شناسهٔ خبر: 38463733 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند شیلنگ قلیان‌ عامل اصلی انتقال ویروس است

قل‌قل قلیان‌ها در تب و تاب کرونا!

اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا بزاق دهان است، بنابراین شیلنگ قلیان می‌تواند بهترین راه انتقال این بیماری به افراد باشد. به‌رغم هشدارهای جدی بهداشتی در خصوص شیوع ویروس کرونا قهوه خانه‌ها باز هستند و به مشتریان خدمات می‌دهند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده، فاطمه عسگری نیا: هنوز یک هفته از خبر انتشار ویروس کرونا در کشور نمی گذرد  که بیش از64 نفر به این بیماری مبتلا و 12 نفر هم فوت شده‌اند. وزارت بهداشت از همان ساعات اولیه ورود کرونا به کشور هشدارهایی داده و از همه شهروندان خواسته با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.
به گفته پزشکان بزاق دهان مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال این بیماری است و به همین دلیل افراد از عطسه و سرفه کردن در معابر عمومی، دست دادن و روبوسی خودداری کنند.
قلیان یکی از منابع اصلی انتقال کرونا محسوب می‌شود. شیلنگ قلیان در صورتی که توسط فرد آلوده استفاده شود، قطعاً در کوتاه‌ترین زمان آن را به سایر افراد منتقل می‌کند.
برخلاف هشدارهای ارائه شده هنوز قهوه خانه‌ها باز هستند و برخی ها  بدون توجه به هشدارهای داده شده پای بساط قلیان می‌نشینند.
درِ یکی از قهوه خانه‌های منطقه 11 باز است و براساس حس کنجکاوی داخلش سرک می‌کشیم. قهوه خانه مملو از جمعیت است و مردم در میان دود محوشده‌اند. شیلنگ قلیان دست به دست می‌شود و هرازگاهی مشتریان که گروهی نشسته‌اند چیزی می گویند و صدای خنده‌شان بلند می‌شود.
کنار درِ قهوه خانه منتظر می‌نشینیم تا با مشتری‌ها گفت و گو کنیم. بعد از دقایقی گروهی از جوانان بیرون می‌آیند. نزدیک می‌شویم و باب گفت و گو را با آنها در مورد ویروس کرونا و هشدارهای بهداشتی باز می‌کنیم. علی به نمایندگی جمع دوستان خنده‌ای می کند و می‌گوید: « یکی از کانال‌ها نوشته بود که کرونا با کسانی که سیگار و قلیان می‌کشند، کاری ندارد.» همه می‌خندند. کانال را نشانمان می‌دهد. می‌گوید: «مسئولان بی جهت جوگیر شدند و مردم را به وحشت انداخته‌اند. کرونا مانند بیماری سرماخوردگی است و نیازی به این همه هشدار نیست.» 
حضور این حجم از جمعیت در قهوه خانه نشان می‌دهد که مردم یا ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند یا با حرف‌های علی هم عقیده هستند.
از صاحب قهوه خانه خواهش می‌کنم بیرون بیاید و به سئوالات‌مان پاسخ دهد. از او درباره تعطیل نکردن قهوه خانه می‌پرسیم. می‌گوید: « کسی به ما اعلام نکرده باید قهوه خانه را تعطیل کنیم. مردم برای اوقات فراغت اینجا می‌آیند و ما هم سعی می‌کنیم با رعایت اصول بهداشتی از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.»
قهوه خانه‌های زیادی در تهران وجود دارد که همه باز هستند و در تمام ساعت شبانه روز به مشتری‌ خدمات می‌دهند.
استفاده از شیلنگ یک‌بارمصرف حداقل کاری است که باید در قهوه خانه‌ها رعایت شود، اما شاید از میان ده‌ها قهوه خانه‌ای که سراغشان رفتیم یک یا 2 قهوه خانه بود که شیلنگ یک‌بارمصرف داشت.

محسن نظری
  • قهوه خانه‌ها ،مکلف به رعایت بهداشت

«محسن نظری» رئیس اتحادیه قهوه خانه داران و سفره خانه‌های سنتی تهران در گفت و گو با همشهری محله در خصوص تدابیر اتخاذ شده می‌گوید: «از ساعت اولیه اعلام رسمی ورود کرونا به کشور و ابتلای شهروندان تهرانی به آن، دستور استفاده از شیلنگ یک‌بارمصرف را در قهوه خانه‌ها داده‌ایم.»
رعایت بهداشت فردی و اجتماعی هم نکته دیگری است که نظری به آن اشاره و عنوان می‌کند: «متصدیان قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌های سنتی باید از ورود افراد مشکوک جلوگیری کنند و سرویس‌های چای یک‌بارمصرف در اختیار مشتری‌هایشان قرار دهند.»
به گفته او بازرسان اتحادیه مستمر و نامحسوس به قهوه خانه‌ها می‌روند و عملکرد آنها را بررسی  و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد می‌کنند.
نظری می‌گوید: « مردم در صورت مشاهده تخلف و استفاده نکردن از سرویس‌های و شیلنگ‌های یک‌بارمصرف در قهوه خانه‌ها  با شماره 33928166 تماس بگیرند و موارد را به اتحادیه گزارش دهند.»
رئیس انحادیه قهوه خانه‌داران و سفره‌خانه های سنتی در پایان تاکید می کند: «در صورت شیوع بیشتر کرونا، با هماهنگی اداره اماکن دستور تعطیلی قهوه خانه ها را خواهیم داد.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما