شناسهٔ خبر: 38459771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رییس پیشین رادیو و تلویزیون عربستان دستگیر شد

خبرگزاری ایرنا

منابع خبری روز دوشنبه گزارش دادند، نیرو‌های امنیتی سعودی «داود الشریان» فعال رسانه ای، مجری و رییس پیشین سازمان رادیو و تلویزیون عربستان را دستگیر کردند.

صاحب‌خبر -

حساب توئیتری "زندانیان عقیدتی" (معتقلی الرأی) نوشت: الشریان که از ابتدای ماه جاری (فوریه) ناپدید شده بود توسط نیرو‌های امنیتی سعودی دستگیر شده است.

الشریان سپتامبر ۲۰۱۹ از ریاست سازمان رادیو و تلویزیون عربستان برکنار شده بود.

هنوز علت دستگیری این فعال رسانه‌ای سعودی مشخص نشده است و مقام‌های سعودی نیز خبر دستگیری وی را تایید یا تکذیب نکردند.

داود الشریان، در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی SBC عربستان بار‌ها به مسائلی مانند فرار دختران سعودی از این کشور، مواد مخدر و خدمات اجتماعی پرداخته بود که با واکنش و انتقاد بخشی از سعودی‌ها مواجه شده بود.

سازمان خبرنگاران بدون مرز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که شمار روزنامه‌نگاران زندانی در عربستان از ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۹۶) تاکنون سه برابر شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز تیرماه ۹۸ اعلام کرد که هیأتی از این سازمان در تلاش برای آزادی ۳۰ روزنامه نگار زندانی در عربستان به این کشور سفر کرده‌اند.

عربستان به دلیل کارنامه سیاهی که در زمینه حقوق بشر دارد و به ویژه پس از کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگاری منتقد عربستانی در کنسولگری آن کشور در استانبول، با انتقادات شدیدی رو به رو شده است.

رائف بدوی روزنامه نگار و وبلاگ نویس مشهور عربستانی از جمله کسانی است که تنها به جرم ابراز عقیده به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

صالح الشیحی نویسنده روزنامه الوطن نیز سال گذشته به اتهام فساد بازداشت شده است.

تبه عربستان در رتبه بندی آزادی مطبوعات در سال جاری بسیار کاهش یافته و در میان ۱۸۰ کشور جهان، رتبه ۱۷۲ را کسب کرده است.

دولت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن بن سلمان در ۲ سال اخیر، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به اعدام محکوم کرده است.

نظر شما