شناسهٔ خبر: 38462336 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹:

دولت باید بودجه سه دوازدهم ارائه کند/ برخی نهاد‌های غیر دولتی مالیات بدهند، کسری بودجه حل می‌شود/ مقامات بالا و فرا‌تر از دولت و مجلس به این موضوع ورود کنند

مرضیه صدری

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 با اشاره به کسری بودجه 150 الی 200 هزار تومانی در سال 99 گفت: مجلس کلیات بودجه 99 را به دلیل نبود محل مطمئن برای تامین درآمدها رد کرد اما اگر برخی نهاد‌های غیر دولتی، مالیات بر درآمدهای خود را بپردازند، مشکل کسری بودجه کشور حل می‌شود.

صاحب‌خبر -

«قاسم میرزایی نیکو»، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا درباره رد کلیات بودجه 99 توسط نمایندگان اظهار کرد: کمیسیون تلفیق حدود یک سال روی  بودجه 99 کار و بررسی کرد اما همان زمان هم اعلام کرد دولت در این لایحه نتوانسته، کسری بودجه خود را از محل مطمئنی تامین کند.

عضو کمسیون انرژی ادامه داد: مثلا در بخش درآمدها، از ارقامی مثل بالای 170 هزار میلیارد تومان مالیات و یا 50 هزار میلیارد تومان تملک دارایی و 80 هزار میلیارد تومان فروش اوراق سخن گفته شده در حالی که وصول این میزان درآمد در سال های 97 و 98 بسیار پائین‌تر بوده و امکان تحقق آن‌ها بعید است.

میرزایی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق به این موضوع در جلسات غیر علنی کمیسیون نیز پرداخت و به این مشکلات اشاره کرد که همه نمایندگان در آن جلسات حاضر نبودند.

او افزود: باید محل تامین مورد اطمینانی برای 60 هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمرانی بودجه در نظر گرفته شود و اگر ما کلیات بودجه کنونی را تصویب کنیم در مجلس یازدهم با تغییر 90 درصدی در ترکیب اعضا با مشکل مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 خاطرنشان کرد: دولت باید 3 دوازدهم بودجه را به صحن بدهد تا دوباره در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

میرزایی‌نکو با بیان اینکه دولت باید واقعیات را به صورت شفاف به مردم و مجلس بگوید، در خصوص راهکارهای پیش روی دولت برای جبران کسری بودجه و یا پیشنهادات نمایندگان گفت: نمایندگان پیشنهاد دادند نهادها و مجموعه‌هایی که زیر مجموعه دولت نیستند اگر با درآمدهای خود به کمک کسری بودجه بیایند، این مشکل برطرف می‌شود اما متاسفانه این موضوع در اختیار دولت و مجلس نیست بلکه باید مقامات بالا و فرا‌تر از دولت و مجلس به این موضوع ورود کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 ادامه داد: راه دیگر پیش روی ما برای جبران کسری بودجه فروش نفت و کسب درآمدهای نفتی است که برای این منظور و برقرای روابط با کشورها باید به مذاکره نابرابر با آمریکا تن دهیم که اتفاق ناخوشایندی است، پس ناچاریم به راهکارهای داخلی رجوع کنیم که همان استفاده از درآمدها و ثروت برخی نهادهای غیر دولتی است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما