شناسهٔ خبر: 38462604 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

از شامگاه تا بامداد با مروری بر خلاصه مهمترین اخبار ساعات گذشته؛

از ادعای دانشمندان آمریکایی مبنی بر کشف واکسن کرونا تا توصیه وزیر به مردم برای حفظ آرامش

پارسینه

درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
ادعای دانشمندان آمریکایی: واکسن کرونا کشف شد
دانشمندان آمریکایی ادعا می‌کنند که شرکت مهندسی ژنتیک ایالت تگزاس موفق به کشف واکسن ویروس کرونا شده است. آن‌ها اعلام کردند که پیشرفت جالبی در ساخت واکسن کرونا داشته اند و در حال آزمایش این واکسن ابتدا بر موش‌ها و حیوانات و در مرحله بعد انسان هستند.
 
دانشمندان گرفکس – هوستون ایالت تگزاس این موضوع را تائید کرده اند این درحالی است که محققان انگلیسی از آزمایش واکسن خود بر حیوانات آزمایشگاهی خبر داده بودند.
 
ویروس کرونا اکنون تبدیل به چالشی جهانی شده و دانشمندان بی‌شماری از سراسر دنیا در حال کار شبانه روزی برای ساخت واکسن این ویروس هستند.
 
بیشتر واکسن‌های ساخته شده حاوی ویروس ضعیف شده اند که شکل غیرفعال پاتوژن را دارد تا به محققان آسیب نرساند.
 
محققان با ایجاد نقشه سه بعدی بر ویروس تغییراتی بر ساختار آن ایجاد کرده اند. شرکت گرفکس برای ساخت واکسن کمک مالی بالغ بر ۱۸.۹ میلیون دلار ارائه کرده است. اکنون واکسن بر حیوانات تست شده و در مرحله نخست و جدی آزمایشات بالینی بر انسان در دو مرحله تزریق صورت می‌گیرد و در نهایت با تائید به تصویب سازمان غذا و دارو در خواهد آمد.
 
این در حالی است که کشور چین نیز تحقیقاتی را در این راستا آغاز کرده است. یک مقام رسمی این کشور روز جمعه گذشته اعلام کرد که آزمایشات بالینی واکسن ویروس کرونا به زودی آغاز خواهد شد.
 
«زو نانپینگ» معاون وزیر علوم و فناوری چین در این ارتباط گفت: «چندین تیم تحقیقاتی در تلاشند تا تکنیک‌های مختلفی را برای تولید واکسن استفاده کرده تا زمینه را برای ساخت هر چه سریعتر واکسن فراهم کنند.»
 
با این وجود سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ممکن است ساخت واکسن یک سال یا بیشتر طول بکشد.

از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
هاروی واینستاین محکوم شد؛ تا ۲۵ سال زندان در انتظار غول هالیوود
 
هاروی واینستاین، غول سینمای هالیوود که به اتهام تجاوز و آزار جنسی ده‌ها زن در نیویورک دادگاهی شده بود، گناهکار شناخته شد. قاضی بلافاصله پس از قرائت حکم دستور داد او را دستبند به دست به زندان ببرند. آقای واینستاین همچنین باید در لس‌آنجلس هم به اتهام تجاوز جنسی محاکمه شود.
 
هاروی واینستاین، ۶۷ ساله، که انتشار اخبار مربوط به آزار و اذیت‌های جنسی او سرآغاز جنبش جدیدی تحت عنوان "#می‌تو" (#من‌هم) در آمریکا شد روز دوشنبه، ۲۴ فوریه، در دادگاه فدرال نیویورک به تجاوز جنسی درجه ۳ و جرایم جنسی درجه یک محکوم شد و ممکن است با حکمی تا ۲۵ سال زندان روبرو شود.
 
با این حال، هیات منصفه این غول بزرگ سینمای هالیوود را از جدی‌ترین اتهامی که با آن روبرو بود تبرئه کرد؛ یعنی "تلاش عامدانه و مجرمانه برای به تله انداختن قربانیان آزارجنسی".
 
او هنوز باید در دادگاه شهر لس‌آنجلس کالیفرنیا محاکمه شود چرا که در آنجا هم دو زن دیگر او را به تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۳ متهم کرده‌اند.
 
تاکنون دست کم ۸۰ زن هاروی واینستاین را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه گذشته متهم کرده‌اند از جمله اوما ترومن و سلما هیاک، دو هنرپیشه معروف هالیوود.
 
پرونده هاروی واینستاین در کانون جنبشی قرار گرفته که تحت عنوان #می‌تو (#من‌هم) از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اعتراضی است از سوی جامعه زنان آمریکا به سوء استفاده و آزار‌های جنسی مردان قدرتمند علیه آنها.
 
هاوری واینستاین یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست که موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است. فیلم‌های او برنده چندین جایزه اسکار شده‌اند از جمله فیلم "سخنرانی شاه" و شکسپیر عاشق".
 
محور اول برنامه دولت علاوی؛ رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات زودهنگام
نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد که محور نخست برنامه دولت وی؛ رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است.
 
محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور شامگاه  (دوشنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که برنامه دولت آینده را برای مجلس نمایندگان فرستاده است.
 
علاوی در پیام توییتری خود در این باره تاکید کرد که محور نخست برنامه دولت آینده عراق، رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و شفاف است تا طی آن، مردم این کشور بتوانند نمایندگان خود برای مرحله پیش رو را انتخاب کنند.
 
بنابر اعلام نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، دولت وی متعهد به فراهم ساختن پشتیبانی کامل برای برگزاری انتخابات زودهنگام آزاد و شفاف در نزدیک‌ترین زمانی خواهد بود که کمیسیون عالی مستقل انتخابات و مجلس نمایندگان این کشور مشخص کنند.
 
علاوی در پایان این پیام نیز خاطر نشان ساخت که اصرار دارد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را به دولت وی اطلاع دهد به شرط آن که این تاریخ در حد فاصل امروز تا یک سال دیگر همین زمان باشد.
 
این در حالی است که پیشتر خبرگزاری رسمی عراق گزارش داده بود که هیئت رئیسه مجلس نمایندگان این کشور، امروز برنامه دولت نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید را دریافت کرده است.
 
در همین راستا نیز یک منبع آگاه در گفتگو با واع ضمن اعلام این که برنامه دولت علاوی گسترده نبوده و خلاصه خواهد بود، تاکید کرد که انجام اصلاحات اداری، اهتمام به پروژه‌های متوقف شده، تکمیل لایحه بودجه فدرال عراق برای سال جاری میلادی و پشتیبانی از پروژه‌های فرهنگی و هنری در راستای کمک به ایجاد افکار عمومی، از اولویت‌های این برنامه خواهد بود.
 
به گفته این منبع آگاه که نام وی فاش نشده، تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که از نظر فنی بر عهده کمیسیون عالی مستقل انتخابات خواهد بود، از دیگر اولویت‌های برنامه دولت آینده این کشور به شمار می‌آید و این برنامه همچنین شامل تدابیر مربوط به تحقق خواسته‌های معترضان و بازخواست و مجازات قاتلان آن‌ها می‌شود جایی که دولت جدید ظرف دو هفته پس از آغاز رسمی فعالیت خود، شروع به اتخاذ این تدابیر خواهد کرد.
 
به دنبال آن نیز محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق دستور داد یک کمیته پارلمانی به ریاست حسن کعبی، نایب رئیس اول و عضویت ویان صبری، رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان (پارتی)، محمد شیاع سودانی، نماینده ائتلاف دولت قانون، مشاوران امور قانونگذاری و حقوقی و مدیرکل اداره حقوقی مجلس تشکیل شود تا برنامه دولت علاوی را بررسی کند و گزارشی درباره آن ارائه دهد.
 
یادآور می‌شود که علاوی سه هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته آینده (۱۲ اسفند) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.
 
در همین راستا نیز نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق اواخر هفته گذشته ضمن اعلام این که نخستین کابینه مستقل چند دهه اخیر این کشور را بدون مشارکت نامزد‌های احزاب سیاسی تشکیل داده، به صورت رسمی از ریاست و اعضای مجلس نمایندگان درخواست کرد که برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود، امروز یک جلسه فوق العاده برگزار کنند.
 
با این حال، هیئت رئیسه مجلس نمایندگان عراق امروز در پایان یک جلسه ویژه تصمیم گرفت که جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی ظهر پنج شنبه هفته جاری برگزار شود به شرط آن که پیش از زمان برگزاری آن، علاوی برنامه دولت و رزومه نامزد‌های تصدی وزارتخانه‌های مختلف کابینه خود را برای مجلس بفرستد.
 
پارلمان لیبی در مذاکرات سیاسی با حفتر شرکت نخواهد کرد
 
حموده سیاله، رئیس پارلمان لیبی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی طی نشست خبری در طرابلس اعلام کرد این پارلمان تا زمانی که در مسایل نظامی و انسانی پیشرفتی حاصل نشود، در مذاکرات سیاسی با طرف حفتر در ژنو شرکت نخواهند کرد.
 
سیاله اظهار داشت: پارلمان لیبی تا زمانی که در مسایل انسانی و نظامی مانند توقف عملیات‌های نظامی و بازگشت پناهجویان به منازل خود پیشرفی حاصل نشود، تصمیم به عدم شرکت در مذاکرات سیاسی در ژنو گرفته است.
 
وی با بیان اینکه این پارلمان در این زمینه به سازمان ملل نامه‌ای ارسال خواهد کرد، گفت: این نامه حاوی اعلام اسامی شرکت کنندگان مستقل در این مذاکرات و معیار انتخاب آن‌ها است.
 
گفتنی است شبه‌نظامیان خلیفه حفتر روز سه‌شنبه ۱۸ فوریه بندر تجاری در طرابلس را با پرتاب ۲ راکت هدف قرار دادند. بر اثر این حملات ۳ غیرنظامی کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.
 
مقامات دولت وفاق ملی لیبی نیز بعد از نیمه‌شب با انتشار بیانه‌ای اعلام کردند که حضور در اجلاس کمیته نظامی ۵+۵ در ژنو را به‌دلیل حملات مذکور به حالت تعلیق درآورده‌اند.
 
دفتر مطبوعاتی ماموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد از لیبی نیز دیروز طی بیانیه‌ای این حملات را به‌شدت محکوم کرد.
 
اجلاس کمیته نظامی ۵+۵ در ۳ فوریه آغاز شده و دور اول آن در ۸ فوریه خاتمه یافت. در این اجلاس ۵ نماینده از هر دو طرف بحران لیبی حضور دارند.
 
دادگاه شیخ زکزاکی تا اردیبهشت ماه به تعویق افتاد
 
منابع آگاه دوشنبه شب گزارش دادند، دادگاه شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه به ۲۳-۲۴ آوریل (۴ و ۵ اردیبهشت) موکول شد.
 
حساب توییتری رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اعلام این خبر نوشت: با وجود اینکه شیخ زکزاکی و همسرش به شدت بیمار هستند، اما آن‌ها در زندان کادونا باقی می‌مانند.
 
شیخ زکزاکی درحالی همچنان در بازداشت بسر می‌برد که ۲۳ دی ماه امسال یک دادگاه نیجریه حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه وی باید به دلیل بیماری آزاد و تحت درمان قرار گیرد، با این وجود دولت نیجریه به این حکم قضایی تمکین نکرده و هنوز اقدامی برای آزادی او و همسرش انجام نداده است.
 
شیخ ابراهیم زکزاکی به رغم وخامت وضعیت سلامت جسمی از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به همراه همسرش در زندان به سر می‌برد.
 
نظامیان نیجریه در سال ۲۰۱۵ با حمله به حسینیه بقیةالله (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" واقع در شمال نیجریه، وی را به همراه همسر و یکی از فرزندانش دستگیر کردند.
 
در این حمله، صد‌ها مسلمان شیعه به شهادت رسیدند؛ برخی رسانه‌ها آمار شهدا را ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.
از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
سه کشته در تظاهرات ضد قانون شهروندی در دهلی همزمان با سفر ترامپ به هند
 
در جریان تظاهرات معترضان هندی علیه قانون بحث‌برانگیز شهروندی در دهلی نو، پایتخت، در روز دوشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، دستکم یک پلیس و دو مسلمان غیرنظامی جان خود را از دست دادند. این مرگبارترین تظاهرات از زمان تصویب این قانون در سال گذشته به حساب می‌آید.

بر طبق لایحه «اصلاح قانون اعطای شهروندی» که سال گذشته به تصویب رسید، تابعیت هندی به اقلیت بودائی، مسیحی، هندو، جینز، پارسی (زرتشتی) و سیک که قبل از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند پناه آورده‌اند اعطا می‌شود.

معترضان می‌گویند از آن‌جا که این قانون اعطای شهروندی به مسلمانان را در نظر نگرفته است، ناقض قانون اساسی سکولار هند و اقدامی علیه اقلیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان این کشور به حساب می‌آید.

ناآرامی‌ها در هند در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه وارد این کشور شد و در فرودگاه احمدآباد مورد استقبال نارندرا مودی نخست‌وزیرهند قرار گرفت.

سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری است. ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند.

همزمان با ورود رئیس‌جمهور آمریکا در چند شهر دیگر هند از جمله در دهلی نو، کلکته و حیدرآباد تظاهراتی در مخالفت با دونالد ترامپ برگزار شده است. در دهلی نو، ده‌ها نفر از اعضای حزب کمونیست هند با نوشته‌هایی در دست مخالفت خود را با حضور رئیس جمهور آمریکا در کشورشان نشان دادند.

آمار تازه چین از تلفات و مبتلایان کرونا
 
کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که ۵۰۸ مورد جدید ابتلا به کرونا را شناسایی کرده و ۷۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شبکه سی. ان. بی. سی، در استان «هوبی» که کانون اصلی شیوع کرونا است، در روز دوشنبه ۴۹۹ مورد جدید کرونا شناسایی شدند. همچنین ۶۸ مورد از قربانیان روز دوشنبه کرونا در این استان ثبت شده است.

آمار جدید نشان می‌دهد که تعداد قربانیان در روز دوشنبه در مقایسه با روز یکشنبه (۱۵۰ نفر) به نصف کاهش یافته، اما ۹۹ نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده است.

با توجه به این آمار، شمار مبتلایان به کرونا در چین به ۷۷ هزار و ۶۵۸ مورد و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۶۶۳ نفر رسیده است.

در همین حال، روزنامه «مردم» چین گزارش داد که تا روز یکشنبه ۳۲۳ مورد ابتلا به کرونا در بیمارستان زنان «ووهان» مرکز استان هوبی شناسایی شده‌اند.

همچنین ۴۳ نفر نیز در زندان «شایانگ هانجین» به کرونا مبتلا شده‌اند. گزارشی در مورد تلفات کرونا در این زندان‌ها منتشر نشده است.

کرونا در بیش از ۳۰ کشور مشاهده شده و موجب تعلیق پرواز‌ها و مسافرت‌ها به برخی کشور‌ها شده است.

همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی بعضی از کشور‌ها متحمل خسارت شده است. در همین راستا، شاخص سهام در بازار‌های آسیا، اروپا و آمریکا سقوط کرد.

سازمان جهانی بهداشت: جهان آماده ورود به مرحله همه‌گیری کرونا شود
 
سازمان جهانی بهداشت به تمامی کشور‌های جهان هشدار داده که برای ورود به مرحله همه‌گیری جهانی ویروس کرونا آماده شوند.

در اطلاعیه جدید این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد آماده اگر چه هنوز برای اعلام وضعیت همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سراسر جهان زود است، اما هم اکنون همه کشور‌ها باید بدانند که "در مرحله آمادگی برای یک همه‌گیری جهانی" هستیم.

همه گیری یک بیماری زمانی فرا می‌رسد که مریضی عفونی به آسانی از فردی به فرد دیگر در بسیاری نقاط جهان منتقل شود.

جیمز گالاگر، گزارشگر بهداشتی بی‌بی‌سی می‌گوید فارغ از اعلام یا عدم اعلام وضعیت همه‌گیری از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عقیده بسیاری از کارشناسان وضعیت فعلی تغییر زیادی نخواهد کرد.

"در نهایت، اعلام این که در وضعیت "همه‌گیری جهانی" قرار گرفته‌ایم، فقط یک واژه روی کاغذ است؛ چرا که اعلام این وضعیت قرار نیست بودجه جهانی را آزاد و یا امکانات ویژه‌ای را تسهیل کند یا به سازمان جهانی بهداشت اختیارات بیشتری اعطاء کند. این نهاد همین حالا هم با اعلام بالاترین درجه هشدار ممکن در سطح جهان، نسبت به خطرات گسترش جهانی ویروس کرونا اخطار داده است. "

در همین حال، روز دوشنبه یک مقام سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تیمی از ناظران برنامه فوریت‌های سلامت و درمان این نهاد سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۶ اسفند وارد تهران خواهند شد.

مایک رایان، مدیر برنامه فوریت‌های سلامت و درمان سازمان جهانی بهداشت گفت: "ما باید مکانیسم دقیق نحوه شیوع بیماری و آنچه که در ایران اتفاق افتاده است را بفهمیم، واضح است که آنجا تجمعاتی برای مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود و افرادی که شرکت می‌کنند به جا‌های دیگر سفر می‌کنند. "

او گفت که تحقیقات این گروه چند روز طول خواهد کشید و افزود: "تیم‌های ناظر ما به همه کشور‌ها سر می‌زنند تا مطمئن شوند که کشور‌ها امکانات و ملزومات لازم برای مقابله با شیوع کرونا را دارند. "

همسر کوبی برایانت شکایت کرد
 
همسر کوبی برایانت ستاره بسکتبال تیم لیکرز روز دوشنبه ضمن حضور در یک مراسم عزاداری عمومی، از شرکت حمل و نقل هوایی که مسئول انتقال همسرش و دختر ۱۳ ساله آن‌ها بود، به طور رسمی شکایت کرد.

در دادخواست «ونسا برایانت» مبنی بر مرگ ناخوشایند همسر و فرزندش که به دادگاه عالی لس آنجلس ارائه شد، ذکر شده است که خلبان در پرواز در شرایط ابری و مه آلود سهل انگاری و مسامحه کرده است و می‌بایست پرواز را کنسل می‌نمود تا باعث سقوط هلیکوپتر و مرگ هر ۹ نفر سرنشینانش نمی‌شد.

وی در دادخواست خود ادعا می‌کند که زوبایان، خلبان هلیکوپتر به دلیل ارزیابی نادرست آب و هوا، پرواز در شرایط نامساعد جوی و عدم کنترل مناسب هلیکوپتر، در وظیفه‌ی خود سهل انگاری کرده است.

کوبی برایانت، دخترش جیانا و شش نفر از دوستانشان در مسیر شرکت در مسابقات بسکتبال در یک آکادمی ورزشی در مامبا بودند که هلیکوپتر دچار سانحه شد و تمام سرنشینان جان خود را از دست دادند.

این شرکت ترابری هوایی بیانیه‌ای را در تاریخ ۳۰ ژانویه در وب سایت خود منتشر کرد مبنی بر اینکه شوک این سانحه باعث شده است تا نتواند به مشتریان خود به طرزی مناسب خدمات ارائه دهد و شرکت را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوادث "NTSB"، این شرکت از سال ۱۹۸۵ تاکنون حداقل سه سقوط بالگرد داشته است که دو مورد آن‌ها موجب مرگ افراد شده است.

بازار سهام دچار رکود شده، اما ترامپ می‌گوید کرونا تحت کنترل است
 
سایت خبری ام اس ان نوشت: پرزیدنت ترامپ ادعا کرده است که ویروس کرونا در ایالات متحده "کاملاً تحت کنترل" است، این در حالی است که بازار سهام به دلیل نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شده است.

ترامپ که سفری تجاری به هند داشته، در توئیت خود گفته است: "کورونا ویروس در ایالات متحده کاملاً تحت کنترل است. ما با تمام کشور‌های مرتبط در تماس و مراوده هستیم. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و همچنین سازمان بهداشت جهانی بسیار سخت و هوشمندانه بر روی این مسئله کار کرده‌اند. بازار سهام برای من خیلی خوب به نظر می‌رسد! "

به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد گسترش ویروس کرونا در خارج از چین، میانگین ارزش سهام شرکت داو جونز در روز دوشنبه ۱۰۳۱ واحد که بیشترین میزان سقوط ارزش سهام این شرکت در یک روز بوده، سقوط کرده است.

انتظار می‌رود که کاخ سفید برای مقابله با ویروس کرونا از کنگره ایالات متحده آمریکا درخواست بودجه‌ی اضطراری نماید، اگرچه هنوز مقدار آن مشخص نیست.

دولت ترامپ در اواخر ژانویه اقدام به تشکیل یک کارگروه ویژه برای مقابله با ویروس کرونا نمود و برای کاهش سرعت شیوع ویروس، از قرنطینه‌های مختلف و محدودیت‌گذاری در سفر‌های عمومی استفاده کرد.

هوگان گیدلی، معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنان به طور روزانه درباره این موضوع به رئیس جمهور گزارش عملکرد ارائه می‌شود.

اسرائیل تمامی گذرگاه‌های نوار غزه را می‌بندد

شبکه خبری المیادین گزارش داد که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا تمامی گذرگاه‌ها با نوار غزه را مسدود کند.
 
بر اساس گزارش این شبکه خبری، این رژیم همچنین حریم دریایی اطراف سواحل باریکه غزه را نیز مسدود می‌کند. این اقدام در حالی است که منابع فلسطینی ساعتی پیش از حصول توافق آتش‌بس در نوار غزه خبر دادند.

تنش در غزه پس از آن افزایش یافت که «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو رزمنده این گروه به نام‌های «زیاد أحمد منصور» (۲۳ ساله) و «سلیم أحمد سلیم» (۲۴ ساله) در حمله هوایی صهیونیست‌ها در سوریه در شب گذشته به شهادت رسیدند.

مقاومت فلسطین در واکنش به این جنایت، روز دوشنبه چند راکت به سوی شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه شلیک و تهدید کرد در صورت هرگونه حماقت صهیونیست‌ها با شدت به آن پاسخ خواهد داد.

روز دوشنبه چند بار حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ موشکی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین روی داد.

بر اساس این گزارش، منابع مطلع از اجرایی شدن توافق آتش بس از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت محلی خبر دادند.

گفته می‌شود توافق آتش بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و سازمان ملل حاصل شده است.
از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
آمریکا تجهیزات نظامی به ارزش ۳ میلیارد دلار به هند صادر می‌کند

رئیس جمهورآمریکا، دونالد ترامپ با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیداری رسمی در گجرات برگزار کرد و در آنجا اظهار داشت که آمریکا به هند هلیکوپتر‌های نظامی و سایر تجهیزات نظامی به ارزش ۳ میلیارد دلار صادر خواهد کرد.

ترامپ گفت: "خوشحالم که اعلام کنم که در تاریخ ۲۵ فوریه نمایندگان ما برای تهیه بالگرد‌های هندی و سایر تجهیزات برای مبلغ ۳ میلیارد دلار قرارداد امضا خواهند کرد. ایالات متحده آمادگی دارد بهترین و مدرن‌ترین سلاح‌ها را به هند عرضه کند. "

وی افزود: "در حالی که ما به توسعه همکاری‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم، ایالات متحده در نظر دارد تجهیزات نظامی را در اختیار هند قرار دهد، که یکی از بهترین‌ها و قدرتمندترین‌ها در جهان است. ما سلاح‌های عالی می‌سازیم. ما بهترین‌ها را انجام می‌دهیم و هم اکنون با هند همکاری می‌کنیم. "

پیشتر روزنامه تایمز هند گزارش کرده بود که دهلی نو برای بازدید ترامپ، دو قرارداد بزرگ دفاعی با مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار آماده کرده است: برای خرید محموله‌ای شامل شش فروند بالگرد آپاچی AH-۶۴ E. به مبلغ ۹۳۰ میلیون دلار و ۲۴ فروند بالگرد MH-۶۰ R. به همراه موشک بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار.
 
حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان

حداقل ۳۰ نفر بر اثر حرکت یک خودروی ناشناس به سمت جمعیت در کارناوالی در شهر ولکمارسن مجروح شده‌اند.

با توجه به حضور کودکان در این کارناوال، پلیس در حال کار بر روی این مسئله که آیا این یک تصادف غیر عمدی و یا "یک عمل عمدی" بوده، است.

پلیس اعلام کرده که راننده این خودرو دستگیر شده است. چندین کودک در بین مجروحان این رژه کارناوالی در ولکمارسن، در حدود ۲۸۰ کیلومتری جنوب غربی برلین به چشم می‌خورند.

روزنامه آلمانی بیلد گزارش داده است که در حدود یک سوم از مجروحان این حادثه به شدت صدمه دیده‌اند، اگرچه تعداد دقیق مجروحین توسط مقامات تأیید نشده است.

هنینگ هین، سخنگوی پلیس گفته است که مقامات "به فرض اینکه این یک اقدام عمدی بوده است" هنوز خبری رسمی درباره‌ی این موضوع منتشر نکرده‌اند.

هین گفت: "ده‌ها زخمی وجود دارد که در میان آن‌ها برخی به طور جدی آسیب دیده‌اند و متأسفانه در میان مجروحین کودکان نیز به چشم می‌خورند. "

این حادثه در حین برگزاری کارناوال "Rosenmontagszug" که یک رژه آلمانی است و روز دوشنبه در شهر‌های سراسر کشور برگزار می‌شده است، رخ داد.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که کمتر از یک هفته از حمله‌ی یک فرد مسلح در هانائو آلمان در نزدیکی فرانکفورت در یکی از بدترین حملات نژادپرستانه در آلمان پس از جنگ جهانی دوم می‌گذرد که جان ۱۱ نفر از جمله خود او را به کام مرگ کشاند.
 
لاوروف: دور جدید رایزنی‌ها با ترکیه درباره ادلب بزودی آغاز می‌شود
 
«سرگئی لاوروف» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در ساختمان ضیافت‌های وزارت امور خارجه روسیه افزود: در زمان حاضر دور دیگری از رایزنی‌ها تدارک دیده می‌شود که ما امیدواریم بتواند برای کسب توافق در مورد اینکه چگونه ادلب واقعا منطقه امن شود و در آن تروریست‌ها جولان ندهند، کمک کند.

وی افزود: نظامیان ترکیه‌ای در ادلب می‌دانند که مبارزه در منطقه امن ادلب، صرفا با تروریست‌ها انجام می‌گیرد.

لاوروف ادامه داد: هیچکس و هیچگاه در چارچوب توافقنامه بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق نکرده بودیم که به تروریست‌ها درصورت تلاش‌های آن‌ها همانند آنچه که صورت گرفت، حمله متقابل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم نظامیان ترکیه که در میدان (جنگ در ادلب) حضور دارند، بخوبی آگاه هستند بویژه اینکه تروریست‌ها چندین بار به مواضع ما و مواضع ارتش سوریه و مراکز غیرنظامی این کشور دقیقا از محل استقرار مراکز بازرسی ارتش ترکیه حمله کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: مسکو با هرگونه تلاش برای تبرئه کردن گروه‌های تروریستی که از سوی شورای امنیت چنین شناخته شده اند، مقابله می‌کند.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیرو‌های ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه‌های تروریستی بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هیچ نکته غیرمنتظره وجود ندارد که به تروریست‌ها در ادلب در جریان حمله آن‌ها از مراکز بازرسی ترکیه حمله هوایی شد.

وی افزود: مطابق با توافق بین روسیه و ترکیه، معارضان در ادلب باید از تروریست‌ها جدا شوند. علاوه بر این اعلام شده بود که باید تسلیحات سنگین از امتداد خارجی حدود منطقه ادلب خارج شود تا با ان مراکز ارتش سوریه و مناطق مسکونی این کشور و پایگاه حمیمم روسیه هدف قرار نگیرد.

لاوروف ادامه داد: همچنین توافق شده بود که شرایط برای امکان تردد عادی در جاده‌های ام-۴ و ام-۵ سوریه فراهم شود.

به گفته وی توافق‌هایی که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به دست امد و یک سال پس از آن تایید شد اجرا نشد و کاملا آشکار بود که منطقه امن ادلب به محدوده تشدید تنش تبدیل شد، زیرا تبهکاران که نمی‌خواستند از این منطقه خارج شوند بار‌ها به مراکز خارج از این محدوده حمله کردند.

گفتنی است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز جمعه در گفت: وگوی تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد:در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه‌های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق کردند رایزنی‌های بین سازمان‌های دو کشور در مورد ادلب به منظور کاهش تنش‌ها در این منطقه و تامین آتش بس و از بین بردن تهدید تروریستی را افزایش دهند.

در همین حال خبرگزاری دولتی تاس با استناد به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه به نقل از اردوغان خاطرنشان کرد که باید از اقدامات ارتش سوریه در ادلب و بروز فاجعه انسانی در این منطقه (ادلب) جلوگیری کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با پوتین تصریح کرد که حل و فصل اوضاع ادلب با اجرای کامل تفاهم نامه سوچی امکانپذیر است.
 
مقتدی صدر: اجازه تقسیم عراق را نخواهیم داد

مقتدی صدر رهبر جریان صدر روز دوشنبه تاکید کرد که اجازه نخواهد داد هیچ گروه و جناح سیاسی اقدام به تقسیم عراق کند.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که امیدوارم کرد‌ها و اهل تسنن از کابینه حمایت و برای تشکیل دولتی به دور از سهمیه بندی‌ها همکاری کنند.

صدر افزود که از «برهم صالح» رییس جمهوری حمایت می‌کنم، زیرا وی کسی است که «محمد توفیق علاوی» را برای نخست وزیری معرفی کرد.

وی اظهار کرد که من با علاوی موافقت نکردم، اما سکوت کردم و این رییس جمهوری بود که او را معرفی و مامور تشکیل دولت کرد.

روحانی شیعه عراقی ادامه داد که رییس جمهوری مراقب تظاهرکنندگان است و هر کس که شایسته باشد به او ادای احترام می‌کنیم و هر کس از صلح منحرف شود، چندین بار به او هشدار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن کرد‌ها نیست، اما سیاستمداران آن‌ها برای کسب سهمیه در دولت جدید تلاش می‌کنند، خطاب به «مسعود بارزانی» گفت که او نباید با آمریکایی‌ها همنوایی و همکاری کند، زیرا آن‌ها به وی کمک نمی‌کنند.

این روحانی شیعه عراق توضیح داد که خودم را ناظر و حامی انقلابیون و پدر آنان به حساب می‌آورم و همه مسایل و چالش‌ها با آنان حل خواهد شد.

وی تاکید کرد که آنچه در میدان الوثبه (در بغداد) انجام شد، مرا به شدت آزرد و اگر تکرار شود، دشمنی خودم را با انقلابیون اعلام خواهم کرد، متعهد می‌شوم چه انقلاب پیروز شود یا نشود، چهره قاتلان معترضان در میدان الصدرین نجف را برملا کنم.

صدر با بیان اینکه هیچ دولتی در عراق از سال ۲۰۰۳ بدون مداخله وی شکل نگرفته است، گفت: انتخابات زودهنگام اقدامی واجب برای نخست وزیر است و باید تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

وی تاکید کرد که آمادگی دارم سلاح سرایا السلام را در دولت آینده تحویل دهم و پایان فعالیت جیش المهدی را در هر زمانی اعلام کنم.

رهبر جریان صدر گفت که در انتخابات آتی مداخله نمی‌کنم و از نامزدی هیچ ائتلاف سیاسی حمایت نخواهم کرد.
وزیر بهداشت:مردم بدون اضطراب، موارد توصیه‌شده را رعایت کنند
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: باید مردم را با اخبار جعلی دچار تشویش و نگرانی کرد. هموطنان بدون اضطراب، شستشوی مرتب دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن را رعایت کنند.
 
وزیر بهداشت تأکید کرد: فقط برای کسانی که عطسه، سرفه، آبریزش بینی و علائم آنفلوانزا دارند ماسک ضروری است.
 
نمکی ادامه داد: استفاده از قلیان خطر بالایی به همراه دارد. استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار یا به امانت سپردن تلفن همراه و... خطرآفرین است.
 

از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
هاروی واینستاین محکوم شد؛ تا ۲۵ سال زندان در انتظار غول هالیوود
 
هاروی واینستاین، غول سینمای هالیوود که به اتهام تجاوز و آزار جنسی ده‌ها زن در نیویورک دادگاهی شده بود، گناهکار شناخته شد. قاضی بلافاصله پس از قرائت حکم دستور داد او را دستبند به دست به زندان ببرند. آقای واینستاین همچنین باید در لس‌آنجلس هم به اتهام تجاوز جنسی محاکمه شود.
 
هاروی واینستاین، ۶۷ ساله، که انتشار اخبار مربوط به آزار و اذیت‌های جنسی او سرآغاز جنبش جدیدی تحت عنوان "#می‌تو" (#من‌هم) در آمریکا شد روز دوشنبه، ۲۴ فوریه، در دادگاه فدرال نیویورک به تجاوز جنسی درجه ۳ و جرایم جنسی درجه یک محکوم شد و ممکن است با حکمی تا ۲۵ سال زندان روبرو شود.
 
با این حال، هیات منصفه این غول بزرگ سینمای هالیوود را از جدی‌ترین اتهامی که با آن روبرو بود تبرئه کرد؛ یعنی "تلاش عامدانه و مجرمانه برای به تله انداختن قربانیان آزارجنسی".
 
او هنوز باید در دادگاه شهر لس‌آنجلس کالیفرنیا محاکمه شود چرا که در آنجا هم دو زن دیگر او را به تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۳ متهم کرده‌اند.
 
تاکنون دست کم ۸۰ زن هاروی واینستاین را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه گذشته متهم کرده‌اند از جمله اوما ترومن و سلما هیاک، دو هنرپیشه معروف هالیوود.
 
پرونده هاروی واینستاین در کانون جنبشی قرار گرفته که تحت عنوان #می‌تو (#من‌هم) از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و اعتراضی است از سوی جامعه زنان آمریکا به سوء استفاده و آزار‌های جنسی مردان قدرتمند علیه آنها.
 
هاوری واینستاین یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان سینمای آمریکاست که موفقیت‌های فراوانی به دست آورده است. فیلم‌های او برنده چندین جایزه اسکار شده‌اند از جمله فیلم "سخنرانی شاه" و شکسپیر عاشق".
 
محور اول برنامه دولت علاوی؛ رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات زودهنگام
نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد که محور نخست برنامه دولت وی؛ رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است.
 
محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور شامگاه  (دوشنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که برنامه دولت آینده را برای مجلس نمایندگان فرستاده است.
 
علاوی در پیام توییتری خود در این باره تاکید کرد که محور نخست برنامه دولت آینده عراق، رهبری مرحله انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام و شفاف است تا طی آن، مردم این کشور بتوانند نمایندگان خود برای مرحله پیش رو را انتخاب کنند.
 
بنابر اعلام نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، دولت وی متعهد به فراهم ساختن پشتیبانی کامل برای برگزاری انتخابات زودهنگام آزاد و شفاف در نزدیک‌ترین زمانی خواهد بود که کمیسیون عالی مستقل انتخابات و مجلس نمایندگان این کشور مشخص کنند.
 
علاوی در پایان این پیام نیز خاطر نشان ساخت که اصرار دارد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را به دولت وی اطلاع دهد به شرط آن که این تاریخ در حد فاصل امروز تا یک سال دیگر همین زمان باشد.
 
این در حالی است که پیشتر خبرگزاری رسمی عراق گزارش داده بود که هیئت رئیسه مجلس نمایندگان این کشور، امروز برنامه دولت نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید را دریافت کرده است.
 
در همین راستا نیز یک منبع آگاه در گفتگو با واع ضمن اعلام این که برنامه دولت علاوی گسترده نبوده و خلاصه خواهد بود، تاکید کرد که انجام اصلاحات اداری، اهتمام به پروژه‌های متوقف شده، تکمیل لایحه بودجه فدرال عراق برای سال جاری میلادی و پشتیبانی از پروژه‌های فرهنگی و هنری در راستای کمک به ایجاد افکار عمومی، از اولویت‌های این برنامه خواهد بود.
 
به گفته این منبع آگاه که نام وی فاش نشده، تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق که از نظر فنی بر عهده کمیسیون عالی مستقل انتخابات خواهد بود، از دیگر اولویت‌های برنامه دولت آینده این کشور به شمار می‌آید و این برنامه همچنین شامل تدابیر مربوط به تحقق خواسته‌های معترضان و بازخواست و مجازات قاتلان آن‌ها می‌شود جایی که دولت جدید ظرف دو هفته پس از آغاز رسمی فعالیت خود، شروع به اتخاذ این تدابیر خواهد کرد.
 
به دنبال آن نیز محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق دستور داد یک کمیته پارلمانی به ریاست حسن کعبی، نایب رئیس اول و عضویت ویان صبری، رئیس فراکسیون حزب دمکرات کردستان (پارتی)، محمد شیاع سودانی، نماینده ائتلاف دولت قانون، مشاوران امور قانونگذاری و حقوقی و مدیرکل اداره حقوقی مجلس تشکیل شود تا برنامه دولت علاوی را بررسی کند و گزارشی درباره آن ارائه دهد.
 
یادآور می‌شود که علاوی سه هفته پیش از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا دوشنبه هفته آینده (۱۲ اسفند) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.
 
در همین راستا نیز نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق اواخر هفته گذشته ضمن اعلام این که نخستین کابینه مستقل چند دهه اخیر این کشور را بدون مشارکت نامزد‌های احزاب سیاسی تشکیل داده، به صورت رسمی از ریاست و اعضای مجلس نمایندگان درخواست کرد که برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی خود، امروز یک جلسه فوق العاده برگزار کنند.
 
با این حال، هیئت رئیسه مجلس نمایندگان عراق امروز در پایان یک جلسه ویژه تصمیم گرفت که جلسه فوق العاده مجلس برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی علاوی ظهر پنج شنبه هفته جاری برگزار شود به شرط آن که پیش از زمان برگزاری آن، علاوی برنامه دولت و رزومه نامزد‌های تصدی وزارتخانه‌های مختلف کابینه خود را برای مجلس بفرستد.
 
پارلمان لیبی در مذاکرات سیاسی با حفتر شرکت نخواهد کرد
 
حموده سیاله، رئیس پارلمان لیبی وابسته به دولت وفاق ملی لیبی طی نشست خبری در طرابلس اعلام کرد این پارلمان تا زمانی که در مسایل نظامی و انسانی پیشرفتی حاصل نشود، در مذاکرات سیاسی با طرف حفتر در ژنو شرکت نخواهند کرد.
 
سیاله اظهار داشت: پارلمان لیبی تا زمانی که در مسایل انسانی و نظامی مانند توقف عملیات‌های نظامی و بازگشت پناهجویان به منازل خود پیشرفی حاصل نشود، تصمیم به عدم شرکت در مذاکرات سیاسی در ژنو گرفته است.
 
وی با بیان اینکه این پارلمان در این زمینه به سازمان ملل نامه‌ای ارسال خواهد کرد، گفت: این نامه حاوی اعلام اسامی شرکت کنندگان مستقل در این مذاکرات و معیار انتخاب آن‌ها است.
 
گفتنی است شبه‌نظامیان خلیفه حفتر روز سه‌شنبه ۱۸ فوریه بندر تجاری در طرابلس را با پرتاب ۲ راکت هدف قرار دادند. بر اثر این حملات ۳ غیرنظامی کشته و ۵ تن دیگر زخمی شدند.
 
مقامات دولت وفاق ملی لیبی نیز بعد از نیمه‌شب با انتشار بیانه‌ای اعلام کردند که حضور در اجلاس کمیته نظامی ۵+۵ در ژنو را به‌دلیل حملات مذکور به حالت تعلیق درآورده‌اند.
 
دفتر مطبوعاتی ماموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد از لیبی نیز دیروز طی بیانیه‌ای این حملات را به‌شدت محکوم کرد.
 
اجلاس کمیته نظامی ۵+۵ در ۳ فوریه آغاز شده و دور اول آن در ۸ فوریه خاتمه یافت. در این اجلاس ۵ نماینده از هر دو طرف بحران لیبی حضور دارند.
 
دادگاه شیخ زکزاکی تا اردیبهشت ماه به تعویق افتاد
 
منابع آگاه دوشنبه شب گزارش دادند، دادگاه شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه به ۲۳-۲۴ آوریل (۴ و ۵ اردیبهشت) موکول شد.
 
حساب توییتری رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اعلام این خبر نوشت: با وجود اینکه شیخ زکزاکی و همسرش به شدت بیمار هستند، اما آن‌ها در زندان کادونا باقی می‌مانند.
 
شیخ زکزاکی درحالی همچنان در بازداشت بسر می‌برد که ۲۳ دی ماه امسال یک دادگاه نیجریه حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه وی باید به دلیل بیماری آزاد و تحت درمان قرار گیرد، با این وجود دولت نیجریه به این حکم قضایی تمکین نکرده و هنوز اقدامی برای آزادی او و همسرش انجام نداده است.
 
شیخ ابراهیم زکزاکی به رغم وخامت وضعیت سلامت جسمی از سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به همراه همسرش در زندان به سر می‌برد.
 
نظامیان نیجریه در سال ۲۰۱۵ با حمله به حسینیه بقیةالله (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزاکی در ایالت "کادونا" واقع در شمال نیجریه، وی را به همراه همسر و یکی از فرزندانش دستگیر کردند.
 
در این حمله، صد‌ها مسلمان شیعه به شهادت رسیدند؛ برخی رسانه‌ها آمار شهدا را ۲۰۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.
از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
سه کشته در تظاهرات ضد قانون شهروندی در دهلی همزمان با سفر ترامپ به هند
 
در جریان تظاهرات معترضان هندی علیه قانون بحث‌برانگیز شهروندی در دهلی نو، پایتخت، در روز دوشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، دستکم یک پلیس و دو مسلمان غیرنظامی جان خود را از دست دادند. این مرگبارترین تظاهرات از زمان تصویب این قانون در سال گذشته به حساب می‌آید.

بر طبق لایحه «اصلاح قانون اعطای شهروندی» که سال گذشته به تصویب رسید، تابعیت هندی به اقلیت بودائی، مسیحی، هندو، جینز، پارسی (زرتشتی) و سیک که قبل از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، بنگلادش و پاکستان به هند پناه آورده‌اند اعطا می‌شود.

معترضان می‌گویند از آن‌جا که این قانون اعطای شهروندی به مسلمانان را در نظر نگرفته است، ناقض قانون اساسی سکولار هند و اقدامی علیه اقلیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان این کشور به حساب می‌آید.

ناآرامی‌ها در هند در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه وارد این کشور شد و در فرودگاه احمدآباد مورد استقبال نارندرا مودی نخست‌وزیرهند قرار گرفت.

سفر دو روزه دونالد ترامپ به هند اولین سفر رسمی او به این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری است. ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر، دختر و داماد دونالد ترامپ نیز او را در این سفر همراهی می‌کنند.

همزمان با ورود رئیس‌جمهور آمریکا در چند شهر دیگر هند از جمله در دهلی نو، کلکته و حیدرآباد تظاهراتی در مخالفت با دونالد ترامپ برگزار شده است. در دهلی نو، ده‌ها نفر از اعضای حزب کمونیست هند با نوشته‌هایی در دست مخالفت خود را با حضور رئیس جمهور آمریکا در کشورشان نشان دادند.

آمار تازه چین از تلفات و مبتلایان کرونا
 
کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد که ۵۰۸ مورد جدید ابتلا به کرونا را شناسایی کرده و ۷۱ نفر دیگر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شبکه سی. ان. بی. سی، در استان «هوبی» که کانون اصلی شیوع کرونا است، در روز دوشنبه ۴۹۹ مورد جدید کرونا شناسایی شدند. همچنین ۶۸ مورد از قربانیان روز دوشنبه کرونا در این استان ثبت شده است.

آمار جدید نشان می‌دهد که تعداد قربانیان در روز دوشنبه در مقایسه با روز یکشنبه (۱۵۰ نفر) به نصف کاهش یافته، اما ۹۹ نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده است.

با توجه به این آمار، شمار مبتلایان به کرونا در چین به ۷۷ هزار و ۶۵۸ مورد و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۶۶۳ نفر رسیده است.

در همین حال، روزنامه «مردم» چین گزارش داد که تا روز یکشنبه ۳۲۳ مورد ابتلا به کرونا در بیمارستان زنان «ووهان» مرکز استان هوبی شناسایی شده‌اند.

همچنین ۴۳ نفر نیز در زندان «شایانگ هانجین» به کرونا مبتلا شده‌اند. گزارشی در مورد تلفات کرونا در این زندان‌ها منتشر نشده است.

کرونا در بیش از ۳۰ کشور مشاهده شده و موجب تعلیق پرواز‌ها و مسافرت‌ها به برخی کشور‌ها شده است.

همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی بعضی از کشور‌ها متحمل خسارت شده است. در همین راستا، شاخص سهام در بازار‌های آسیا، اروپا و آمریکا سقوط کرد.

سازمان جهانی بهداشت: جهان آماده ورود به مرحله همه‌گیری کرونا شود
 
سازمان جهانی بهداشت به تمامی کشور‌های جهان هشدار داده که برای ورود به مرحله همه‌گیری جهانی ویروس کرونا آماده شوند.

در اطلاعیه جدید این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد آماده اگر چه هنوز برای اعلام وضعیت همه‌گیر شدن ویروس کرونا در سراسر جهان زود است، اما هم اکنون همه کشور‌ها باید بدانند که "در مرحله آمادگی برای یک همه‌گیری جهانی" هستیم.

همه گیری یک بیماری زمانی فرا می‌رسد که مریضی عفونی به آسانی از فردی به فرد دیگر در بسیاری نقاط جهان منتقل شود.

جیمز گالاگر، گزارشگر بهداشتی بی‌بی‌سی می‌گوید فارغ از اعلام یا عدم اعلام وضعیت همه‌گیری از سوی سازمان جهانی بهداشت، به عقیده بسیاری از کارشناسان وضعیت فعلی تغییر زیادی نخواهد کرد.

"در نهایت، اعلام این که در وضعیت "همه‌گیری جهانی" قرار گرفته‌ایم، فقط یک واژه روی کاغذ است؛ چرا که اعلام این وضعیت قرار نیست بودجه جهانی را آزاد و یا امکانات ویژه‌ای را تسهیل کند یا به سازمان جهانی بهداشت اختیارات بیشتری اعطاء کند. این نهاد همین حالا هم با اعلام بالاترین درجه هشدار ممکن در سطح جهان، نسبت به خطرات گسترش جهانی ویروس کرونا اخطار داده است. "

در همین حال، روز دوشنبه یک مقام سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد تیمی از ناظران برنامه فوریت‌های سلامت و درمان این نهاد سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، ۶ اسفند وارد تهران خواهند شد.

