شناسهٔ خبر: 38462323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

سایه کرونا بر صادرات کشور/ کرونا به تجارت خارجی چقدر خسارت می‌زند؟

خبرگزاری میزان- رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: مرز کشور‌های ترکیه، افغانستان و پاکستان بسته شده در حالی که به این کشور‌ها صادرات انجام می‌شد، قطعا این موضوع اثر منفی بر صادرات کشور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان اظهار کرد: در حال حاضر هنوز کرونا تاثیری بر روی صادرات کشور نداشته است، اما باید سوابق کشور‌هایی که این مشکل را داشتند را بررسی کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: به عنوان نمونه در چین این بیماری ۱۹۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور به دلیل عدم صادرات به سایر کشور‌ها خسارت دیده است.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور حتما بر صادرات محصولات کشاورزی و خشکبار اثر گذار خواهد گذاشت و میزان صادرات را کاهش می‌دهد.

سلیمی ادامه داد: توقف صادرات موجب می‌شود برخی از صادرکنندگان که تعهد ارزی داشتند نتوانند ارز به کشور وارد کنند و به مشکل برخورد می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: مرز کشور‌های ترکیه، افغانستان و پاکستان بسته شده در حالی که به این کشور‌ها صادرات انجام می‌شد، قطعا این موضوع اثر منفی بر صادرات کشور خواهد داشت.

وی درباره صادرات به افغانستان و تبعات بسته شدن مرز این کشور تصریح کرد: سالانه حدود ۲.۸ میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان است که شامل مواد غذایی و سایر کالا‌ها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان افزود: در حال حاضر مدت زمان بسته بودن مرز‌ها مشخص نیست و زمان آن تا اطلاع ثانوی عنوان شده که این موضوع برای صادرکنندگان و واردکنندگان مهم و اثرات آن چشمگیر است.

سلیمی خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم این محدودیت چه مدت زمان خواهد برد و پس از آن خسارت و زیان آن را محاسبه کنیم.

وی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از کامیون‌های حامل کالا پشت مرز افغانستان مانده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما