شناسهٔ خبر: 38461544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

قاليباف از پوست‌اندازي مجلس در آينده نزديك گفت

تقدير يا تهديد؟!

صاحب‌خبر -

انتخابات مجلس يازدهم با همه حرف و حديث‌هايش تمام شد و حالا پاي تحليل‌ها از آنچه روز جمعه دوم اسفندماه رقم خورد، به ميان آمده است؛ حالا يكي از اما و اگرهاي مشاركت در انتخابات و ديگري از معماي تركيب مجلس و تاثيرش بر عرصه سياست و اقتصاد سخن مي‌گويد؛ واكنش‌هايي كه در اظهارنظرهاي امروز اهالي سياست پررنگ‌تر بود.

 

تشكر قاضي‌القضات؛ هشدار نماينده

مشاركت در كل كشور 42 درصد و در تهران 26 درصد؛ عددي كه تا به امروز آن را تجربه نكرده بوديم و همين رقم كافي بود تا تحليل‌هاي متفاوتي درباره اين انتخابات مطرح شود؛ مانند اظهارات ابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه كه تلاش دشمنان خارجي و ويروس كرونا را در توجيه آن مطرح كرد. رييسي در جلسه شوراي عالي قضايي گفت: «انتخابات آزموني الهي، سياسي و ملي است و مردم با حضور ارزشمند خود در اين عرصه، دشمن را نااميد كردند. دشمن مدت‎ها تلاش كرد با ايجاد يأس و ترديد در جامعه، مردم را نسبت به انتخابات و سازوكار آن دلسرد كند و حتي در شب انتخابات محدوديت‎هاي مالي و پولي و بانكي را اعمال و تلاش كرد از شيوع يك ويروس براي كاهش حضور مردم سوءاستفاده كند، اما مردم ما با عزم و اراده جدي وارد صحنه شدند و حضور بامعنا و باصلابت آنها حقيقتا قابل تقدير است.» رييسي كه يار انتخاباتي‌اش در ارديبهشت‌ماه 96 امروز پيروز ميدان انتخابات 98 شده، اضافه كرد: «پيروز انتخابات يك جناح و گروه خاص نبود؛ پيروز انتخابات ملت بزرگ ايران است و مردم ما برابر دشمنان و بدخواهان برنده شدند و بايد اين پيروزي را به آنان تبريك گفت.» او در توصيه به مجلس يازدهمي‌ها مي‌گويد: «منتخبان ملت از همين امروز با انديشه، همفكري و مشورت با صاحب‎نظران و حتي با رقباي خود كه نتوانستند راي نصاب ملت را به دست آورند، بايد براي رفاه اجتماعي، گره‎گشايي از كار مردم و معيشت آنها و مساعدت به دستگاه‎‌ها براي پيشبرد اهداف نظام در گام دوم انقلاب اسلامي برنامه‎‌ريزي كنند.»

البته رييسي موضوع افزايش اعتماد عمومي را هم مطرح مي‌كند و مي‌گويد: «آغاز مجلس يازدهم بايد با اقدام و عمل نمايندگان همراه باشد و به‎ گونه‎اي عمل كنند كه اميد و اعتماد مردم به دستگاه‌ها و سازوكار‌هاي نظام افزايش يابد.» همزمان علي لاريجاني هم كه ديگر بايد كم‌كم با مجلس خداحافظي كند و احتمالا وارد مرحله آماده‌باش براي رياست‌جمهوري 1400 شود، ديروز در نطق پيش از دستور خود در اولين جلسه خانه ملت بعد از برگزاري انتخابات از مردم بابت حضور در اين انتخابات تشكر كرد. البته همه واكنش‌ها به انتخابات مجلس يازدهم و از جنس تعريف و تمجيد نبود؛ بلكه عده‌اي هم با اشاره به ميزان مشاركت نسبت به استمرار اين وضعيت هشدار دادند. عليرضا رحيمي، نماينده تهران يكي از همان افرادي بود كه در تذكرش در صحن علني مجلس نسبت به اين موضوع هشدار داد و گفت: «اقداماتي در فضاي انتخابات انجام شد كه باعث مشاركت حداقلي مردم براي اولين‌بار شد و اين هشدار قابل توجهي به مسوولان بود كه رضايت مردم را مبنا قرار دهند.» او ادامه داد: «ما امروز در مجلس شوراي اسلامي بودجه را مورد رسيدگي قرار مي‌دهيم قاعدتا اگر بودجه بر مبناي رضايت‌مندي و افزايش كارآمدي و حكمراني باشد اثر لازم را دارد، ولي در شرايطي كه نارضايتي مردم باعث مشاركت حداقلي مي‌شود و همه را متحير مي‌كند مسوولان بايد به اين هشدار توجه كنند.» مسوولان بايد تلاش كنند در تهران دل ۷۵ درصد مردم و در كل كشور دل ۵۵ درصد مردم را به دست آورند و همه در جهت سربلندي ايران تلاش كنيم.

