شناسهٔ خبر: 38462307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر ترامپ به هند، برای ناامن کردن محیط چین و روسیه بود/ آمریکا در حال تشدید پروژه کنترل شرق آسیا است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال آن است تا بتواند با فروش تسلیحات به هند، این کشور را از روسیه دور کند و از آن علیه مسکو و پکن بهره ببرد.

صاحب‌خبر -

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد نخستین سفر ترامپ به هند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی قرار بر این بود تا روس‌ها یک مثلث شامل هند، چین و روسیه را تشکیل دهند تا بتوانند مقابل غرب بایستند. در آن زمان مسکو بر این نظر بود که این مثلث می‌تواند هم عرصه اقتصادی و هم مسائل سیاسی دنیا را دگرگون کرده و از سوی دیگر غرب را با یک چالش جدی روبه‌رو کند. این اتفاق تا حدودی رخ داد اما بوشِ پسر به عنوان اولین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه ایالات متحده به هند سفر کرد و اقدام به فروش تسلیحات و همچنین موشک‌های میان‌برد و دوربرد به دهلی کرده بود. در آن زمان روس‌ها متوجه شدند که آمریکا به دنبال ایجاد هجمه علیه آنها از خاک هند است و پس از آن، چین هم متوجه نزدیک شدن تهدید واشنگتن از محیط هند شد.

وی ادامه داد: اینکه می‌بینیم اولین سفر ترامپ به هند تا به این حد برای رسانه‌ها و دولت چین و روسیه اهمیت دارد، موضوعی است که نه تنها بحث سیاسی بلکه مباحث اقتصادی و نظامی در بطن آن قرار دارد. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند در هند سرمایه‌گذاری‌های مدنظر خودشان را در بالاترین حد صورت دهند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد واشنگتن نتوانسته در افغانستان پروژه‌های مدنظرش را جلو ببرد؛ به همین دلیل قصد دارد از ناحیه هند، چین و روسیه را تهدید کند. مسئله دیگر این است که پاکستان از سفر ترامپ به هند نگران است؛ چراکه ترامپ در مصاحبه خود و همچنین در اظهاراتش واقع در خاک هند اعلام کرده که به دنبال فروش تجهیزات و تسلیحات نظامی به دهلی است. همین موضوع اسلام‌آباد را نگران کرده و شدت رقابت میان هند و پاکستان که از گذشته با یکدیگر دارند را افزایش داده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که مستشاران آمریکا در هندوستان مستقر هستند و به ارتش این کشور مشاوره می‌دهند و این موضوع اسلام‌آباد را ناراحت می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترامپ به دنبال شلوغ کردن خارجِ نزدیکِ چین و روسیه به نفع خودش است، گفت: واقعیت ماجرا این است که ترامپ به گونه‌ای رفتار کرده که چین و روسیه از حیث اقتصادی و سیاسی زیر ضربه هستند. به نظرم بازیگری ترامپ در هند هم تا حدودی اقتصادی است که ریشه در شخصیت تجاری او و استراتژی فعلی دولتش دارد. ترامپ به نوعی در حال پیش‌روی به سمت چین و روسیه است و از همین جهت پروژه کنترل شرق آسیا و همچنین محیط اطراف چین و روسیه را در دستور کار قرار داده است. او به دنبال آن است تا بتواند از ضعفِ فعلی چین به نفع اقتصاد خود استفاده کند اما نهایتاً  به دهلی سلاح می‌فروشد و این در حالی است که بسیاری معتقدند فروش سلاح به هند برای ترامپ سود ندارد؛ چراکه وضعیت اقتصادی هند آشفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به گذشته مراجعه کنیم، می‌بینیم که چین توسط روسیه به تسلیحات هسته‌ای و تکنولوژی اتمی دست پیدا کرد و به همین دلیل ایالات متحده به دنبال آن است تا با تندرَوی‌های خود بتواند برای پکن و مسکو هزینه‌زایی کند. این در حالی است که چین با اتکا به کره‌شمالی و تحریک آن، آمریکا را زیر فشار قرار می‌دهد و همین روند می‌تواند باعث ایجاد یک منازعه جدید در شرق آسیا شود. معتقدم که قمار ترامپ بر روی هند بیش از آنکه استراتژیک باشد مربوط به اقتصاد بر آمده از فروش تسلیحات خواهد بود و این نشان می‌دهد که ایالات متحده به دنبال آن است تا نمایی از دهه ۷۰ میلادی را به رخ همگان بکشد. اما واقعیت این است که دولت فعلی ایالات متحده تنها می‌تواند محیط روسیه و چین را ناامن و به نفع خود هدایت کند و در این پروژه باید مراقب توازن قدرت میان دهلی و اسلام‌آباد باشد.

نظر شما