شناسهٔ خبر: 38460629 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

چگونه با کرونا برخورد کنیم؟

صاحب‌خبر -

طیبه رسول‌زاده طنزنویس

از وقتی ویروس کرونا به کشور آمده دیگر هیچ موضوعی برای هیچ‌کس جذاب نیست. ما هم برای اینکه مطلب‌مان خوانده شود و شب عیدی نان حلال سر سفره سر و همسر ببریم، تصمیم گرفتیم به موضوعی بپردازیم که برای مردم اهمیت داشته باشد.  در واقع هر آن نزیک بود از این بلا قسر در برویم و به همان بلایای تکراری سیل و زلزله و سقوط و بهمن و رکود و تورم و بیکاری و گرانی و تصادفات جاده‌ای و خارج‌شدن ریل از قطار و.‌‌.‌. بسنده کنیم که نشد. درواقع ویروس دید مسئولان ما نشان داده‌اند همیشه در صحنه حاضرند و می‌توانند همان‌طور که به خوبی بلاهای دیگر را مدیریت می‌کنند این یکی را هم مدیریت کنند، پس تصمیم به آمدن گرفت.
البته در آماردادن درباره این بیماری هم کمی دچار سردرگمی شده‌ایم. درست است انتگرال از دروس دبیرستان حذف شد ولی ضرب و تقسیم هنوز به قوت خودش باقی است و عزیزان موقع دادن آمار می‌توانند از آن استفاده کنند؛ مثلا می‌توانند ۸ را بر ۴۳ تقسیم کنند و ببینند که جواب آن ۲‌درصد نخواهد شد. البته قبول داریم آمار چینی‌ها تقلبی است و وقتی می‌گویند 2درصد یعنی ۲۰ درصد.  به ‌طور کلی در برخورد با این ویروس مردم به سه دسته قابل تقسیم هستند؛ دسته اول آدم‌های سوسولی هستند که به همه چیز نگاه علمی دارند و دنبال درمان‌های پزشکی می‌گردند. این آدم‌ها دیر یا زود ویروس را می‌گیرند؛ چون از قدیم گفته‌اند نسبت به هر چیزی حساس باشی به سراغت می‌آید به جز پول. این قشر از بس دست می‌شویند و ماسک می‌زنند و الکل اسپری می‌کنند وضع بازار عرضه و تقاضای اقلام بهداشتی را به هم زده‌اند. اینها اگر کمی آینده‌نگر بودند و به فکر همنوعان‌شان، اجازه نمی‌دادند نان چند محتکر خدوم آجر شود. مگر جان آدمی چقدر ارزش دارد؟ تازه دکتر احمدی‌نژاد ساخت ماسک با دستمال‌کاغذی را در ویدیو نشان‌مان داد برای این جور مواقع‌‌. در ضمن الکل هم که برای اسپری‌کردن نیست. دسته دوم اما بی‌خیالانند. این عزیزان انسان‌های به‌شدت وارسته‌ای هستند که هر اتفاقی هم که بیفتد به خود نمی‌گیرند و خیلی خفن و شجاع و خونسرد برخورد می‌کنند. بزرگواران نه‌تنها در مورد خودشان با وارستگی برخورد می‌کنند این دیدگاه را نسبت به کل بشر دارند. آنها معتقدند که «یک جان بیشتر نداریم آن هم یک جوری بالاخره در می‌رود. حالا اگر مریض بودیم هم بودیم. برود هر که دلش خواست و اگر تواناییش را داشت شکایت بکند. شهر باید به من کرونایی عادت بکند.» مخاطب اصلی برنامه‌های شاد تلویزیون و سریال‌های تکراری شبکه آی‌فیلم در این شرایط این دوستان هستند.
و دسته سوم که همه امیدواریم درمان کرونا از میان این نابغه‌ها اتفاق بیفتد، این عزیزان نه مثل گروه اول سوسول و علمی هستند نه مثل دسته دوم بی‌اعتنا. در شرایط انتشار ویروس کرونا آستین‌ها را بالا زده و اول از همه هر چه کتاب علمی ‌است را آتش می‌زنند، سپس گردنبند سیر درست کرده و با پنبه‌های آغشته به بنفشه در بسته‌بندی‌های قشنگ برای فروش آماده می‌کنند. بعد هم دستور پخت سوپ یونجه با شلغم و عسل و شوید را می‌دهند تا پرهای سوپ خفاش بریزد. اگر می‌خواهید از این ویروس جان سالم به در ببرید تنها راهش این است که همین مسیر را ادامه دهید. علاوه‌بر آن دود عنبرنسا هم استشمام کنید.  وقتی به اسم پروفسور و فلان خانم بازیگر در کانال‌ها شایعه بشود هم این روش‌ها را تبلیغ می‌کنند مطمئن باشید که راه را درست رفته‌اید. به خود پروفسور سمیعی هم خیلی گوش ندهید. پروفسور راست می‌گوید یا ادمین کانالی با ۶۷۵‌هزار عضو؟

 

نظر شما