شناسهٔ خبر: 38460620 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز خبر

صاحب‌خبر -

توصیه‌ سازمان جهانی بهداشت
چطور استرس کرونا را در کودکان کم کنیم

[شهروند] سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد کودکان ممکن‌است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند، مثلا بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر یا عصبانی و آشفته و حتی دچار شب ادراری شوند. این سازمان چند توصیه به خانواده‌ها درباره کاهش‌دادن استرس کودکان در مواجهه با بیماری کرونا کرده است. به واکنش‌های کودک‌تان به گونه‌ای حامیانه پاسخ‌ و به نگرانی‌های‌شان گوش دهید و تا می‌توانید عشق و توجه بیشتری نثارشان کنید.کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگترها نیاز دارند، بنابراین تا می‌توانید به آنها توجه کنید و برایشان وقت بگذارید.به خاطر بسپارید که به حرف‌های کودک‌تان گوش‌ و با مهربانی با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان خاطر دهید.حتی‌المقدور فرصت بازی‌کردن با کودکان و آرامش آنها را فراهم کنید.سعی کنید کودکان به والدین و خانواده خود نزدیک‌باشند و تا حد امکان از جداکردن آنها از سرپرستان‌شان خودداری کنید. چنانچه به دلایل مختلف (به عنوان مثال بستری‌شدن در بیمارستان) مجبور به جدایی شدید، مرتب با کودک‌تان تماس داشته باشید (مثلا از طریق تلفن) و همچنان به آنها اطمینان دهید که همه چیز مرتب است.تا حد ممکن برنامه‌های روزمره و منظم کودک‌تان را ادامه دهید یا برنامه‌های جدید در محیط‌های جدید برای او بریزید، مثلا در مدرسه/یک فعالیت آموزشی جدید و زمانی برای بازی کردن و آرامش.واقعیت‌ها را درمورد اتفاقات اخیر بگویید و با کلماتی که برای سن کودک‌تان قابل درک باشد برای او توضیح  بدهید که چه اتفاقی افتاده است و اطلاعات واضحی درباره راه‌های کاهش خطر ابتلا به بیماری به او بدهید.


برف و باران کشور را فرا می‌گیرد
[شهروند] سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از کولاک برف و اختلال در ترددهای جاده‌ای و وزش باد شدید در بیشتر استان‌های کشور خبر داد. در این اطلاعیه آمده است:   «با ورود سامانه بارشی به کشور از بعدازظهر دوشنبه (پنجم اسفند) بارش برف در استان‌های جنوب‌غرب آذربایجان‌غربی، جنوب آذربایجان‌شرقی، جنوب اردبیل و ارتفاعات استان‌های تهران، مازندران، قزوین، البرز و غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود، همچنین رگبار و رعد و برق و وزش باد در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، جنوب همدان و کهگیلویه‌وبویراحمد خواهیم داشت.»بر اساس این اطلاعیه سه‌شنبه (ششم اسفند) بارش برف را در استان‌های اردبیل، کردستان، همدان، شرق لرستان، شمال استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه و ارتفاعات استان‌های تهران، مازندران، البرز، قزوین، سمنان، گیلان، غرب اصفهان و ارتفاعات کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان خواهیم داشت. در استان‌های ایلام، کرمانشاه، شمال‌غرب فارس، خوزستان، لرستان، همدان، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری  و   کهگیلویه‌وبویراحمد، رگبار و رعد و برق و وزش باد با احتمال تگرگ وجود دارد. بارش باران نیز در استان‌های خراسان‌شمالی، نیمه شمالی خراسان‌رضوی، سمنان، تهران، قم، کردستان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، مرکزی و زنجان در این روز ادامه خواهد داشت.روز چهارشنبه (هفتم اسفند) بارش برف و باران در استان‌های کرمانشاه، کردستان، شرق لرستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌رضوی، گیلان، مازندران، تهران، البرز، سمنان و شمال‌غرب فارس دور از انتظار نیست و رگبار و رعد و برق و وزش باد با احتمال تگرگ در خوزستان، شمال فارس، لرستان و ایلام پیش‌بینی می‌شود.


ارسال لایحه جدید محیط‌زیست دریایی خزر به مجلس
[شهروند] رئیس‌جمهوری لایحه «پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط‌زیست دریایی دریای خزر»  را برای سیر مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت، عزم دولت‌های ساحلی خزر بر انجام ارزیابی زیست‌محیطی فرامرزی و تأثیر این برنامه در دستیابی به اهداف مندرج در کنوانسیون به اطلاعات و مشارکت عمومی در تصمیم‌گیری در مسائل زیست‌محیطی از مهم‌ترین دلایل تصویب این لایحه است.

نظر شما