شناسهٔ خبر: 38460469 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گزیده اخبار

صاحب‌خبر -

تکذیب ادعای شیوع بیماری در مرغداری‌ها
[فارس] رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: «سامانه GIS توانایی شناسایی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی بروز بیماری‌ خطرناک مانند نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد و هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده است.» علیرضا رفیعی‌پور در رابطه با ادعای شیوع بیماری و تلفات بالا در واحدهای مرغداری گفت: «ادعای شیوع بیماری واگیردار و تلفات بالا در مرغداری‌ها را قویا تکذیب می‌کنم. سامانه سیستم یکپارچه جغرافیایی (GIS) به‌طور مداوم درحال جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و نمایش داده‌های مکانی و زمانی است و تمام فعالیت‌ها و تغییرات در زمینه دام و طیور را رصد و پایش می‌کند. هیچ گزارشی مبنی بر شیوع بیماری واگیردار در مرغداری‌ها توسط این سامانه گزارش نشده و این تلفات احتمالا موردی و به دلیل مشکلات مدیریتی در برخی از مرغداری‌ها ایجاد شده است.»


کرونا میوه را گران کرد
[تسنیم] قیمت لیموترش، زنجبیل تازه و سیر به بهانه کرونا و افزایش تقاضای مردم به شکل بی‌سابقه‌ای در بازار افزایش یافت. با توجه به توصیه‌هایی که در روزهای اخیر در  شبکه‌های اجتماعی درباره مصرف برخی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت دربرابر کرونا می‌شود، تقاضای مردم برای خرید محصولاتی مانند لیموترش، زنجبیل تازه و سیر در بازار افزایش یافته و منجر به سوء‌استفاده فرصت‌طلبان برای گران‌فروشی این محصولات شده است. بنا بر این گزارش، درحالی ‌که قیمت هر کیلو لیموترش سنگی در بازار مصرف 6‌هزار و 500 تومان تا 10‌هزار تومان به فروش می‌رسید، قیمت امروز این محصول در برخی از مناطق به نرخ‌های متفاوت 15‌هزار تومان، 20‌هزار تومان، 31‌هزار تومان، 50‌هزار تومان و حتی 60‌هزار تومان افزایش یافته است. قیمت هر کیلوکرم سیر خشک نیز به قیمت‌های متفاوتی مانند 20 هزارتومان، 40‌هزار تومان و 49‌هزار تومان به فروش می‌رسد، همچنین قیمت هر کیلوگرم زنجبیل تازه نیز که پیش از این به قیمت 40 تا 45‌هزار تومان به فروش می‌رسید، براساس  گزارش میدانی خبرنگار ما به 80‌هزار تومان افزایش یافته است و برخی از فروشندگان در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت این محصول را 90‌هزار تومان اعلام کرده‌اند.


کره قطعات لوازم خانگی به ایران نمی‌دهد
[ایلنا] دبیر اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرد: «اخیرا نامه‌ای از پاناسونیک به اتحادیه رسیده است که این شرکت ژاپنی دیگر از دادن قطعات به ایران خودداری می‌کند.» مرتضی میری درخصوص نصب برخی تابلوهای تبلیغاتی درخصوص برند دوو و درج عبارت «از کره آمده‌ایم و می‌مانیم» گفت: «این تابلوها اکنون جمع شده است و هیچ شرکت کره‌ای لوازم خانگی و مواد اولیه آن را به ایران نمی‌دهد، حتی اخیرا نامه‌ای از پاناسونیک به اتحادیه رسیده که این شرکت ژاپنی دیگر از دادن قطعات به ایران خودداری می‌کند و کارخانه ناسیونال اصفهان با قطعات چینی اکنون تولید دارد.»

نظر شما