شناسهٔ خبر: 38461590 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برپایی نمایشگاه‌های بهاره در کردستان

14 تا 23 اسفندماه جاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا(بهاره) در قالب 560 غرفه در استان کردستان برپا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر ساله با نزدیک شدن ایام پایانی سال و عید نوروز مسئولان تنظیم بازار در راستای ایجاد آرامش در بازار تمهیدات مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند.

سی و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کردستان با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با چند دستور کار از جمله موضوع تنظیم بازار در ایام عید، نظارت بر عرضه کالاهای بهداشتی و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر 423 تن آرد و 486 تن برنج تایلندی در استان موجود است.

طاها سمیعی خاطرنشان کرد: در تامین توزیع کالاهای اساسی برای این ایام یک‌هزار و 300 تن برنج 1121 و 600 تن شکر تامین شده است.

وی تصریح کرد: براساس هماهنگی‌های لازم، 4 هزار و 842 تن در بخش صنعت و کشاورزی اعلام نیاز شده است.

به گفته رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، 220 تن گوشت منجمد طرح معیشتی و 220 تن مرغ منجمد هم برای این ایام در نظر گرفته شده است.

وی از  برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و برنامه‌های پیش‌‌بینی شده در این راستا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه بهاره در قالب 110 غرفه برپا می‌شود و برای شهرستان‌های تابعه هم اختیارات نحوه برگزاری به شهرستان‌ مربوطه واگذار شده و درمجموع 560 غرفه نمایشگاه در استان پیش‌بینی شده است.

وی زمان برگزاری نمایشگاه بهاره را 14 تا 23 اسفندماه جاری عنوان کرد و گفت: اقلام اساسی شامل پروتئینی، پوشاک، کیف و کفش، خرما و غیره با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نسبت به قیمت بازار در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

افزایش چند برابری قیمت برخی کالاها

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست اظهار کرد: توجه به افزایش تقاضای عمومی در پایان سال به منظور آرامش بخشی و تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی، حوزه نظارت و بازرسی سازمان از یکم اسفند ماه جاری تا ۱۵ فروردین سال آینده طرح نظارت بر بازار را در دو بخش کالایی و خدماتی برگزار می‌کند.

فرزاد سردارزاده خاطرنشان کرد: در بخش کالایی نظارت بر روند توزیع کالاهای اساسی و در بخش خدماتی هم نظارت مستقیم بر واحدهایی همچون شرکت‌های مسافربری‌، اماکن اقامتی، زیارتی، سیاحتی، خشکشویی‌ها و انبارها و غیره انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همزمان در کنار اجرای طرح نظارتی، به عنوان رئیس تنظیم بازار استان در ستاد خدمات سفر نقش اساسی را خواهیم داشت.

سردارزاده از افزایش قیمت برخی کالاها در بازار خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تبلیغ وسیع در فضاهای مجازی و افزایش قیمت دلار، در یکی دو روز اخیر قیمت برخی کالاها در استان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سیر از کیلویی 20 هزار به 50 هزار تومان، لیموترش از 5 هزار  به 25 هزار تومان، زنجبیل از 40 هزار به 90 هزار تومان افزایش یافته است.

سردارزاده اضافه کرد: در برخی اقلام بهداشتی مثل ماسک، مایع ضدعفونی کننده نیز با افزایش قیمت و در برخی اقلام با کمبود مواجه هستیم.

تقاضا برای کالاهای بهداشتی افزایش یافت

رییس سازمان تعاون روستایی کردستان هم اظهار کرد: براساس تجربه سال‌های قبل احساس می‌شد که در نیمه دوم اسفند با افزایش قیمت کالا در بازار مواجه باشیم اما افزایش قیمت‌ها از اول اسفند شروع شده است.

پیمان اسکندری خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر تقاضا برای کالاهای بهداشتی افزایش پیدا کرده است و میزان فروش آن براساس اطلاعاتی که از شرکت‌های تعاون روستایی‌ داریم نسبت به مدت مشابه چندین برابر شده است.

وی پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها، توزیع کالاهای اساسی ویژه عید از دهم اسفندماه در استان آغاز شود.

وجود 2000 تن برنج در کردستان

نماینده شرکت بازرگانی دولتی ایران در کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: ۲۰۷ هزار تن گندم در انبارهای استان موجود است که تا پایان اسفند باید ۱۰۰ هزار تن آن به خارج استان صادر کنیم.

جمال صالحی تصریح کرد: یک‌هزار و 500 تن برنج 1121 و بیش از 426 تن برنج تایلندی و و ۶۵۰ تن روغن در استان داریم.

تولید 8.1 میلیون قطعه جوجه در کردستان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: 8 میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه در استان تولید شده است.

شهریار حنیفی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین گوشت قرمز و سفید در استان نداریم بلکه مازاد بر نیاز نیز موجود است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  اضافه کرد: ۹۷ هزار و ۷۴۸ تن کنجاله سویا، ۴۵ هزار و ۶۰۲ تن ذرت، بیش از 7هزار تن جو تا پایان بهمن ماه امسال در استان توزیع شده است .

حنیفی گفت: یک‌هزار و 821 تن انواع کود شیمایی شامل پتاس، ازت و فسفر در استان موجود است.

حساسیت در برگزاری نمایشگاه‌های بهاره 

نماینده دانشگاه علوم پزشکی هم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان هرساله برنامه سلامت نوروزی را از 20 اسفند تا 20 فروردین انجام می‌دهد و با نظارت بر اماکن مختلف زمینه رفاه شهروندان و مسافران نوروزی فراهم شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکل به وجود آمده در مورد بیماری کرونا انتظار داریم نمایشگاه‌های بهاره حدالاامکان برگزار نشود و یا بحث ضدعفونی و سواکردن بخش خوراکی به ویژه اقلام پروتئین در آن مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما