شناسهٔ خبر: 38460829 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

کرونا‏ویروس یا کرونای منفعت‏طلبی‏؟

صاحب‌خبر - محمد یوسفی آرامش *- کرونا ویروس، ترند اول و نگرانی بزرگ این روزهای دنیاست، علی‏رغم این که پس از انتشار خبر شیوع آن در چین، بسیاری از کشورهای جهان تدابیر مراقبتی جدی و شدید در رابطه با این ویروس را اعمال کردند، شاهد بی‏تدبیری بعضی از مسئولان مربوط به این موضوع در کشورمان هستیم به طوری که در کمتر از دو روز، خبر ورود آن به صورت گسترده در کشور پخش می‏شود و ابتلا چهل و سه تن و فوت هشت نفر به صورت رسمی تایید می‏شود. با این اوصاف ایران در کمتر از سه روز، از آمار تلفات صفر و وضعیت سبز، تبدیل به دومین کشور صدمه دیده در صدر جدول کرونا ویروس شده است. این گزارشی است که worldometers به صورت آنلاین ارائه می دهد و مطرح می‏کند که ایران به تنهایی تا روز یکشنبه از کل قاره اروپا بیشتر تلفات دیده است‏!
شایعات و نگرانی‏های زیادی درباره شیوع گسترده کرونا ویروس در ایران وجود دارد و عده ای دولت را متهم به عدم شفاف‏سازی و گزارش به مردم می‏دانند، با همه اوصاف منابع رسمی آمار تلفات کرونا ویروس را بین دو الی سه درصد مبتلا‏شدگان می‏دانند، با یک نگاه سرچشمی به این آمار ساده و تایید رسمی مرگ 8 نفر در ایران، متوجه می‏شویم که احتمالا آمار افراد ناقل در جامعه بیشتر از آمار اعلام شده رسمی توسط وزارت بهداشت و درمان ایران است.
اینکه ایران هم به مانند نزدیک به 26 کشور جهان، گرفتار این ویروس شده، قابل درک است؛ اما آنچه شدیدا نگران‏کننده و قابل فهم و درک نیست، وجود اخباری است که تایید می‏کند علی‏رغم قطع روابط گسترده هواپیمایی‏های دنیا با چین، همچنان یک شرکت هواپیمایی ایرانی به همکاری مستقیم و پرواز از چین به تهران ادامه داده است. این اخبار چندین بار به صورت مختلف تایید، تکذیب و یا حتی به گونه‏های مختلفی تغییر یافت. این در حالی است که چانگ هوآ سفیر چین در 13 بهمن ماه مطرح کرد که در دیدار با مدیر عامل یک ایرلاین ایرانی، مدیر آن ایرلاین ابراز تمایل برای همکاری با چین را داشته است. همچنان علی‏رغم همه نگرانی‏ها و فشارهای روانی گسترده‏ای که کشور را فرا گرفته، هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی در رابطه با این همکاری و چگونگی اجرای آن شفاف‏سازی دقیق و رسمی نمی‏کند و با مردم سخن نمی‏گوید. این شفاف‏سازی حداقل حق درخواستی جامعه نگران ایران برای سرمنشا این ویروس است. وزیر راه در دو روز گذشته، انتقال ویروس کرونا از طریق ایرلاین‏های ایرانی را تکذیب کرد، این در حالی است که بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، سودجویی یک ایرلاین ایرانی را عامل ورود کرونا به ایران خوانده است. باری دیگر، گویا قرار است مردم قربانی عدم شفاف‏سازی دقیق مسئولان مربوطه شوند. اعتماد عمومی مردم به دلیل اتفاقات اخیر ماه‏های گذشته خدشه‏دار شده است و عدم شفاف‏سازی و توضیح درباره مدیریت ورود این ویروس به ایران، بی‏شک ضربه غیر قابل جبرانی به اعتماد عمومی مردم کشورمان وارد خواهد ساخت. ضربه‏ای که به هیچ وجه به راحتی فراموش یا جبران نخواهد شد.
در شرایطی که تمام دنیا برای حفاظت مردم کشور خود از برقراری پرواز به چین خودداری می‏کنند، باور کردنی نیست که کشورمان چندین پرواز برقرار کرده باشد؛ ناآگاه ترین افراد هم می‏دانند که جمهوری اسلامی ایران از حداقل امکانات استاندارد جهانی مدیریت بحران برخوردار نیست و این امر به وفور در وقایع اقتصادی و حوادث طبیعی اخیر مخرب کشور احساس شده است. کشوری که خود همچنان در حل مشکلات سطحی مردمش مانده است، نباید با برقراری پرواز به درد و مشکلات جامعه اش بیفزاید.
حداقل وظیفه مجلس شورای اسلامی، در شرایط بحرانی فعلی، احظار وزیر راه و شهرسازی برای ارائه توضیحات و حتی استیضاح وی است. باید این موضوع برای خانواده‏های مبتلا‏شدگان و مردم نگرانی که هر روز در خیابان می‏بینیم به صورت مستقیم شفاف‏سازی شود. فقدان و عدم اجرای مجازات و راه حلی درست در مقابله با عدم پاسخگویی مدیران مختلف، به تصمیمات و یا کم کاری در نظارتشان، به شدت احساس می شود و برای بهبود وضعیت مدیریتی در ایران جدای از مبحث مهم فرهنگ سازی، نیازمند بستری اجرایی برای مطالبه و شفاف سازی درست و بدون پوپولیسم هستیم.
این اولین بار نیست که به دلیل عدم مهارت پیش‏بینی و مدیریت بحران مسئولان مربوط، کشور در وضعیت سخت قرار می‏گیرد. گویا این موضوع مهم که بعضی از تصمیمات مدیران یک کشور، به صورت مستقیم در زندگی مردم اثرگذار است، برای بسیاری نهادینه نشده است، نگارنده به نمایندگی از تمامی مردم نگران، خواهان شفاف‏سازی دقیق و گزارش این مسئله به مردم است و امیدوارم که مردم عزیز کشورمان با همدلی و صبوری، این آزمون سخت را نیز پشت سر بگذارند.
* فعال اجتماعی

نظر شما