شناسهٔ خبر: 38463874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رویترز: آمریکا خواستار تعویق مراسم تحلیف «اشرف غنی» شد

رسانه انگلیسی خبر داد که آمریکا از «اشرف غنی» خواسته تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری افغانستان را به دلیل احتمال به خطر افتادن تلاش‌های صلح و ایجاد بحران سیاسی به تعویق بیاندازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اشرف غنی» هفته گذشته به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد و براساس گزارش‌ها در نظر داشت تا پنجشنبه این هفته مراسم تحلیف را برگزار کند اما «عبدالله عبدالله» شریک غنی در حکومت وحدت ملی نیز ضمن نپذیرفتن نتیجه انتخابات مدعی پیروزی است و او نیز در نظر دارد تا بزودی مراسم تحلیف خود را برگزار کند.

در حالی که هفته کاهش خشونت‌ها قرار است در 10 اسفند منجر به امضای توافق صلح بین آمریکا و طالبان جهت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان شود، بحران سیاسی کنونی می‌تواند به تلاش‌های صلح آسیب بزند و واشنگتن ادعای هیچکدام از این دو رقیب انتخاباتی برای پیروزی را تایید نکرده است.

قرار است پس از توافق آمریکا و طالبان و جهت پایان دادن به جنگ در افغانستان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود، اما نزاع عبدالله و غنی معرفی هیئت مذاکره کننده با طالبان را می‌تواند پیچیده‌تر کند.

یک منبع آگاه به «رویترز» گفت که به دلیل این نگرانی‌ها «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که از هفته گذشته در کابل بوده و دیدارهای متعددی را نیز با سیاسیون داشته از غنی می‌خواهد تا مراسم تحلیفش را به تاخیر بیاندازد.

یک مقام ارشد سابق افغان نیز گفت که خلیلزاد غنی را برای تعویق مراسم تحلیف تحت فشار قرار داده و تلاش می‌کند تا برای حفظ روند صلح عبدالله را نیز برای تعویق مراسم تحلیف متقاعد کند.

این مقام سابق که خواست نامش فاش نشود افزود که حتی در صورت ایجاد یک هیئت فراگیر برای گفت‌وگو با طالبان، نزاع غنی و عبدالله ممکن است روند صلح را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما