شناسهٔ خبر: 38462045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لایروبی ۱۶ کیلومتر از بستر رودخانه‌های ورودی مرکز لرستان

ابراهیم شریفی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان پس از بازدید از رودخانه‌های سطح شهر خرم‌آباد گفت: حدود ۱۶ کیلومتر از بستر رودخانه‌های ورودی لایروبی شده است.

صاحب‌خبر -

رضا میرزایی اظهار کرد: حدود ۱۶ کیلومتر از سه رودخانه ورودی به داخل شهر خرم‌آباد شامل رودخانه کرگانه از پایین‌دست روستای کهریز تا محدوده روستای تجره به طول ۷ کیلومتر، ورودی خرم رود از تنگ شبیخون تا پایین‌دست روستای پاپی خالدار به طول ۶ کیلومتر و رودخانه کاکاشرف از روستای ده محسن تا پل ماسور به طول حدود ۳ کیلومتر به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای از محل اعتبارات سیل لایروبی شیده است.

وی با بیان اینکه در بازه‌هایی که لایروبی شده، مشکل طغیان سیلاب را نداریم، افزود: تاب‌آوری رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر حدود ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است و این رودخانه سیلاب‌های با دبی ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه را بدون خسارت از خود عبور می‌دهد.

میرزایی گفت: پیش‌بینی می‌شود در روز چهارشنبه هفته جاری سیلابی با دبی حدود ۵۴۰ مترمکعب در ثانیه در خرم‌ رود رخ دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه در طی سال‌های گذشته بخش‌هایی از بستر سیلابی و حریم رودخانه خرم‌آباد تبدیل به پارک، خیابان ساحلی، زیرگذر، اماکن تجاری و مسکونی شده و همین تغییر کاربری‌های غیرقانونی، ظرفیت آبگذری رودخانه را کاهش و ریسک سیلاب آن را افزایش داده است.

میرزایی تصریح کرد: مشکل سیلاب شهر خرم‌آباد فقط با احداث سدهای مخزنی مخمل‌کوه، سراب تلخ و کاکاشرف در بالادست، آزادسازی حریم رودخانه و تصرفات غیرقانونی و ساماندهی دیواره‌های حفاظتی و اجرای طرح جمع‌آوری رواناب‌های سطحی داخل شهر برای همیشه حل خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما