شناسهٔ خبر: 38460609 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزارش «شهروند» از شرایط بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا

مشقت درما‌نگران

صاحب‌خبر -

   [زهرا جعفر‌زاده]  هفت روز از انتشار نخستین خبر درباره کرونا می‌گذرد؛ خبری که مرگ دو نفر در قم را تأیید کرد. در ‏این هفت روز، آمار قربانیان هر روز، روند تصاعدی به خود گرفته؛13 کشته و 61 مبتلا تا ظهر روز گذشته. ‏اینها اما آماری است که از سوی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام می‌شود اما آن سوی اخبار ‏رسمی، آمارها قابل تأمل است. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس ‏روز گذشته در حاشیه جلسه علنی، خبر شوک آوری اعلام کرد:  «در دو هفته اخیر، 50نفر در اثر ابتلا به ‏کرونا جان‌شان را از دست داده‌اند و بیش از 250 نفر در قرنطینه به سر می‌برند.» خبری که بلافاصله از سوی ‏ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت تکذیب شد: «حتی اگر یک چهارم این آمار هم درست باشد، من استعفا می‌کنم.» ‏نماینده قم هم این موضوع را بی‌پاسخ نگذاشت: «اسامی 40 نفر از فوت‌شده‌ها را به معاون وزیر بهداشت ‏داده‌ام، منتظر استعفایش هستم.» نتیجه آزمایش کرونای این نماینده هم مثبت شد.
‏ براساس آنچه مسئولان در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند، قم کانون این بیماری است و در لیست بلندبالای ‏بیماران مبتلا، نام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم دیده می‌شود: «محمدرضا قدیر به دلیل تماس مکرر با ‏بیماران، مبتلا به کروناست و در قرنطینه به سر می‌برد.» حالا در کنار قم، استان گیلان هم در فهرست ‏بالاترین استان از نظر شیوع قرار گرفته، این درحالی است که به گفته دبیر ستاد ویژه مدیریت کرونا، در ‏روزهای گذشته با تعطیلی مدارس، میزان ورودی به استان گیلان 20‌درصد افزایش پیدا کرده است. براساس ‏آخرین گزارش وزارت بهداشت از مبتلایان، 18 مورد جدید ابتلا مربوط به استان‌های قم با هشت نفر، استان ‏همدان با یک نفر، تهران با سه نفر، مرکزی با دو نفر، اصفهان با دو نفر و گیلان با دو نفر بوده است. حالا در ‏میان خبرهایی که درباره موارد ابتلا منتشر می‌شود، اعلام می‌شود که سه نفر از مبتلایان به کرونا بهبود پیدا ‏کرده‌اند. این افراد از‌آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها به بخش منتقل شده‌اند. یکی از آنها در بیمارستان مسیح ‏دانشوری بستری بوده یکی در بیمارستان فیروزگر و یکی هم در اراک. با وجود روند تصاعدی ابتلا به کرونا ‏و موارد فوتی آن و از طرف دیگر هراسی که به جان مردم افتاده، وزارت بهداشت با قرنطینه کردن موافق ‏نیست، با این توضیح که:  «چینی‌ها هم از قرنطینه راضی نبودند. قرنطینه کردن تبعاتی دارد.» ملاحظات ‏وزارت بهداشت در اعلام آمارها، با انتقاد مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت ‏همراه شده است. او در آخرین گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایلنا داشته، گفته که وزارت بهداشت در ‏تشخیص کرونا دیر عمل کرده، به همین دلیل آمار مرگ‌ومیر بالا رفته است. مینو محرز به نکته قابل توجهی ‏هم اشاره کرده و آن احتمال ابتلای کودکان زیر 10‌سال به ویروس کرونا بر خلاف ادعای عمومی است. ‏حالا در دایره مبتلایان به کرونا که هر روز هم بزرگ‌تر می‌شود، کادر درمان هم دیده می‌شوند؛ پرستاران و ‏پزشکانی که در روزهای گذشته، بیماران مشکوک و قطعی را پذیرش و مداوا کرده‌اند. از گوشه و کنار ‏خبرهایی از ابتلای نیروهای کادر درمان در بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران مشکوک به گوش می‌رسد. ‏

ابتلای چندین نفر از کادر درمان در بیمارستان امام خمینی(ره)
امیر پاتولوژیست است و در بیمارستان امام خمینی(ره) فعالیت‌می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید که هیچ‌کس به اندازه کادر درمان در معرض ابتلا به کرونا قرار ندارد. امیر هم مانند پزشکان و پرستاران سایر بیمارستان‌ها تأکید می‌کند که امکانات بیمارستانی برای حفاظت از کادر درمان کافی نیست: «دو ساختمان از بیمارستان امام خمینی(ره) برای بستری‌کردن بیماران مبتلا به کرونا تخلیه شده، این درحالی است که این بیمارستان مرکز تخصصی بیماری‌های تنفسی نیست، البته هنوز هم محل‌های اختصاص داده شده به این بیماران در بیمارستان امام خمینی(ره) پر نشده است.» به گفته او آزمایش کرونای یکی از متخصصان عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) هم روز گذشته مثبت شده است: «متخصصان عفونی بسیار در معرض این بیماری قرار دارند، آن‌طور که اطلاع دارم دو نفر از کادر بخش عفونی و یک پرستار هم مبتلا شده‌اند.»
 
ماسک و دستکش کم است؛ شرایط ایزوله در «شهدای تجریش» رعایت نمی‌شود
اوضاع در بیمارستان شهدای تجریش هم نامناسب گزارش می‌شود. یکی از پزشکان این بیمارستان به «شهروند» می‌گوید که این بیمارستان امکانات کافی برای نگهداری از بیماران مشکوک به کرونا ندارد، ماسک‌ها تخصصی نیست، همان معمولی‌ها هم تعدادشان کم است و به تعداد نیست. ظهر نشده، ماسک و دستکش تمام می‌شود و باید تا صبح روز بعد منتظر ماند. ماسک‌های معمولی برای پیشگیری از انتقال بیماری تا فاصله یک متری است. در فاصله نزدیک‌تر کاربرد ندارد. او توضیح می‌دهد که بیمارستان شهدای تجریش شرایط ایزوله را ندارد و لباس‌های کادر درمان مناسب این کار نیست، هر بیمار مشکوک به کرونا که وارد بیمارستان می‌شود، در اتاقی نگهداری می‌شود که مثلا ایزوله است، اما شرایط ایزوله به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و مدام رفت‌وآمد انجام می‌شود. بیمارستان تلاش می‌کند تا این افراد را  زیاد نگه ندارد و به بیمارستان مسیح دانشوری منتقل کند. اما همان بیمارستان هم به دلیل انتقال تعداد بالای بیماران به شدت شلوغ است. به گفته او شلوغی بیمارستان و تعداد بالای مبتلایان، کادر درمان را در معرض ابتلا قرار می‌دهد: «بیمارستان شهدای تجریش هنوز شرایط قرنطینه را ندارد، هنگام قرنطینه درِ بیمارستان بسته می‌شود و بیماران و کادر درمان در بیمارستان می‌مانند، اما بیمارستان مسیح دانشوری با آن‌ همه بیمار هنوز قرنطینه نشده است و خبر داریم که اوضاع خوبی ندارد. ظاهرا اعلام کرده‌اند دانشجویان دیگر به بیمارستان مراجعه نکنند و تنها رزیدنت‌ها بمانند.» به گفته او در بیمارستان شهدای تجریش سه مورد ابتلا به کرونا تأیید شد که دو نفر از آنها یکی از استادان دانشگاه همراه با همسرش بودند. براساس اعلام این پزشک قراراست بیمارستان‌های دانشگاهی مثل بیمارستان مهدیه به‌زودی بیماران مشکوک را پذیرش کنند: «به جز اقدامات حیاتی نمی‌توان اقدام خاصی برای بیماران مبتلا انجام داد، باید سیر درمان طی شود، دو هفته زمان می‌برد تا بیمار درمان شود.» این پزشک می‌گوید که تجهیزات بسیاری از بیماراستان‌ها کم و هنوز رفت‌وآمدها به بیمارستان‌ها زیاد است، درحالی‌که این میزان مراجعه لازم نیست: «آن‌طور که ما اطلاع داریم، بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها مثل مرکز طبی اطفال برای اختصاص بیماران مشکوک و مبتلای احتمالی درحال تخلیه‌شدن است.»

 انتقال اجباری برخی از پرستاران به بیمارستان‌های ویژه کرونا
یکی از نیروهای درمان بیمارستان بوعلی می‌گوید که این بیمارستان از همان روزهای نخست اعلام شیوع این بیماری، ماسک، گان، دستکش و عینک‌های ویژه برای 100 نفر از نیروهای بیمارستان خریده، این در حالی است که این بیمارستان مرکز پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به کرونا نیست. او که نخواست نامش در گزارش بیاید، به «شهروند» می‌گوید که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی قصد دارند به اجبار پرسنل بیمارستانی را به مراکز پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به کرونا، منتقل کنند. این موضوع تنش زیادی در میان آنها ایجاد کرده. برای انتقال پرستاران، باید عامل انگیزشی ایجاد شود. از بیمارستان مسیح دانشوری به او خبر رسیده که یکی از استادان دانشگاه که مبتلا به کرونا بود، جانش را از دست داده و آزمایش یکی از پرستاران بیمارستان بهارلو، مثبت بوده است.

تعدادی از پرستاران مبتلا شده‌اند
با گذشت کمتر از یک هفته از اعلام نخستین قربانیان کرونا، خبرهایی از ابتلای تعدادی از پرسنل درمان به ویروس کرونا شنیده می‌شود. پزشکان و پرستاران حالا بیشترین خطر ابتلا را دارند. محمدشریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، نگران سلامت پرستاران است. او گزارشی از ابتلای چندین پرستار در بیمارستان‌ها دارد، اما از دادن اطلاعات و آمار خودداری می‌کند. او در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید که پرستاران بیشترین خدمات بهداشتی  درمانی را به بیماران ارایه می‌دهند و در صف نخست درمان قرار دارند، به همین دلیل بیشترین خطر ابتلا به بیماری‌های واگیر را دارند. او شرایط فعلی مقابله با کرونا را مانند میدان جنگ توصیف می‌کند. او خبرهایی درباره ابتلای چندین پرستار و پزشک در بیمارستان مسیح دانشوری که حالا تبدیل به مرکز بستری بیماران مبتلا به کرونا شده، دارد.  او  می‌گوید در برخی بیمارستان‌های خصوصی از پرستاران و پزشکان خواسته‌اند تا ماسک نزنند چرا که ممکن است این اتفاق منجر به نگرانی سایر بیماران شود، درحالی‌که این مسأله سلامت کادر درمان را با خطر مواجه می‌کند. 

 نبود امکانات تشخیصی در برخی از بیمارستان‌ها
بیمارستان‌های شهرهای دیگر شرایط نامساعدتری دارند. یکی از آنها بیمارستان شهید بهشتی یاسوج است که به گفته یکی از کارکنان آزمایشگاه، امکانات تشخیصی در اختیار آنها نیست:  «امکانات به‌طورکلی در این بیمارستان کم است، موارد مشکوک به کرونا را هم به بیمارستان شهیدجلیل یاسوج که به تازگی تأسیس شده، ارجاع می‌دهند. با اینکه تمام بخش‌های این بیمارستان افتتاح نشده اما همان بخش‌های فعال را مخصوص این بیماران کرده‌اند و سایر بیماران را خارج و به بیمارستان‌های دیگر منتقل کرده‌اند.» او که نخواست نامش در گزارش بیاید به «شهروند» می‌گوید: «با توجه به نبود کیت‌های تشخیصی، پزشکان جرأت نمی‌کنند موارد ابتلای قطعی را اعلام کنند. هر کس هم که مشکوک است، از او آزمایش می‌گیرند که این آزمایش بسیار مقدماتی است و خیلی نمی‌توان به نتیجه آن اطمینان پیدا کرد.»

آخرین خبرها از کرونا

 مدارس شهرستان‌های استان تهران امروز تعطیل شد.    
 وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با توجه به ابلاغ رئیس‌جمهوری، مدیریت کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا را به علی ربیعی، سخنگوی دولت، محول کرد. ربیعی دیروز هم نشستی خبری برگزار کرد و گفت که امروز (سه‌شنبه)، ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود. او این را هم گفت که شاهد سوداگری‌هایی در زمینه وسایل و تجهیزات بهداشتی هستیم. او اطمینان داد که هیچ کم‌گویی از این اتفاق انجام نشود و دولت هر چند نفری که جان‌شان را در این زمینه از دست بدهند، اعلام می‌کند.
 برای  پیشگیری و کنترل بیماری کرونا دستورالعمل مقابله با عفونت‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها و مدارس ابلاغ شد؛ یکی از این دستور‌العمل‌ها ممنوعیت فروش ساندویچ‌های دست‌ساز در مدرسه است.
 دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعلام کرد که 10‌هزار معتاد در مراکز نگهداری استان تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نگهداری شده‌اند.
 زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، از راه‌اندازی سایت جدید برای دفن پسماندهای عفونی بیمارستان‌های معین کرونا خبر داد.

برچسب‌ها:

نظر شما