 

پوست‌اندازي به سبك قاليباف

«اولين نفر ليست تهران به اندازه بنده در دور قبلي انتخابات راي آورده است. مردم مي‌گويند مجلس شوراي اسلامي در كجاي تصميم‌گيري قرار دارد؟» اين جمله‌اي است كه مصطفي كواكبيان در كنايه به محمدباقر قاليباف سرليست اصولگرايان در صحن علني مجلس مطرح مي‌كند. موضوعي كه البته از 2 روز پيش و با مشخص شدن آرا بارها و بارها به انحاي مختلف مطرح شده است. البته قاليباف كه بالاخره پس از 3 دوره سابقه كانديداتوري ناكام در انتخابات رياست‌جمهوري، حالا توانسته فاتح انتخابات مجلس باشد، آن هم وقتي مشاركت به كمترين ميزان خود در بيش از 4 دهه گذشته رسيده است، به هر حال خود را در راس هرم قوه مقننه مي‌بيند و از اين دريچه سخنراني‌هايش را چندماه مانده به آغاز كار مجلس با پوست‌اندازي قوه مقننه آغاز مي‌كند.

قاليباف در يك پيام ويديويي مي‌گويد: «انتخابات مجلس شوراي اسلامي با همه فراز و فرود‌هاي خود به پايان رسيد. از همراهان و عزيزاني كه بدون هيچ چشمداشتي براي بنده حقير و فهرست وحدت، براي ايران سربلند مخلصانه تبليغ كردند نيز تشكر مي‌كنم. از همه دست‌اندركاران امر برگزاري انتخابات، گروه‌ها، جريان‌هاي سياسي و همه نامزدهاي محترم تشكر مي‌كنم كه با حضورشان جوانمردانه رقابت كردند.» او در ادامه شعارهاي نواصولگرايانه‌اش مي‌گويد: «من وعده داده بودم پاي جوانان بايستم و ايستادم. تعداد كساني كه در فهرست وحدت، چه در تهران و چه در شهرستان براي ايران سربلند بوده و راي آوردند؛ جوان يا چهره جديد هستند. مطالبه‌گري جوانان باعث شد خانه ملت پوست‌اندازي كرده و مجلس نو شكل بگيرد. امروز روز جوانان است. من از روز اول آمدم تا در چهل و يكمين سال انقلاب، براي تحقق گام دوم تلاش كنم.» او گفت: «شما مردم عزيز با اعتماد خود بار سنگيني بر دوش ما گذاشتيد، از خداي متعال درخواست مي‌كنم تا به ما توفيق دهد شرمنده ملت شريف ايران، شرمنده خون شهدا، شرمنده باكري‌ها، بابايي‌ها، رضوي‌ها، حججي‌ها، كاظمي‌ها و حاج قاسم‌ها نباشيم.» از آنجا كه ليست ائتلاف اصولگرايان يكي از اختلافات جدي در اردوگاه اصولگرايان بود و از همين بابت اين‌ روزها قاليباف در سيبل انتقادات همقطارانش قرار گرفته است، در اين ويديو تلاش كرد تا به‌ نحوي از آنها نيز دلجويي كرده باشد: «مهم‌ترين درس امام و شهدا، درس وحدت و يكرنگي بود. ما هم تلاش كرديم با وحدت به مجلسي قوي برسيم. البته بعضي از خوبان جا ماندند. برخي هم انتقاد داشتند، اما حالا ديگر بايد گذشت و درس گرفت. همه با هم از امروز عهد ببنديم جز خادمي ملت به موضوع ديگري فكر نكنيم. خادمي همه مردم؛ چه حاميان، چه رقبا و چه افرادي كه به هر دليلي پاي صندوق راي نيامدند. اين درسي است كه از مكتب حاج قاسم مي‌گيريم.» قاليباف كه درست چند روز مانده به انتخابات پس از شهادت سردار سليماني در تمامي صفحات شبكه‌هاي اجتماعي از اينستاگرام تا توييتر از خاطراتش با او مي‌گفت موضوعي كه خواه‌ناخواه گمانه تبليغاتي بودن اين رفتارها را در ذهن تداعي مي‌كرد درست مثل همان زماني كه چند روز مانده به انتخابات رياست‌جمهوري عكس‌هايي از سر زدن به روستاها و صحبت با اهالي آنجا منتشر مي‌كرد، اما حالا كه انتخابات تمام شده، از اين رفتار خود ابراز پشيماني مي‌كند يا دست‌كم اين‌طور وانمود مي‌كند كه اگرچه اشتباه كرده اما اهل اعتراف به اشتباه نيز هست. خلاصه كه مي‌گويد: «شايد درست نبود در ايام تبليغات از رفاقت خود با حاج قاسم چيزي مي‌گفتم؛ حقيقت آن است كه حاج قاسم براي من نزديك‌تر از برادر بود. ۳۷ سال در غم و شادي، زير آتش دشمن و در گعده‌هاي صميمانه كنار هم بوديم. حاج قاسم شجاع اما اهل تدبير و عقلانيت بود. ما هم بايد جسور و عاقلانه رفتار كنيم.»

 

مجلسي يكدست

با قطعي شدن نتايج انتخابات حالا بيشتر از هر زمان ديگر تكليف تركيب مجلس مشخص است، مجلسي تماما اصولگرا كه قرار است با نسخه قاليباف، ميرسليم و مرتضي آقاتهراني براي قوانين كشور فكري كند. افرادي كه در سياست ‌خارجي تكليف‌شان مشخص است و از همين امروز سرليست‌شان براي روابط خارجي خط و نشان مي‌كشد. در اين ميان اما آنچه مي‌توان گفت حضور كمتر از 10 اصلاح‌طلب در ميان بيش از 200 اصولگراي دو آتشه در مجلس آينده است. حضوري كمرنگ كه بايد ديد تا چه ميزان اثربخش خواهد بود.

نظر شما