شناسهٔ خبر: 38463663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اینجا چرخ تولید در دمای 800 درجه می‌چرخد/ تولید زغال با خاک اره + فیلم

تولید زغال با خاک اره ایده برادر و خواهر بابلسری است که در ابتدا تنها راهی برای فرار از بیکاری بود اما اکنون با این ایده خلاقانه علاوه بر کارآفرینی برای خانواده خود، جلوی قطع تعدادی از درختان برای تامین زغال گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس مازندران ـ زهرا طاهری‌پرکوهی|روستای لاری‌محله هادی شهر بابلسر محل گزارش ماست روستایی که اوج جمعیتش در دهه 60 بوده ولی پس از آن به‌تدریج شاهد مهاجرت از این روستا بودیم تا جایی‌که در حال حاضر تعداد  اهالی این روستا هفت خانوار رسیده که شاید دو تا سه خانواده آن به‌صورت دائم ساکن باشند.

اهالی این روستا با کلی امید و آرزو راهی شهر شده و روستای آبا و اجدادی خود را ترک کردند ولی در این میان روستاییانی ماندند و به جای اینکه روستای آبا و اجدادی خود را به خانه‌های آپارتمانی یا به قولی برخی قوطی کبریت ترجیح دهند در روستای پدری خود ماندند و به جای ترک به فکر اشتغال افتادند تا از این پس فرزندان‌شان نیز با پیشینیان خود غریبه نشوند.

هادی حسین‌زاده جوان ۳۷ ساله هادی شهری به همراه دو خواهر ۳۰ و ۲۸ ساله به جای اینکه به فکر پشت میزنشینی باشند با هزار امید و آرزو به فکر راه افتادن کسب و کار افتادند؛ آنها تصمیم گرفتند با خاک اره زغال فشرده تولید کنند؛ از نظر آنها این کار از  این لحاظ  به صرفه بود که دیگر درختی قطع نمی‌شد.

هادی و خواهرانش با وجود سختی کار در دمای بالا که گاهی به ۸۰۰ درجه نیز می‌رسد اما لبخند رضایت بر لب دارند و حس خوب موثر بودن در نگاهشان موج می‌زند.

بنا به اعلام مسؤولان وقت دادگستری استان بیش از ۵۰ هزار اصله درخت، درختچه و نهال پارسال در مازندران قطع شد که طرح تولید زغال با خاک اره می‌تواند جلوی بخش زیادی از قطع درختان برای تامین زغال بگیرد.

 

الان دو سال از آن روز می‌گذرد و اکنون این سه جوان در مکان 200 متری کارگاهی راه‌اندازی کرده‌اند و مشغول کار هستند.

 

 

نام کارگاه‌شان را اعتماد گذاشتند؛ چرا که با هزار امید و آرزو برایش تلاش کردند و همچنان نیز در تلاش هستند تا به جایگاهی که واقعا استحقاقش را دارند به آن نقطه برسند.

کارشان از این لحاظ ارزشمند است که جلوی واردات را می‌گیرد و همچنین قیمت محصول‌شان بسیار ارزان‌تر و البته باکیفیت‌تر است.

 

 اکنون چرخ اشتغال در روستا به حرکت درآمده است و با این اراده محال است از حرکت بازایستد اما این سه جوان آرزوهای بزرگ‌تری در ذهن دارند و آن اینکه برای افزایش تولید، علاوه بر دستگاهی که در اختیار دارند، نیاز دارند یک دستگاه دیگر نیز خریداری کنند

برای تولید زغال فشرده به پوست گردو برای استحکام و  مواد مرطوب و خشک نیاز دارند که نشان می‌دهد با چه میزان کیفیتی در حال تولید هستند.

 اکنون چرخ اشتغال در روستا به حرکت درآمده است و با این اراده محال است از حرکت بازایستد اما این سه جوان آرزوهای بزرگ‌تری در ذهن دارند و آن اینکه برای افزایش تولید، علاوه بر دستگاهی که در اختیار دارند، نیاز دارند یک دستگاه دیگر نیز خریداری کنند؛ چرا که با یک دستگاه نمی‌توانند تولید را افزایش دهند.

مدت ۱۰ ماه گذشته هر چه درآمد کسب کردند صرف پرداخت اقساط‌شان شده چرا که این سه جوان دست خالی این کسب و کار را راه‌اندازی کرده بودند.

هیچ وقت فراموش نمی‌کنند نخستین باری که به دنبال آرزوهای خود رفتند، هرگز در باورشان نمی‌گنجد که به این جایگاه برسند ولی نه تنها از تلاش‌شان کم نشده بلکه هر روز در پی رونق کسب و کار خود هستند.

 

 

هادی حسین‌زاده در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: دو سال پیش به فکر راه‌اندازی این کسب و کار افتادیم، هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کردیم که به این میزان تولید برسیم اما آینده را روشن می‌دیدیم؛ از همان ابتدا به کمیته امداد امام خمینی

دو سال پیش به فکر راه‌اندازی این کسب و کار افتادیم، هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کردیم که به این میزان تولید برسیم

مراجعه کردیم که پس از آشنایی آنان با طرح شاهد همکاری خوبی از سوی این نهاد حمایتی بودیم.

این جوان کارآفرین ادامه می‌دهد؛ پس از دریافت تسهیلات کمیته امداد امام خمینی و همچنین تهیه وام از بانک توانستیم این کارگاه را فعال کنیم.

 

حسین‌زاده در این زمینه با بیان اینکه ۱۰ ماه از فعالیت ما در کارگاه می‌گذرد یک دستگاه داریم که با این روند فشار به دستگاه وارد می‌کند و تمام درآمدمان در ۱۰ ماه گذشته صرف بازپرداخت تسهیلات شده، خاطر نشان کرد: در این مدت درآمدی به جیب‌مان نرفته است ولی امیدواریم بتوانیم با افزایش تعداد دستگاه به درآمد و همچنین تولید خوبی برسیم که خوشبختانه در این زمینه به کمیته امداد شهرستان بابلسر مراجعه کردم و با درخواستم موافقت شده که امیدوارم هرچه زودتر اجرایی شود.

این جوان کارآفرین تصریح می‌کند؛ از تلاش همه کسانی که از ما حمایت کردند تشکر می‌کنم ولی درخواست من به‌عنوان جوانی که با دست خالی و بدون پشتوانه وارد عرصه تولید شدم این است که برای بازپرداخت تسهیلات تنفس چند ماهه‌ای در نظر بگیرند چرا که هر کاری هر چند کوچک برای اینکه به بهره‌وری و سود برسد باید دست‌کم یک سال بگذرد.

 

 وقتی این خانواده برای دریافت وام به کمیته امداد مراجعه کردند در اوج ناامیدی از شرایط بازار و اشتغال بودند که با مشاوره اعتماد به نفس‌شان بالا رفت و اکنون کارآفرینان موفقی هستند

برای پیگیری آنچه این جوان بابلسری می‌خواهد به سراغ رئیس کمیته امداد امام خمینی  شهرستان بابلسر رفتم غلامرضا علیپور که روزی مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی استان بوده نیز در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: وقتی این خانواده برای دریافت وام به کمیته امداد امام خمینی شهرستان مراجعه کردند در حین ناامیدی از شرایط بازار و اشتغال با انجام مشاوره توسط کارشناسان اعتماد به نفس‌شان بالا رفتند و اکنون هم کارآفرینان موفقی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع باتوجه به اینکه این با استعداد و با پشتکار بودند شرایط برایشان ایجاد شد و با دریافت ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات از سرفصل بانکی و امدادی کار تولید زغال را آغاز کردند.

علیپور با بیان اینکه ۳ هزار و ۶۵۲ نفر در شهرستان بابلسر مددجوی کمیته امداد امام خمینی بابلسر هستند، افزود: همچنین تاکنون ۴۳۱ دوره مهارت‌آموزی و کارآفرینی با اعتبار ۵۸۹ میلیون ریال برای آموزش مددجویان در نظر گرفته است که تمام تلاش ما این است به اشتغال پایدار مددجویان ختم شود.

با وجود سختی کار در دمای بالا که حتی به ۸۰۰ درجه نیز می‌رسد اما این سه جوان خم به ابرو نیاوردند و تلاش دارند بر رونق کسب و کار خود بیفزایند و همچنین زمینه اشتغال بیشتری را در این کارگاه فراهم کنند.

این سه جوان امیدوار هستند با تلاش و پشتکار بتوانند دوباره رونق را به روستا برگردانند و با افزایش دستگاه بتوانند نیروی کار بیشتری را در کارگاه جذب کنند که در این صورت رونق به روستای برخواهد گشت.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/و

نظر شما