شناسهٔ خبر: 38461831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

زاهدی‌مطلق در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

توجه نویسندگان به مسائل جدید دفاع مقدس/ آثار شعاری نیستند

عضو هیئت داوران بخش رمان بزرگسال نوزدهمین جشنواره انتخاب کتاب شهید حبیب غنی‌پور به توجه نویسندگان به موضوعات جدید دفاع مقدش اشاره کرد و گفت: خیلی از نویسندگان جوان اصلاً دوره جنگ را ندیده‌اند لذا در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های می‌نویسند که مثل سابق شعار نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم زاهدی‌مطلق» نویسنده و عضو هیئت داوران بخش رمان بزرگسال نوزدهمین جشنواره انتخاب کتاب شهید حبیب غنی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه در این جشنواره هیچ کسی کتاب به دبیرخانه ارسال نمی‌کند، بلکه هیئت داوران کتاب‌ها را برای داوری تهیه می‌کنند، اظهار داشت: هیئت داوران جشنواره انتخاب کتاب شهید حبیب غنی‌پور از کتابخانه‌های مختلف استفاده و آثار مربوط به سال را مطالعه و داوری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه عمدتاً کتاب‌‌های رمانی که نوشته می‌شود به لحاظ تکنیکی آثار خوب و قابل ملاحظه‌‌ای هستند، گفت: خوشبختانه آثاری که نوشته می‌شود به‌لحاظ فنی، ساختار رمان داشتن آثار قابل ملاحظه‌ای هستند برخلاف اینکه 15 سال پیش کتاب‌ها رمان نبودند بلکه تنها به اسم رمان منتشر می‌شد و خیلی‌های آن‌ها اشکال ساختاری داشتند. مثل شعری که شعرکلاسیک باشد اما قافیه آن مشکل داشته باشد یا وزن آن خراب باشد.

زاهدی‌مطلق با اشاره به بُعد محتوایی آثار ادبی داوری شده این جشنواره تصریح کرد: امسال محتواهایی که داغ و دلسوزی نویسنده در آن دیده شود، خیلی کمتر بود. یعنی آثار عموماً به مسائل ذهنی پرداخته بودند؛ البته کتاب‌هایی که به مسائل امروز جامعه بپردازند نیز وجود داشت. منظور کتاب‌هایی است که مسئله و موضوع‌شان اتفاقات جامعه باشد؛ همان مسائلی که جامعه امروز با آن‌ها دست به گریبان است.

این نویسنده ادامه داد: بیشتر کتاب‌های داوری شده زمینه تاریخی داشتند و تعدادشان خیلی زیاد بود. مثلاً وقایع کتاب در دوره صفویه، قاجار و زندیه رخ داده بود و همخوانی‌هایی هم با جامعه امروز داشت؛ این موضوعات کلی بود. بازتاب مسائل اجتماعی در کتاب‌های داستان امروز خیلی زیاد است؛ ارتباطات نامتعارف اجتماعی و مثلاً توجه به ازدواج‌‎‌های سپید در کتاب‌ها بسیار است، چیزهایی که در گذشته اصلاً شاهد آن نبودیم، البته این اتفاق بدی نیست چراکه برخی از این اتفاقات مبتلابه جامعه است و در برخی از این کتاب‌ها نگاه آسیب شناسانه وجود دارد.

وی به بازتاب دفاع مقدس در آثار ادبی سال گذشته اشاره کرد و افزود: در موضوع دفاع مقدس به مسئله‌های جدیدی توجه می‎شود. خیلی از نویسندگان اصلاً دوره جنگ را ندیده‌اند لذا در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های می‌نویسند که مثل سابق شعار نمی‌دهند و کتاب کاملاً با ارزیابی و تحلیل امروزی به سراغ جنگ و وقایع جنگ رفته است و دشمن را خیلی دست‌کم نگرفته و این‌جوری نیست که از نظر نویسنده رژیم عراق یک رژیم مسخره بی‌خود باشد که هیچ‌کاری نتواند بکند.

زاهدی‌مطلق اظهار داشت: رمان‌هایی مربوط به عراق، سوریه و حتی یمن نوشته می‌شود اما این کتاب‌ها به‌دلیل اینکه جدید هستند و نویسندگان آن در فضای کشورها نبوده‌اند، بعضاً کتاب‌ها به‌لحاظ اطلاعات ضعیف است اما نوشته می‌شود که خوب است. راهپیمایی اربعین اتفاق جالب دیگری است که درباره آن رمان نوشته می‌شود که یکی از آن‌ها جزء نامزدهای جایزه شهید غنی‌پور قرار گرفته است.

عضو هیئت داوران بخش رمان بزرگسال نوزدهمین جشنواره انتخاب کتاب شهید حبیب غنی‌پور درخصوص پرداختن به برخی موضوعات همچون ازدواج سفید در ادبیات داستانی گفت: اصل اینکه در یک رمان به موضوعی چون ازدواج سفید پرداخته شود به‌معنی عادی‌سازی نیست. رمان درحال پرداختن به این موضوعات به‌عنوان یک آسیب اجتماعی است؛ یعنی به جامعه آگهی می‌دهند که درباره موضوعات روز بیشتر بدانید البته ممکن است برخی‌ها قصد عادی‌سازی داشته باشند اما وظیفه نویسنده آگاه کردن جامعه نسبت به موضوعاتی است که از آن غفلت شده است؛ نویسنده نسخه راه‌حل و پیشگیری نمی‌دهد بلکه او گاهی هشدار می‌دهد که اتفاق رخ می‌دهد حالا اگر خودش متخصص باشد می‌تواند راه‌حلی ارائه کند.

وی درباره علت تفاوت برگزیدگان جایزه شهید غنی‌پور با جایزه ادبی جلال‌ آل احمد عنوان کرد: هرجایزه و جشنواره‌ای یک مانیفستی دارد؛ مانیفست اصلی جشنواره و جایزه شهید غنی‌پور مسجد است. ما برای شهید غنی‌پور، مانیفست‌مان مسجد است، مسجد چه چیزی را می‌پذیرد؟ در مسجد عادی‌سازی برخی موضوعات را قبول نمی‌کنیم، ما در مسجد کتاب‌هایی را انتخاب می‌کنیم که اساساً با تفکر مسجدی مغایر نباشد. کتابی که با اصول مسجد سازگار نباشد، حتماً در داوری‌های ما بالا نمی‌آید لذا کتاب‌هایی که با مرام مسجد سازگار نباشد در جایزه غنی‌پور برگزیده نمی‌شوند. وجه تمایز جشنواره شهید غنی‌پور با جایزه جلال آل احمد مانیفست آن است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما