شناسهٔ خبر: 38461746 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» برنامه‌های تلویزیونی عید ۹۹ را بررسی می‌کند

کاش هفته بعد نوروز‌ ۹۹ بود

با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و دسته‌بندی‌های مرسوم در رسانه ملی، امسال هم شبکه‌های3، یک و نسیم قرار است بار اصلی جذب مخاطب را به دوش بکشند. اکثر برنامه‌ها و سریال‌های طنز قرار است از این سه شبکه پخش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نوروز سال 99 با توجه به تقارنش با ماه‌های رجب و شعبان، شکل ویژه‌تری به خود گرفته و این ویژگی البته در آثار تولیدشده صداوسیما خودش را نشان داده است. برنامه‌ها و سریال‌هایی که با ایجاد یک فضای شاد و مفرح قرار است خانواده‌های ایرانی را برای عبور از سال سخت98 همراهی کنند. برنامه‌ها و سریال‌هایی که برخی از آنها برای اولین بار ساخته شده‌اند و برخی دیگر با توجه به موفقیت قسمت‌های قبلی‌شان ادامه پیدا کرده‌اند. طبق معمول سال‌های قبل شبکه‌های مختلف تلویزیونی بین خودشان تقسیم کار کرده‌اند و هرکدام با توجه به رسالت رسانه‌ای‌شان برنامه‌های ویژه نوروز را آماده و پخش می‌کنند. با توجه به تجربیات سال‌های گذشته و دسته‌بندی‌های مرسوم در رسانه ملی، امسال هم شبکه‌های3، یک و نسیم قرار است بار اصلی جذب مخاطب را به دوش بکشند. اکثر برنامه‌ها و سریال‌های طنز قرار است از این سه شبکه پخش شود. البته امسال با توجه به شهادت امام موسی کاظم(ع) ویژه‌برنامه‌های نوروز از روز دوم روی آنتن خواهد رفت. به نظر می‌رسد امسال هم سریال پایتخت پیشتاز جدول پربیننده‌ها باشد و سریال‌های دیگر برای کسب رتبه دوم باید با هم رقابت کنند.

شبکه یک /  «پایتخت6»

 نهمین روز آذرماه سال‌جاری بود که تصویربرداری فصل ششم مجموعه تلویزیونی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در منطقه شیرگاه مازندران و با حضور خانواده مرحوم خشایار الوند آغاز شد. فصل اول سریال پایتخت در نوروز سال 1390 از شبکه یک و در 15قسمت پخش شد و در فصل اول علاوه‌بر آشنایی با خانواده نقی معمولی، به ماجراجویی‌های این خانواده در تهران نیز پرداخته شد.

 حالا و در فصل ششم بازگشت مهران احمدی با کاراکتر «بهبود» و حذف «بابا پنجعلی» با بازی علیرضا خمسه ازجمله تغییراتی است که اعمال شده است. آرش عباسی، نویسنده سریال پایتخت6 در توضیح قصه سریال و روند ماجراها گفته است: «بخش اعظم سریال در شمال کشور می‌گذرد و طبیعتا تماشاگر انتظار دارد سفری هم با این کاراکترها به خارج داشته باشد. البته این‌گونه نبود که به‌دلیل جذابیت سفر، چنین اتفاقی در قصه داشته باشیم، بلکه قصه ایجاب می‌کرد که حتما کاراکترها سفری به خارج از کشور داشته باشند و در واقع اجباری است که برای یکی از شخصیت‌ها رخ می‌دهد.»

سیروس مقدم، کارگردان پایتخت6 در گفت‌وگو با رادیو و در پاسخ به این سوال که محوریت کدام شخصیت فصل ششم از همه بیشتر است، تصریح کرد: «واقعیت این است که کاراکتر بابا پنجعلی (علیرضا خمسه) که در فصل ششم فوت کرده است، البته در طول سریال کماکان درباره‌اش صحبت و برخی از اتفاقاتش برای مخاطب یادآوری می‌شود. مثل قسمت قبل که بهبود (مهران احمدی) نبود و مدام مثل انسان زنده کنار قصه قرار داشت. اگر بخواهیم بگوییم چه شگفتانه‌ جدیدی برای مخاطب طی فراز و نشیب‌های قصه داریم، بازگشت بهبود به قصه است؛ او هم از شاخ آفریقا پیدایش می‌شود.»

وی درخصوص پررنگ شدن نقش بهرام افشاری یا همان کاراکتر بهتاش فریبا، تاکید کرد: «بهرام افشاری در این قسمت یکی از نقش‌های کلیدی کار را بازی می‌کند؛ به خاطر فیزیک و قد و قامت رعنایی که دارد، آقای تنابنده کار جدیدی برای او خلق کرده و از تست‌های گریم با کلاه پیتر چکی‌اش معلوم است که در این فصل دروازه‌بانی می‌کند؛ خودش قصه‌های جدید و بامزه‌ای را خلق می‌کند و به‌واسطه آن وارد فضاهای جدیدی از سریال پایتخت می‌شویم که پررنگ و جذابند.»

گفتنی است، گروه ‌سازنده سریال پایتخت روز جمعه ۶ دی با حضور در ورزشگاه آزادی و همزمان با دیدار نساجی قائمشهر و پرسپولیس تهران بخش‌هایی از این سریال را تصویربرداری کردند و بهرام افشاری در نقش دروازه‌بان ذخیره تیم نساجی قائمشهر جلوی دوربین رفت و پنالتی شجاع خلیل‌زاده را دفع کرد.پایتخت6 در ۱۵ قسمت و برای نوروز ۹۹ از شبکه یک سیما ساخته شده و محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، مهران احمدی، هومن حاجی عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.

شبکه دو / «قصه‌های کامیون»

این سریال که همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در تهران کلید خورد، قرار است در 30 قسمت از نوروز تا پس از آن از شبکه دوم به کارگردانی سیدمسعود اطیابی پخش شود. تهیه‌کنندگی «قصه‌های کامیون» برعهده ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور است و مهدی هاشمی نقش اول این سریال تلویزیونی خواهد بود.کارگردان این مجموعه تلویزیونی درباره فضای سریال «کامیون» شبکه2 گفته است: «این سریال مفرح و شاد عیدی از طرف تلویزیون به مردم خواهد بود. تلویزیون باید ساخت طنز را جدی بگیرد، همان‌طور که الان این اتفاق افتاده است و چند ماه قبل از نوروز تلویزیون برنامه‌ریزی برای ساخت کارهای طنز دارد. ترویج و گسترش فرح و شادی در جامعه از وظایف و رسالت‌های سازمان صداوسیماست و باید به این سمت حرکت کنیم.»

گفتنی است، مسعود اطیابی بعد از انصراف برزو نیک‌نژاد کارگردانی سریال طنز نوروزی قصه‌های کامیون را عهده‌دار شد. فیلمنامه قصه‌های کامیون توسط شهروز شکورزاده و برزو نیک‌نژاد به نگارش درآمده و داستانش درباره نادر، پیشکسوت فوتبال است که مدتی با دوستش موتر لاری کار می‌کند. صابر، وحید و اشکان سه دانشجویی هستند که به‌دلیل مشکلاتی که توسط صاحب تریلی حامل اثاثیه‌شان روی سرشان ریخته شده، با نادر و دانشجوهای دیگر آشنا می‌‌شوند که این آشنایی زمینه‌ساز اتفاقات مختلفی در روند داستان می‌شود. اطیابی پیش از این ساخت سریال تلویزیونی «سهمی برای دوست» را برعهده داشته است. به‌جز مهدی هاشمی، نسرین مقانلو، جهانبخش سلطانی، بیتا سحرخیز، علی عامل هاشمی، سپند امیرسلیمانی، بهنام شرفی، آرزو نبوت، سیاوش مفیدی، گیتی قاسمی، ماهان عبدی، مهسا طهماسبی، هادی مرتضی‌زاده و... در این سریال نقش‌آفرینی خواهند کرد.

باید دید اطیابی می‌تواند مخاطبان شبکه2 سیما را راضی نگه دارد یا خیر؟

شبکه 3/  «دوپینگ»

با اینکه امیر پروین حسینی، تهیه‌کننده سریال شبکه3 سیما در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از قطعی نبودن نام و زمان پخش سریالش برای تلویزیون خبر داد، اما رسانه‌های مختلف از سریال «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی از گزینه نهایی شبکه3 سیما برای نوروز خبر می‌دهند. رضا مقصودی که پیش از این فیلم موفق «خجالت نکش» را در سینما ساخته بود، حالا در تلویزیون قرار است هنر دیگرش را به مخاطبان نشان دهد.

مقصودی سال‌هاست نویسنده فیلمنامه‌های سینما و تلویزیون بوده و حالا از پشت دوربین می‌خواهد حرفش را بزند. براساس شنیده‌ها، شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر و محمد بحرانی ازجمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند. قرار است برای پخش به‌موقع این سریال در ایام نوروز مراحل فنی نیز همزمان با تصویربرداری انجام شود. گفته می‌شود دوپینگ مضمونی کمدی – فانتزی دارد و فیلمنامه آن نیز توسط رضا مقصودی به نگارش درآمده است. هنوز اطلاعات دقیقی از این سریال پخش و منتشر نشده، اما مساله مهم، تاثیر سابقه خوب رضا مقصودی بر این اثر است. مقصودی نشان داده تفاوت طنز و لودگی را می‌شناسد و از بازیگران به‌خوبی می‌تواند بازی بگیرد. سریال شبکه سوم سیما با هر اسمی که روی آنتن برود، برای مخاطبان تلویزیون مهم و جذاب است. زمان پخش مناسب و فضای اغلب شاد و مفرح این سریال‌ها نشان داده در برنامه روزانه خانواده‌ها جای گرفته و می‌گیرد. البته گفته می‌شود سریال دیگری نیز با نام «آخر خط» در نوبت پخش از کنداکتور شبکه3 برای نوروز قرار گرفته و تصویربرداری این سریال به کارگردانی علیرضا مسعودی و تهیه‌کنندگی مجید میرخان به پایان رسیده است. نویسندگی آخر خط هم به عهده علی مسعودی است. در این سریال علی صبوری استندآپ کمدین خندوانه بازی می‌کند. مسعودی درباره حضورش هم به‌عنوان بازیگر بیان کرد: «ممکن است در قسمت‌های پایانی حضور داشته باشم. البته حدود سه تا چهار قسمت از سریال در یکی از کشورها تصویربرداری خواهد شد که هنوز مشخص نشده است.» وی درباره زمان و شبکه پخش سریال هم گفت که احتمالا سال آینده سریال از یکی از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

آخر خط عنوان نخستین سریال به کارگردانی علیرضا مسعودی است. علی مسعودی پیش از این درباره مضمون سریال فیلم هم گفته بود: «کار کمدی است و داستان دو پسرخاله است که بسیار شرور هستند و خانواده‌ها از دست این دو نفر به ستوه آمده‌اند. این دو به‌دلیل جرمی به زندان می‌افتند و تصمیم به مهاجرت از کشور می‌گیرند ... . بخشی از کار خارج از کشور تولید خواهد شد که احتمالا دو کشور را برای این سریال انتخاب کنیم و از لوکیشن‌های تازه استفاده کنیم و به‌نوعی مخاطب غافلگیر می‌شود.»

مجموعه تلویزیونی آخر خط، عنوان سریال ۲۸قسمتی است که علی مسعودی نگارش فیلمنامه را برعهده دارد، مجید میرخان تهیه‌کننده آن خواهد بود و شهین تسلیمی، کمند امیرسلیمانی، عباس جمشیدی‌فر، اشکان اشتیاق، داریوش سلیمی، علی صبوری، غزال وکیلی، مهسا باقری، مهران رجبی و امیر غفارمنش در این سریال بازی می‌کنند.

شبکه5 سیما / آخرین نشان مردی

شبکه5 یا تهران که ســــال‌های نـه‌چنـدان دور برنامه‌هــــــــا و سریال‌های جذابی پخش می‌کــــرد، چند ســالی است که دیگر شور و شوق گذشته را ندارد، اما امسال مصطفی رضوانی، مدیرگروه فیلم و سریال شبکه5 سیما با اشاره به تولیدات نمایشی این شبکه گفت: «پخش سریال‌های تولیدی شبکه5 سیما از نوروز99 آغاز می‌شود و تا قبل از آن شبکه از تولیدات تامینی در حوزه سریال بهره خواهد برد.»

اولین سریالی که از پنج روز قبل از نوروز 99 پخش آن آغاز می‌شود و در 40 قسمت تا پنجم اردیبهشت ادامه دارد، مجموعه‌ای است کمدی با نام موقت «آخرین نشانِ مردی» که با اقتباس از کتابی با همین نام در حال نگارش است و به‌زودی وارد پیش‌تولید می‌شود. سرپرستی تیم نویسندگی را احسان ثقفی، نویسنده تلویزیون و سینما به عهده دارد. این مجموعه قابل طبقه‌بندی در حوزه طمس (طنز موقعیت سبک یا همان سیتکام) است و براساس عناصر مهمی از سبک زندگی ایرانی- اسلامی طراحی شده است.

احسان ثقفی، سرپرست نویسندگان سریال آخرین نشان مردی که قرار است در شبکه5 سیما برای نوروز ۹۹ تولید شود، درباره دلیل انتخاب کتاب آخرین نشان مردی برای ساخت سریالی با همین نام توضیح داد: «کتاب آخرین نشان مردی توسط انتشارات سوره مهر به قلم مهرداد صدقی منتشر شده است. این کتاب در واقع یک مجموعه پاورقی بوده که در روزنامه‌های کشور چاپ می‌شد و بعدا صدقی آن را تبدیل به کتابی کرد که قصه آن خانوادگی و طنز است.»

وی افزود: «ما مستقلا کتاب را خوانده بودیم و دغدغه تولید یک سریال سیتکامی (کمدی موقعیت) را داشتیم که در دهه ۸۰ کارگردانانی نمونه‌هایی از این نوع سریال را کار کرده بودند، اما مدتی طولانی بود که دیگر روی این نوع سریال‌ها کار نمی‌شد و دوست داشتیم تجربه جدیدی در این زمینه کسب کنیم.»

سرپرست نویسندگان آخرین نشان مردی تاکید کرد: «همچنین ساختار کتاب نیز نزدیک به سیتکام بود و هنگامی که با نویسنده این موضوع را مطرح کردیم، متوجه شدیم کتاب را با این رویکرد که بعدا تبدیل به سیتکام شود نوشته است و همین موضوع باعث شد در قالب اقتباس آن را به سریال تبدیل کنیم. زمانی که این موضوع را با شبکه نیز مطرح کردیم، موافقت کردند.»

ثقفی در جواب این سوال که اقتباس به چه شکلی صورت گرفته است، بیان کرد: «وجود مهرداد صدقی به‌عنوان نویسنده و اینکه داستان به‌گونه‌ای نوشته شده است که بعدا تبدیل به سیتکام شود، کار اقتباس را آسان کرده است. اقتباسی که گرفته شده، به خود کتاب نزدیک است، اما با توجه به اینکه مختصات آخرین نشان مردی متفاوت است، تغییراتی بالاجبار در داستان رخ داده، چراکه حجم کتاب نسبت به یک سریال ۴۰ قسمتی کم بوده، اما بازیگران، موقعیت‌ها و قصه کلی براساس کتاب و مصداق‌هایی از آن است.»

«اتفاق» و رضا رشیدپور

رضا رشیدپور چند سالی با برنامه «حالا خورشید» از 7 صبح میهمان خانه‌‌های مردم می‌‌شد. برنامه‌‌ای که مخاطبان زیادی داشت و مردم دوستش داشتند. حالا پس از یک سال دوری از آنتن تلویزیون، قرار است با برنامه جدیدی بار دیگر به شبکه3 بیاید. برنامه «اتفاق» که ضبط آن چند روزی است با حضور تماشاگران متعدد در استودیو و بخش‌‌های متفاوت آغاز شده، به‌‌زودی روی آنتن می‌‌رود.البته بازگشت رشیدپور قرار بود به گفته مدیر شبکه سوم سیما زودتر از این اتفاق بیفتد. او قرار بود با یک برنامه صبحگاهی در تابستان به تلویزیون برگردد، اما این اتفاق نیفتاد و زمینه‌‌های بروز شایعات زیادی مثل اینکه رضا رشیدپور ممنوع‌‌التصویر شده، مطرح شد اما بالاخره این شایعات بعد از اجرای برنامه شب یلدایی او نقش‌‌ بر ‌‌آب شد.باید دید که برنامه تازه رشیدپور قرار است چه جلوه تازه‌‌ای از برنامه‌‌سازی را برای مخاطبانش داشته باشد؟ گویا برنامه اتفاق، قرار است سراغ موضوعات هیجان‌‌انگیزی توسط چهره‌‌های شاخص حوزه‌‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی برود و با حضور بیش از ۵۰۰ تماشاگر روایت خواهد شد. در این برنامه باید منتظر هر اتفاقی از جمله مناظره، گفت‌‌وگو، بازنمایی اتفاقات شگفت‌‌انگیز دنیای علم و... باشیم. اتفاق شامل استندآپ‌‌هایی در قالب یک شوی جذاب تلویزیونی با نگاهی متفاوت، خلاقانه و جذاب به موضوعات مختلف است. این برنامه شبانه که پنجشنبه و جمعه هرهفته پخش خواهد شد، به تهیه‌‌کنندگی محمدرضا رضائیان و کارگردانی سیاوش صفاریان‌‌پور و محمدرضا رضائیان ساخته می‌‌شود. رشیدپور در گفت‌‌وگویی درباره این برنامه گفته بود: «اگر این اتفاق بیفتد، اتفاق بی‌‌سابقه‌‌ای در تلویزیون خواهد بود. این برنامه ترکیب متفاوتی از برنامه‌‌سازی است. آنچه پیش‌‌بینی شده حدود ۷۰۰ تماشاگر در استودیو خواهند بود و کلیت برنامه خیلی دکور و کانسپت متفاوتی دارد که مشابه آن را پیش از این در تلویزیون ایران نداشتیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه مشابه خارجی دارد، گفت: «در خارج از ایران قطعا داشتیم مثل قصه‌‌های سینما که می‌‌گویند یک روزی تمام می‌‌شوند، مدل‌‌های برنامه‌‌سازی هم آنقدر متکثر نیست که بگویید مشابه‌‌اش پیدا نمی‌‌شود قطعا مشابه‌اش موجود است، اما برای تلویزیون ایران یک اتفاق است.» حالا باید دید رشیدپور در برنامه جدیدش چه‌کاری می‌‌خواهد انجام دهد تا مخاطب سختگیر این روزهای تلویزیون را غافلگیر کند.

عصر جدید

زمانی که احسان علیخانی خبر از ساخت یک برنامه جدید داد، همه منتظر یک «ماه عسل» جدید بودند، اما با پخش «عصر جدید» مخاطبان با برنامه‌‌ای مواجه شدند که در برنامه‌‌های تلویزیون تا به حال نداشتیم. استعدادیابی به سبک برنامه‌‌های خارجی البته با همان محدودیت‌‌هایی که در تلویزیون‌مان داریم. فصل اول عصر جدید مخاطبان زیادی داشت. آن شبی که قرار بر پخش اختتامیه این برنامه تلویزیونی بود، شاید میلیون‌‌ها ایرانی پای گیرنده‌هایشان نشستند تا ببینند چه‌کسی به‌‌عنوان برنده این برنامه استعدادیابی انتخاب می‌شود. حالا در آستانه سال جدید قرار است فصل دوم این برنامه با اجرای احسان علیخانی، همزمان با ولادت امام علی‌(ع) روی آنتن شبکه3 برود. در فصل دوم عوامل تصمیم گرفتند که سه قسمت از راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان را پخش کنند تا مخاطبان از چگونگی بررسی و انتخاب شرکت‌کنندگان مطلع شوند.

چند قسمتی از مرحله اول فصل دوم عصر جدید در اسفند‌ماه پخش می‌‌شود.

 اما مسابقه عصر جدید همانند سال گذشته قرار است در ایام نوروز هرشب پخش شود. امین حیایی، رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد و بشیر حسینی همچنان داوران این برنامه استعدادیابی هستند. باید دید عصر جدید در فصل دوم می‌‌تواند مانند فصل اول مخاطبان خود را پای تلویزیون نگه دارد یا روی دور تکرار می‌‌افتد؟

مسابقه ایران

شبکه‌‌های تلویزیونی چند وقتی است به‌دنبال پخش مسابقه هستند تا تنوع را در برنامه‌هایشان داشته باشند، حالا شبکه‌یک به سراغ یک مسابقه جدید رفته است. هاشم رضایت، تهیه‌‌کننده این برنامه به علاقه‌‌مندان برای شرکت در این مسابقه می‌گوید با مراجعه به سایت شبکه‌یک می‌‌توانند اپلیکیشن «ایران» را دانلود و به سوالات دسترسی پیدا کنند. تمامی سوالات این اپلیکیشن با موضوعاتی چون فرهنگ، هنر، تاریخ، جغرافیا، ورزش، گردشگری، ادبیات، مشاهیر، سینما و تلویزیون و به‌‌طور کلی درمورد کشورمان ایران طراحی شده است. در مرحله اول حدود پنج هزار سوال ارائه می‌‌شود و شرکت‌‌کنندگان می‌توانند بعد از دانلود اپلیکیشن سوال‌‌ها را مشاهده کنند.

نکته جالب اینکه پاسخ تمامی سوالات در این اپلیکیشن وجود دارد و علاقه‌مندان به مانند یک امتحان ‌‌باید سوالات را مطالعه و سپس در مسابقه شرکت کنند. شرایط شرکت در مسابقه نیز به این شکل است که افراد ضمن تشکیل یک گروه پنج نفره، فردی را به‌‌عنوان سرگروه مشخص می‌‌کنند. پس از اعلام آمادگی گروه، تمامی اعضا می‌‌توانند وارد قسمت «آزمون» مسابقه شوند و در یک آزمون چهار‌گزینه‌‌ای شرکت کنند. گروه ‌‌باید امتیاز خود را در هفته به چهار گروه اول برسانند تا شرایط شرکت در مسابقه را پیدا کنند. لازم به یاد‌آوری‌ است که تمامی این مراحل از جمله دانلود اپلیکیشن و شرکت در آزمون کاملا رایگان بوده و هیچ‌گونه هزینه‌‌ای برای علاقه‌‌مندان نخواهد داشت. شرکت در این مسابقه محدودیتی ندارد و اگر گروهی نتواند امتیازات لازم را کسب کند، می‌‌تواند در هفته‌‌های بعد دوباره به مطالعه بپردازد و آزمون دهد تا امتیاز گروه را بالا ببرد و در مسابقه حضور داشته باشد. برای ایجاد گروه، شرکت در آزمون و سپس حضور در استودیوی مسابقه هیچ محدودیتی وجود ندارد. اعضای خانواده و فامیل با هرسن و نسبتی می‌‌توانند با یکدیگر همگروه شوند و با گروه مقابل به رقابت بپردازند.

علاوه‌‌بر اعضای خانواده و فامیل، دوستان نیز در دو گروه آقایان و خانم‌‌ها می‌‌توانند در مسابقه شرکت کنند. دو گروه شرکت‌‌کننده که امتیاز بالاتری در اپلیکیشن کسب کرده‌‌اند، وارد مسابقه می‌‌شوند. یک‌نفر به‌‌عنوان سرگروه و چهار نفر دیگر اعضای گروه هستند که در هرمرحله اعضا یک‌به‌یک باید رقیب را شکست دهند تا بتوانند در مسابقه باقی بمانند و درنهایت بتوانند جایزه بزرگ مسابقه را از آن گروه خود کنند. به گفته هاشم رضایت، نمونه مشابه مسابقه پیش از این در اروپا تولید و پخش‌ شده و حالا برای اولین‌بار در کشورمان این مسابقه با تجهیزاتی منحصربه‌فرد و پیشرفته به‌صورت کاملا ایرانیزه شده و با سوالاتی مختص به کشورمان ایران در دست تولید قرار گرفته است. اجرای این مسابقه نیز پس از بررسی‌های فراوان قرار است برعهده یکی از چهره‌‌های مطرح سینما قرار گیرد و گروه این روزها مشغول مذاکره با گزینه نهایی هستند. شعار این مسابقه، «ایران را با ایران بشناسید» است و اجرای آن را سام درخشانی به‌عهده دارد.به مسابقه «ایران» که قرار است به‌‌زودی با اجرای سام درخشانی روی آنتن این شبکه برود، توضیح داد: «مسابقه ایران که با محور هویت ایران تولید ‌شده، فعلا دو روز در هفته پخش می‌‌شود اما در ایام نوروز ۹۹ هرشب روی آنتن می‌‌رود.»

فضل‌‌الله شریعت‌‌پناهی، مدیرگروه اجتماعی شبکه‌یک سیما در واکنش به شائبه‌های مطرح شده درباره شباهت این مسابقه با «برنده باش» که هر دو توسط یک تهیه‌‌کننده ساخته شده است، گفت: «مسابقه ایران، در راستای ترویج کار گروهی است در‌حالی‌که مبنای برنده‌باش، کار فردی بود. از طرفی تفاوت عمده‌‌ای در ساختار و محتوا بین این مسابقه با مسابقه قبلی که هاشم رضایت، تهیه‌‌کنندگی آن را برعهده داشت، وجود دارد. آن مسابقه درباره اطلاعات عمومی بود، اما این مسابقه فقط درباره ایران است که حوزه‌‌های جغرافیایی، تاریخی، سیاسی و... را در‌بر‌می‌‌گیرد.»

دورهمی

دورهمی از ۲۷‌اسفند ۱۳۹۴ با تهیه‌کنندگی حمید رحیمی‌نادی و هاشم رضایت در شبکه نسیم پخش شد. ابتدا مهراب قاسمخانی، کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت. بعدا به‌دلیل برخی مشکلات، مهران مدیری کارگردانی را برعهده گرفت. این مجموعه، اواسط پاییز سال ۹۴ و با آغاز مقدمات ساخت دکور وارد مرحله پیش‌تولید شد. هدف سازندگان، ارائه یک مجموعه تلویزیونی با ساختاری کاملا متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون بوده ‌است. دورهمی یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون به‌شمار می‌رود.

سید‌مصطفی احمدی، تهیه‌کننده فصل‌۳ این مجموعه، در خرداد ۹۸ با قاطعیت از منتفی‌شدن سری جدید دورهمی در (فصل چهارم) خبر داد. اما در شب یلدا (۳۰ آذر) قسمت جدید پخش شد. قالب گفت‌وگوهای این فصل اقتباسی از برنامه‌های تاک ‌شو خارجی است. دورهمی دکوری عظیم دارد، به‌صورتی‌که در هرقسمت ۴۰۰ نفر از مخاطبان که طی یک فراخوان برای حضور در برنامه ثبت‌نام می‌کنند، به تماشای دورهمی می‌نشینند. درواقع مجموعه به مانند تئاتری است که در هر قسمت مخاطبانی حدود ۴۰۰ نفر را به‌عنوان تماشاگر پذیراست. پس از پایان سری سوم این مجموعه هدایایی که از میهمانان گرفته شده بود در موزه‌ای به نام موزه دورهمی نگهداری می‌شد و سپس به حراج گذاشته و درآمد آن صرف امور خیریه شد.  همان‌طور‌که گفتم سری چهارم این مجموعه همزمان با شب یلدا آغاز به‌کار کرد و با توجه به شوخی‌ای که مدیری در شروع این قسمت با رئیس‌جمهور کرد، حاشیه‌های زیادی را برای او به‌دنبال داشت. او همچنین در این قسمت اعلام کرد در این فصل هیچ هدیه‌ای از میهمان‌ها گرفته نمی‌شود و قصد دارند با تماشاگرها در پخش این فصل همکاری بیشتری داشته باشند.  در ایام نوروز هم قرار است دورهمی از شبکه نسیم پخش شود، اما باید دید زمان پخش این برنامه با برنامه «اتفاق» رضا رشیدپور یکی خواهد بود یا صداوسیما تدبیری برای این مساله می‌اندیشد که مخاطبان بتوانند دو برنامه را تماشا کنند.

* نویسنده: عاطفه جعفری و سیدمهدی موسوی‌تبار،  روزنامه‌نگار

نظر شما