شناسهٔ خبر: 38461719 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اینچه‌درگاهی: به کسب سهمیه نزدیک شده‌ایم/ ژیمناستیک مادربزرگ ورزش‌ها است

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: امیدوارم بتوانیم با نتایجی که داشته‌ایم سهمیه المپیک را هم کسب کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، دو ملی‌پوش ژیمناستیک ایران در جام جهانی ملبورن برای انتخابی کسب سهمیه المپیک موفق به کسب مدال نقره شدند. بر این اساس شانس سعیدرضا کیخا برای کسب سهمیه المپیک توکیو بیشتر شده است اما نتیجه قطعی بعداز مسابقات باکو و قطر مشخص می‌شود.

زهرا اینچه‌درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک در گفت‌وگو با فارس صحبت‌هایی انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید.

فارس:برای نخستین بار است که در جام جهانی و در مسیر کسب سهمیه المپیک ورزشکاران ایران مدال  می‌گیرند...

ژیمناستیک قدمتی 80-90 ساله در ایران دارد. ظاهرا طولانی‌تر هم هست اما فعالیت رسمی حدود 80 تا 90 سال است. ما پیش از این هرگز در جام جهانی برای کسب سهمیه مدال نداشتیم تا سال گذشته که مدال برنز کسب کردیم. امسال اتفاق بهتری رخ داد و ورزشکاران ما دو مدال با ارزش نقره گرفتند. آن هم در مسابقاتی که برای کسب سهمیه المپیک است  همه کشورها با حداکثر قدرت و ادعا در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. ورزشکاران ما با عبور از قهرمانان بزرگ دنیا این نتایج را کسب کردند. نتایجی که اتفاقی نبوده است.

فارس: شاید همین مدال‌ها نگرش مسئولان را به رشته ژیمناستیک تغییر دهد؟

حتی نگرش دیگر کشورها هم تغییر می‌کند. شاید روزگاری هیچ توجهی به ژیمناستیک ایران نبوده اما امروز می‌بینیم زمان گرم کردن کشورهای قدرتمند از بچه‌های ما فیلم می‌گیرند. این یعنی حساب جدی روی آنها باز کردند. این نتایج فضای خوبی ایجاد کرده تا کلاس ژیمناستیک بالاتر برود و کسانی که برای قهرمانی تلاش می‌کنند در این رشته بمانند. چون الان امکان نتیجه‌گیری وجود دارد. 

فارس: برخی‌ها اعتقاد دارند این قهرمانان در سال‌های گذشته رشد کرده و حالا به اینجا رسیدند؟ 

بدیهی است در دو سال و نیمی که ما در فدراسیون هستیم، نمی‌توان شروع کرد و به این نتیجه هم رسید. ما بر این باور هستیم این نتایج حاصل تلاش دو فدراسیون قبل است. شاید این ورزشکاران بیش از 10 سال است که کار کرده‌اند.

فارس: اما واقعیت این است که در دوران گذشته ورزشکاران برای کسب سهمیه المپیک در مسابقات شرکت نمی‌کردند؟

چون مدیریت تغییر کرده است. این بچه‌ها از خیلی سال قبل هستند. چرا قبلا نتیجه نمی‌گرفتیم؟ چون برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرده است. در سایه برنامه‌ریزی در دنیا حرف داریم. اعتقاد دارم کشوری که در ژیمناستیک مطرح باشد، در ورزش مطرح است.

فارس:  چقدر به کسب سهمیه المپیک امیدوار هستید؟

ما هر روز بهتر شده‌ایم. تابستان دو مدال آسیا داشتیم و حالا دو مدال جهانی. امیدوارم برای نخستین بار سهمیه المپیک هم بگیریم. قبلا که المپیک سهمیه‌ای نبود ما اعزام‌هایی در ژیمناستیک داشتیم اما الان با کسب سهمیه به المپیک نزدیک می‌شویم. کیخا بسیار نزدیک است اما احمدکهنی هر چند قوی اما دیر رسید. جمع امتیازات در سه مسابقه سری‌های جام جهانی جمع بسته می‌شود تا نتیجه مشخص شود. احمدکهنی مسابقات باکو و قطر را به ترتیب اواخر اسفند و اوایل فروردین پیش رو دارد. امیدوارم به همین خوبی شرایط پیش برود و ما یک شانس دیگر داشته باشیم. اما کیخا چون از قبل امتیاز جمع کرده، وضعیت بهتری دارد.

فارس:در مورد مربیان نظرتان چیست؟ با مربیان داخلی کار را ادامه می‌دهید؟

در ایران مربیان خوبی داریم. حتی تقاضاهایی می‌رسد که همکاری‌هایی هم با کشورهای دیگر داشته باشیم. ما با مربیان ایرانی به این نتایج رسیده‌ایم. از آنها راضی هستیم چون می‌توانند تیم ملی را ساپورت کنند. اگر احساس کردیم به مربی خارجی نیاز است، اقدام می‌کنیم اما فعلا این نیاز احساس نمی‌شود. ما قدردان زحمت مربیان ایرانی هستیم و به آنها افتخار می‌کنیم. یادمان نرود قبلا در مسابقات جهانی با وجود مربی خارجی و اردوهای برون مرزی رتبه ما 34 و 38 بود اما در اشتوتگارت با مربی ایرانی رتبه 11 و رزرو فینال داشتیم. البته ما تیم نوجوانان نخبه را هم تشکیل داده‌ایم تا در آینده تیم ملی جوانان را حمایت کنند. آنها کسانی هستند که 8 سال بعد به عمر قهرمانی می‌رسند.

فارس: حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک چطور است؟

کسانی که دوومیدانی را ورزش مادر می‌نامند، اعتقاد دارند ژیمناستیک مادربزرگ است. این رشته باید در ورزش ایران جا بیفتد و ما از شعار خارج شویم. خواهش من از مسئولان این است بودجه و فضای کاری بیشتری را به ژیمناستیک اختصاص دهند.

انتهای پیام/س

نظر شما