مایک رایان، مدیر برنامه فوریت‌های سلامت و درمان سازمان جهانی بهداشت گفت: "ما باید مکانیسم دقیق نحوه شیوع بیماری و آنچه که در ایران اتفاق افتاده است را بفهمیم، واضح است که آنجا تجمعاتی برای مراسم‌های مذهبی برگزار می‌شود و افرادی که شرکت می‌کنند به جا‌های دیگر سفر می‌کنند. "

او گفت که تحقیقات این گروه چند روز طول خواهد کشید و افزود: "تیم‌های ناظر ما به همه کشور‌ها سر می‌زنند تا مطمئن شوند که کشور‌ها امکانات و ملزومات لازم برای مقابله با شیوع کرونا را دارند. "

همسر کوبی برایانت شکایت کرد
 
همسر کوبی برایانت ستاره بسکتبال تیم لیکرز روز دوشنبه ضمن حضور در یک مراسم عزاداری عمومی، از شرکت حمل و نقل هوایی که مسئول انتقال همسرش و دختر ۱۳ ساله آن‌ها بود، به طور رسمی شکایت کرد.

در دادخواست «ونسا برایانت» مبنی بر مرگ ناخوشایند همسر و فرزندش که به دادگاه عالی لس آنجلس ارائه شد، ذکر شده است که خلبان در پرواز در شرایط ابری و مه آلود سهل انگاری و مسامحه کرده است و می‌بایست پرواز را کنسل می‌نمود تا باعث سقوط هلیکوپتر و مرگ هر ۹ نفر سرنشینانش نمی‌شد.

وی در دادخواست خود ادعا می‌کند که زوبایان، خلبان هلیکوپتر به دلیل ارزیابی نادرست آب و هوا، پرواز در شرایط نامساعد جوی و عدم کنترل مناسب هلیکوپتر، در وظیفه‌ی خود سهل انگاری کرده است.

کوبی برایانت، دخترش جیانا و شش نفر از دوستانشان در مسیر شرکت در مسابقات بسکتبال در یک آکادمی ورزشی در مامبا بودند که هلیکوپتر دچار سانحه شد و تمام سرنشینان جان خود را از دست دادند.

این شرکت ترابری هوایی بیانیه‌ای را در تاریخ ۳۰ ژانویه در وب سایت خود منتشر کرد مبنی بر اینکه شوک این سانحه باعث شده است تا نتواند به مشتریان خود به طرزی مناسب خدمات ارائه دهد و شرکت را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوادث "NTSB"، این شرکت از سال ۱۹۸۵ تاکنون حداقل سه سقوط بالگرد داشته است که دو مورد آن‌ها موجب مرگ افراد شده است.

بازار سهام دچار رکود شده، اما ترامپ می‌گوید کرونا تحت کنترل است
 
سایت خبری ام اس ان نوشت: پرزیدنت ترامپ ادعا کرده است که ویروس کرونا در ایالات متحده "کاملاً تحت کنترل" است، این در حالی است که بازار سهام به دلیل نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شده است.

ترامپ که سفری تجاری به هند داشته، در توئیت خود گفته است: "کورونا ویروس در ایالات متحده کاملاً تحت کنترل است. ما با تمام کشور‌های مرتبط در تماس و مراوده هستیم. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده و همچنین سازمان بهداشت جهانی بسیار سخت و هوشمندانه بر روی این مسئله کار کرده‌اند. بازار سهام برای من خیلی خوب به نظر می‌رسد! "

به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد گسترش ویروس کرونا در خارج از چین، میانگین ارزش سهام شرکت داو جونز در روز دوشنبه ۱۰۳۱ واحد که بیشترین میزان سقوط ارزش سهام این شرکت در یک روز بوده، سقوط کرده است.

انتظار می‌رود که کاخ سفید برای مقابله با ویروس کرونا از کنگره ایالات متحده آمریکا درخواست بودجه‌ی اضطراری نماید، اگرچه هنوز مقدار آن مشخص نیست.

دولت ترامپ در اواخر ژانویه اقدام به تشکیل یک کارگروه ویژه برای مقابله با ویروس کرونا نمود و برای کاهش سرعت شیوع ویروس، از قرنطینه‌های مختلف و محدودیت‌گذاری در سفر‌های عمومی استفاده کرد.

هوگان گیدلی، معاون دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنان به طور روزانه درباره این موضوع به رئیس جمهور گزارش عملکرد ارائه می‌شود.

اسرائیل تمامی گذرگاه‌های نوار غزه را می‌بندد

شبکه خبری المیادین گزارش داد که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته تا تمامی گذرگاه‌ها با نوار غزه را مسدود کند.
 
بر اساس گزارش این شبکه خبری، این رژیم همچنین حریم دریایی اطراف سواحل باریکه غزه را نیز مسدود می‌کند. این اقدام در حالی است که منابع فلسطینی ساعتی پیش از حصول توافق آتش‌بس در نوار غزه خبر دادند.

تنش در غزه پس از آن افزایش یافت که «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دو رزمنده این گروه به نام‌های «زیاد أحمد منصور» (۲۳ ساله) و «سلیم أحمد سلیم» (۲۴ ساله) در حمله هوایی صهیونیست‌ها در سوریه در شب گذشته به شهادت رسیدند.

مقاومت فلسطین در واکنش به این جنایت، روز دوشنبه چند راکت به سوی شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه شلیک و تهدید کرد در صورت هرگونه حماقت صهیونیست‌ها با شدت به آن پاسخ خواهد داد.

روز دوشنبه چند بار حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ موشکی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین روی داد.

بر اساس این گزارش، منابع مطلع از اجرایی شدن توافق آتش بس از ساعت ۲۳:۳۰ به وقت محلی خبر دادند.

گفته می‌شود توافق آتش بس بین گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و سازمان ملل حاصل شده است.
از ادعای دانشمندان آمریکایی؛واکسن کرونا کشف شد تا حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان
 
آمریکا تجهیزات نظامی به ارزش ۳ میلیارد دلار به هند صادر می‌کند

رئیس جمهورآمریکا، دونالد ترامپ با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیداری رسمی در گجرات برگزار کرد و در آنجا اظهار داشت که آمریکا به هند هلیکوپتر‌های نظامی و سایر تجهیزات نظامی به ارزش ۳ میلیارد دلار صادر خواهد کرد.

ترامپ گفت: "خوشحالم که اعلام کنم که در تاریخ ۲۵ فوریه نمایندگان ما برای تهیه بالگرد‌های هندی و سایر تجهیزات برای مبلغ ۳ میلیارد دلار قرارداد امضا خواهند کرد. ایالات متحده آمادگی دارد بهترین و مدرن‌ترین سلاح‌ها را به هند عرضه کند. "

وی افزود: "در حالی که ما به توسعه همکاری‌های دفاعی خود ادامه می‌دهیم، ایالات متحده در نظر دارد تجهیزات نظامی را در اختیار هند قرار دهد، که یکی از بهترین‌ها و قدرتمندترین‌ها در جهان است. ما سلاح‌های عالی می‌سازیم. ما بهترین‌ها را انجام می‌دهیم و هم اکنون با هند همکاری می‌کنیم. "

پیشتر روزنامه تایمز هند گزارش کرده بود که دهلی نو برای بازدید ترامپ، دو قرارداد بزرگ دفاعی با مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار آماده کرده است: برای خرید محموله‌ای شامل شش فروند بالگرد آپاچی AH-۶۴ E. به مبلغ ۹۳۰ میلیون دلار و ۲۴ فروند بالگرد MH-۶۰ R. به همراه موشک بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار.
 
حمله یک خودرو به تماشاچیان رژه در آلمان

حداقل ۳۰ نفر بر اثر حرکت یک خودروی ناشناس به سمت جمعیت در کارناوالی در شهر ولکمارسن مجروح شده‌اند.

با توجه به حضور کودکان در این کارناوال، پلیس در حال کار بر روی این مسئله که آیا این یک تصادف غیر عمدی و یا "یک عمل عمدی" بوده، است.

پلیس اعلام کرده که راننده این خودرو دستگیر شده است. چندین کودک در بین مجروحان این رژه کارناوالی در ولکمارسن، در حدود ۲۸۰ کیلومتری جنوب غربی برلین به چشم می‌خورند.

روزنامه آلمانی بیلد گزارش داده است که در حدود یک سوم از مجروحان این حادثه به شدت صدمه دیده‌اند، اگرچه تعداد دقیق مجروحین توسط مقامات تأیید نشده است.

هنینگ هین، سخنگوی پلیس گفته است که مقامات "به فرض اینکه این یک اقدام عمدی بوده است" هنوز خبری رسمی درباره‌ی این موضوع منتشر نکرده‌اند.

هین گفت: "ده‌ها زخمی وجود دارد که در میان آن‌ها برخی به طور جدی آسیب دیده‌اند و متأسفانه در میان مجروحین کودکان نیز به چشم می‌خورند. "

این حادثه در حین برگزاری کارناوال "Rosenmontagszug" که یک رژه آلمانی است و روز دوشنبه در شهر‌های سراسر کشور برگزار می‌شده است، رخ داد.

این حادثه در حالی اتفاق افتاد که کمتر از یک هفته از حمله‌ی یک فرد مسلح در هانائو آلمان در نزدیکی فرانکفورت در یکی از بدترین حملات نژادپرستانه در آلمان پس از جنگ جهانی دوم می‌گذرد که جان ۱۱ نفر از جمله خود او را به کام مرگ کشاند.
 
لاوروف: دور جدید رایزنی‌ها با ترکیه درباره ادلب بزودی آغاز می‌شود
 
«سرگئی لاوروف» در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان در ساختمان ضیافت‌های وزارت امور خارجه روسیه افزود: در زمان حاضر دور دیگری از رایزنی‌ها تدارک دیده می‌شود که ما امیدواریم بتواند برای کسب توافق در مورد اینکه چگونه ادلب واقعا منطقه امن شود و در آن تروریست‌ها جولان ندهند، کمک کند.

وی افزود: نظامیان ترکیه‌ای در ادلب می‌دانند که مبارزه در منطقه امن ادلب، صرفا با تروریست‌ها انجام می‌گیرد.

لاوروف ادامه داد: هیچکس و هیچگاه در چارچوب توافقنامه بین روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق نکرده بودیم که به تروریست‌ها درصورت تلاش‌های آن‌ها همانند آنچه که صورت گرفت، حمله متقابل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: من اطمینان دارم نظامیان ترکیه که در میدان (جنگ در ادلب) حضور دارند، بخوبی آگاه هستند بویژه اینکه تروریست‌ها چندین بار به مواضع ما و مواضع ارتش سوریه و مراکز غیرنظامی این کشور دقیقا از محل استقرار مراکز بازرسی ارتش ترکیه حمله کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: مسکو با هرگونه تلاش برای تبرئه کردن گروه‌های تروریستی که از سوی شورای امنیت چنین شناخته شده اند، مقابله می‌کند.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری ان با نیرو‌های ارتش سوریه و نیز گلوله باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه‌های تروریستی بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هیچ نکته غیرمنتظره وجود ندارد که به تروریست‌ها در ادلب در جریان حمله آن‌ها از مراکز بازرسی ترکیه حمله هوایی شد.

وی افزود: مطابق با توافق بین روسیه و ترکیه، معارضان در ادلب باید از تروریست‌ها جدا شوند. علاوه بر این اعلام شده بود که باید تسلیحات سنگین از امتداد خارجی حدود منطقه ادلب خارج شود تا با ان مراکز ارتش سوریه و مناطق مسکونی این کشور و پایگاه حمیمم روسیه هدف قرار نگیرد.

لاوروف ادامه داد: همچنین توافق شده بود که شرایط برای امکان تردد عادی در جاده‌های ام-۴ و ام-۵ سوریه فراهم شود.

به گفته وی توافق‌هایی که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به دست امد و یک سال پس از آن تایید شد اجرا نشد و کاملا آشکار بود که منطقه امن ادلب به محدوده تشدید تنش تبدیل شد، زیرا تبهکاران که نمی‌خواستند از این منطقه خارج شوند بار‌ها به مراکز خارج از این محدوده حمله کردند.

گفتنی است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز جمعه در گفت: وگوی تلفنی در خصوص اوضاع منطقه ادلب مذاکره کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد:در مرکز توجه دو طرف، بار دیگر اوضاع متشنج منطقه امن ادلب قرار داشت. پوتین از ادامه اقدامات خصمانه گروه‌های افراط گرا در این منطقه ابراز نگرانی جدی کرد.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احترام بدون قید و شرط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ترکیه کرد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه توافق کردند رایزنی‌های بین سازمان‌های دو کشور در مورد ادلب به منظور کاهش تنش‌ها در این منطقه و تامین آتش بس و از بین بردن تهدید تروریستی را افزایش دهند.

در همین حال خبرگزاری دولتی تاس با استناد به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه به نقل از اردوغان خاطرنشان کرد که باید از اقدامات ارتش سوریه در ادلب و بروز فاجعه انسانی در این منطقه (ادلب) جلوگیری کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با پوتین تصریح کرد که حل و فصل اوضاع ادلب با اجرای کامل تفاهم نامه سوچی امکانپذیر است.
 
مقتدی صدر: اجازه تقسیم عراق را نخواهیم داد

مقتدی صدر رهبر جریان صدر روز دوشنبه تاکید کرد که اجازه نخواهد داد هیچ گروه و جناح سیاسی اقدام به تقسیم عراق کند.

وی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که امیدوارم کرد‌ها و اهل تسنن از کابینه حمایت و برای تشکیل دولتی به دور از سهمیه بندی‌ها همکاری کنند.

صدر افزود که از «برهم صالح» رییس جمهوری حمایت می‌کنم، زیرا وی کسی است که «محمد توفیق علاوی» را برای نخست وزیری معرفی کرد.

وی اظهار کرد که من با علاوی موافقت نکردم، اما سکوت کردم و این رییس جمهوری بود که او را معرفی و مامور تشکیل دولت کرد.

روحانی شیعه عراقی ادامه داد که رییس جمهوری مراقب تظاهرکنندگان است و هر کس که شایسته باشد به او ادای احترام می‌کنیم و هر کس از صلح منحرف شود، چندین بار به او هشدار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن کرد‌ها نیست، اما سیاستمداران آن‌ها برای کسب سهمیه در دولت جدید تلاش می‌کنند، خطاب به «مسعود بارزانی» گفت که او نباید با آمریکایی‌ها همنوایی و همکاری کند، زیرا آن‌ها به وی کمک نمی‌کنند.

این روحانی شیعه عراق توضیح داد که خودم را ناظر و حامی انقلابیون و پدر آنان به حساب می‌آورم و همه مسایل و چالش‌ها با آنان حل خواهد شد.

وی تاکید کرد که آنچه در میدان الوثبه (در بغداد) انجام شد، مرا به شدت آزرد و اگر تکرار شود، دشمنی خودم را با انقلابیون اعلام خواهم کرد، متعهد می‌شوم چه انقلاب پیروز شود یا نشود، چهره قاتلان معترضان در میدان الصدرین نجف را برملا کنم.

صدر با بیان اینکه هیچ دولتی در عراق از سال ۲۰۰۳ بدون مداخله وی شکل نگرفته است، گفت: انتخابات زودهنگام اقدامی واجب برای نخست وزیر است و باید تا پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

وی تاکید کرد که آمادگی دارم سلاح سرایا السلام را در دولت آینده تحویل دهم و پایان فعالیت جیش المهدی را در هر زمانی اعلام کنم.

رهبر جریان صدر گفت که در انتخابات آتی مداخله نمی‌کنم و از نامزدی هیچ ائتلاف سیاسی حمایت نخواهم کرد.
وزیر بهداشت:مردم بدون اضطراب، موارد توصیه‌شده را رعایت کنند
 
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: باید مردم را با اخبار جعلی دچار تشویش و نگرانی کرد. هموطنان بدون اضطراب، شستشوی مرتب دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن را رعایت کنند.
 
وزیر بهداشت تأکید کرد: فقط برای کسانی که عطسه، سرفه، آبریزش بینی و علائم آنفلوانزا دارند ماسک ضروری است.
 
نمکی ادامه داد: استفاده از قلیان خطر بالایی به همراه دارد. استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار یا به امانت سپردن تلفن همراه و... خطرآفرین است.
 

نظر شما