. ماه رمضان نیز اینگونه است و ما اگر بخواهیم از رحمت و لطف خدا استفاده کنیم، باید ظرف وجودی خود را آماده کنیم. بنابر این اگر ماه رمضان بر ما وارد شد و ظرف ما آماده نبود، هرچند هزاران نور از آسمان بریزند، ولی وقتی دلی آماده نباشد، نمی‌توان از آن بهره برد.

حقیقت استغفار
زارعی گفت: در ماه رجب بر ذکر استغفار تاکید شده و بزرگان نیز این ماه را ماه استغفار نامیده اند. تلقی برخی افراد از استغفار این است که ما کار بدی کرده ایم و باید کاری کنیم تا دلگیر بودن خدا برطرف شود. در حالی که چنین تصوری صحیح نیست. چون ما نمی‌توانیم اثری بر خدا داشته باشیم که به خاطر ما حال خدا از خوشی به ناخوشی تغییر یافته باشد. خداوند نه حالش عوض می‌شود و نه محل حوادث است و نه از حالی به حال دیگری تغییر و تبدل پیدا می‌کند. وی افزود: اثر دیگر گناه مربوط به آخرت است. یعنی گناه بر روی آخرت انسان اثر می‌گذارد که در روایات بر گناهانی مانند ظلم و اذیت دیگران تاکید شده است. اثر سوم گناه مربوط به آثار باطنی و روحی و شخصیتی است. گناه باعث می‌شود انسان از عبادت و انس با خدا منصرف شود و از لذت مناجات با پروردگار محروم شود. در استغفار با رو آوردن به خدا و یاد بدی گناهان و همچنین نیازی که به پروردگار داریم، در واقع تلاش می‌کنیم تا با این توجه‌ها آثار سه گانه گناه را از دل‌های خودمان بزداییم.

این استاد حوزه افزود: استغفار یعنی این که خدایا آثار گناه را از دل مان پاک کن و رجب ماه استغفار است، ماهی که وجود خودمان را ا ز آثار سوء گناه پاک می‌کنیم که این موضوع نیز نیازمند شناخت و معرفت است.

وی تاکید کرد: وقتی انسان زشتی گناه را بداند، آنگاه رویکرد به سوی خدا در واقع روکردن به علم و نور است و رویکردن به گناه، رو کردن به ظلمت و جهل است. بنابر این انسان ضعف‌ها و ناتوانی‌هایی در مقابل وسوسه‌ها و جاذبه‌های نفس و شیطان داشته و در این زمینه کوتاه آمده و به عبارت دیگر خود را از نور محروم کرده و به سوی ظلمت رفته است. در نتیجه، چنین عملکردی در انسان باعث حسرت می‌شود و باعث ایجاد حال استغفار می‌شود و چنین استغفاری در ماه رجب، وجود او را از آلودگی‌ها پاک کرده و همنشین نور الهی قرار می‌دهد.

وی افزود: بنابر این با استغفار به درگاه الهی بهره ما از ماه رجب آمرزش گناه و پاک شدن از آثار سوء گناهان در چشم، دل، زبان و فکرمان خواهد بود.

روایات غیرمستند را منتشر نکنیم
این استاد حوزه با اشاره به فراگیر شدن فضای مجازی در نشر معارف دینی تاکید کرد: با آغاز ماه رجب شاهد انتشار پیام‌هایی به نقل از امام باقر (ع) یا رسول خدا (ص) در شبکه‌های اجتماعی هستیم. مثلا برخی می‌گویند هر کسی حلول ماه رجب را به ۱۰ نفر خبر دهد، خدا او را اهل بهشت قرار می‌دهد یا پاداش‌های بزرگی را برای او درنظر می‌گیرد.

وی افزود: چنین روایاتی صحیح نیست و هیچ مستندی ندارد. درباره ماه ربیع الاول و خروج از ماه صفر نیز چنین روایاتی در فضای مجازی منتشر می‌شود که این احادیث نیز هیچ پشتوانه و استنادی ندارد. البته ماه رجب بسیار با ارزش است و جای آن است که حلول ماه رجب را به یکدیگر بشارت دهیم و یادآوری کنیم. وی یادآوری ارزش‌ها و مراقبات ماه رجب را از مصادیق عمل کردن به آیه «و تواصوا بالحق» دانست که در سوره عصر آمده است.

این کارشناس مذهبی افزود: این سوره برای رهایی انسان از خسران بر ایمان و عمل صالح و همچنین توصیه دو جانبه مومنین نسبت به یکدیگر برای حق و توصیه به همدیگر برای صبر را لازم می‌داند.

وی معتقد است: یکی از «توصیه‌های به حق» این است که مومنان همدیگر را نسبت به ظرفیت‌ها و ارزش‌های ماه رجب با خبر کنند و به یکدیگر یادآوری کنند ماه رجب از راه رسیده و می‌توانند از این ماه استفاده‌های فراوانی داشته باشند. بر همین اساس، این موارد را می‌توان توصیه به حق دانست که ارزشمند است، ولی آن روایت صحیح نیست.

ماه رجب یکی از چهار ماه حرام است که در کتاب‌های دعا و روایات اهل بیت (ع) فضیلت‌های بی شماری برای آن ذکر شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود «رجب ماه خدا است، شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است» همچنین فرمود «کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدای بزرگ می‌شود و غضب الهی از او دور شده و دری از در‌های جهنم بر روی او بسته می‌شود.»

دعا‌ها و اعمال این ماه بر دو بخش است که بخش اول مربوط به دعا‌ها و ذکر‌های مربوط به تمام ایام این ماه است و بخش دوم مربوط به اعمال شب‌های خاص آن مانند شب اول، شب بیست و هفتم مصادف با مبعث پیامبر اکرم (ص) است که به تفصیل در مفاتیح الجنان آمده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما