شناسهٔ خبر: 38457963 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خانه‌تکانی را اصولی آغاز کنید

راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید محیط زندگی خود را همانطور که می‌خواهید منظم، زیبا و تمیز کنید. نکاتی در این زمینه وجود دارد که در ادامه آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۹۹ را با خانه و زندگی مرتب و تمیز آغاز کنیم. هیچ چیز بهتر نیست از خانه‌ای که می‌توان وسایلش را به‌راحتی پیدا کرد. محل کارتان نیز از این قاعده مستثنی نیست. راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید محیط زندگی خود را همانطور که می‌خواهید منظم، زیبا و تمیز کنید. توصیه می‌کنیم با این قدم‌ها آغاز کنید.

۱. وسایل اضافه و بی استفاده را دور بریزید

در مورد این وسایل قبلا صحبت کرده ایم. وسایلی از قبیل قرص و داروها، مواد غذایی، مواد آرایشی تاریخ گذشته، لباس و کفش‌های کهنه و پاره. بهتر است تنها وسایلی را نگه داری کنید که به آن‌ها نیاز دارید.

۲. لیستی از برنامه‌های خانه تکانی تنظیم کنید

مثلا برنامه خرید (مبلمان، خوراکی و ..) و رنگامیزی منزل یا گردگیری و شستشو، و یا هر تغییر و تحولی که لازم است در خانه انجام شود را نخست در یک لیست مشخص کنید سپس با توجه به زمان و هزینه و... اولویت بندی کنید.

۳. کمد لباس‌ها را مرتب کنید

برای مرتب کردن کمد لباس‌ها اول یک کیسه زباله دست بگیرید و چوب لباسی‌های شکسته، خراب و یا فلزی، و لباس‌های کهنه یا پاره را در آن بیاندازید. سپس لباس‌هایی که فصل پوشیدنش نیست را جدا کنید و جای دیگری برایش مشخص کنید. بهتر است با خودتان صادق باشید در مورد لباس‌هایی که تمیز و سالم اند، اما هیچگاه نمی‌پوشید. آن‌ها را به نیازمندان ببخشید. شما می‌مانید و یک کمد لباس که باید گرد گیری شود و لباس‌هایی که باید مرتب و جاگیر شوند.

۴. یک سبد به خرت و پرت‌های روزانه اختصاص دهید

این کار در کم کردن شلوغی و بهم ریختگی تاثیر قابل توجهی دارد. ضمنا هر وسیله را راحت‌تر پیدا می‌کنید. یک سبد بزرگ آماده کنید و هر خرت و پرت و وسیله مورد دار را در آن بیاندازید تا بعدا راحت‌تر در مورد نگهداری یا کارایی آن تصمیم بگیرید.

۵. لیست تقسیم وظایف تهیه کنید

تمام افرادی که در یک خانه زندگی می‌کنند با توجه به توانایی هایشان باید در انجام کار‌ها همکاری کنند. این وظایف را از ابتدا مشخص کنید و خانه تکانی را بهتر مدیریت کنید.

۶. شروع کنید!

می‌دانیم، خانه تکانی کار آسانی نیست، اما بپذیریم که سخت‌ترین قسمتش شروع کردن است. وقتی به مرحله‌ی شروع رسیدیم، قدم اول دور ریختن وسایل اضافی است. پیشنهاد می‌کنیم با دور ریختن این موارد، خانه تکانی را آغاز کنید.

۱. بسته‌بندی‌های مواد غذایی

خانه‌تکانی را اصولی آغاز کنید

بسته‌های مقوایی و پلاستیکی مواد غذایی را دور بیاندازید. آن‌ها زیبا نیستند و فضایی اضافه اشغال می‌کنند، غذا را تازه و سالم نگه نمی‌دارند. در عوض از بطری‌های شیشه‌ای برای نگه داری مواد غذایی خشک استفاده کنید.

۲. چوب لباسی‌های فلزی

دوره چوب لباسی‌های فلزی به سر رسیده، بهتر است آن‌ها را دور بیاندازید و در عوض از چوب لباسی پلاستیکی و یا چوبی استفاده کنید.

۳. اسفنج و اسکاچ شست و شو

آخرین باری که اسفنج ظرفشویی یا سرویس یهداشتی را عوض کردید را بخاطر می‌آورید؟ اگر بیش‌تر از یک ماه می‌گذرد، بهتر است آن‌ها را تعویض کنید و اگر هنوز یک ماه نگذشته است می‌توانید اسکاچ ظرفشویی را در ماشین ظرفشویی شستشو دهید.

۴. کفش‌های قدیمی

از هر چه کفش قدیمی، پاره و لنگه به لنگه در خانه دارید خلاص شوید. اگر کفش‌هایی قابل استفاده دارید، اما برای مدت‌ها از آن استفاده نکردید به نیازمندان ببخشید.

۵. لباس‌هایی که هیچگاه نمی‌پوشید

نگهداری لباس‌هایی که بیش از یک سال استفاده نشده، کاری بیهوده است. توصیه می‌کنیم با فروختن لباس و یا اهدا به نیازمندان کمدتان را خلوت کنید. لباس‌های کهنه را دور بیاندازید و یا آن‌ها را به دستمال گردگیری تبدیل کنید!

۶. لباس‌هایی که برای فرزندتان کوچک شده است

مورد قبلی در مورد لباس‌های فرزندتان نیز صدق می‌کنند. بله، کودکان زود بزرگ می‌شوند و معمولا لباس‌هایی نو دارند که دیگر به دردشان نمی‌خورد. آن‌ها را به نیازمندان هدیه کنید.

۷. جوراب‌های لنگه به لنگه

بله، همه ما کیسه‌هایی پر از جوراب کهنه، سوراخ و یا لنگه به لنگه داریم. بعید است نیمه گمشده این جوراب‌ها را پیدا کنید! پس بهتر است همه را با همان کیسه اش دور بریزید و خیال خودتان را راحت کنید!

۸. لوازم آرایشی تاریخ گذشته

بخاطر می‌آورید چند وقت است که لوازم آرایشی در کیف آرایش جا خوش کرده است؟ ریمل باید هر ۳ ماه یک بار عوض شود. کرم پودر تا یکسال قابل استفاده است، درحالیکه رژ لب، سایه چشم و رژ گونه تا دو سال تاریخ مصرف دارد. بهتر است از مواد آرایشی کهنه دل بکنید و بهترش را بخرید.

۹. ادویه جات تاریخ گذشته

معمولا ادویه جات تا ۱۲ ماه تازگی خود را حفظ می‌کنند. یک آزمایش ساده: هر کدام را یک بار آرام فوت کنید. اگر رایحه‌ای به مشامتان نرسید، آن را دور بریزید!

۱۰. مسواک‌ها

خانه‌تکانی را اصولی آغاز کنید

توصیه دندانپزشکان این است که برای بهداشت و تاثیر بیشتر، بهتر است هر سه ماه یکبار مسواک هایتان را تعویض کنید.

۱۱. تقویم سال گذشته

با دور انداختن تقویم سال گذشته، به پیشواز سال جدید برویم. همچنین در مورد کارت تبریک و مراسم سال گذشته، آن‌ها را دور بیاندازید و منتظر تبریک‌ها و دعوت‌های سال جدید باشید.

۱۲. فریزری‌های بی هویت

نگاهی به یخچال و فریزر بیاندازید. حتما موادی به چشمتان می‌خورد که مدت‌ها است استفاده نکردید و به کل آن را فراموش کرده اید. بهتر است از این به بعد هم فراموششان کنید و بگذارید یخچال نفس بکشد.

۱۳. فیلم‌هایی که دوستشان ندارید

اگر از افرادی هستید که هر فیلم را تنها یکبار می‌بیند، چه لزومی دارد فضایی برای نگهداری اش اختصاص دهید. همه فیلم‌های بی استفاده را یکجا به کسی ببخشید و یا دور بریزید.

۱۴. مواد غذایی منقضی شده

به تاریخ مصرف نوشیدنی ها، غذا‌های کنسرو شده و سایر مواد غذایی منزلتان توجه کنید. همین الان تاریخ گذشته‌ها را دور بریزید. همچنین غذا‌هایی که ظاهرا قصد استفاده کردنش را ندارید.

۱۵. دسته مجله‌های قدیمی و روزنامه‌ها

روزنامه‌ها در گردگیری و تمیزکاری به دردتان می‌خورد، اما تعداد بیش از حد نیاز تنها فضایی اضافه را اشغال می‌کند. این مورد شامل حال پاکت نامه و برگه‌های تبلیغاتی نیز می‌شود.

۱۶. دارو‌های تاریخ گذشته

نگاهی به کمد لوازم دارویی و جعبه کمک‌های اولیه بیاندازید. تا می‌توانید آنجا را خلوت کنید.

۱۷. وسایل الکترونیکی قدیمی

خانه‌تکانی را اصولی آغاز کنید

زمانی وسایلی مثل MP ۳ player در بورس بودند. اما چند سالی است که در کمدتان خاک می‌خوردند. بهتر است آن‌ها را نیز ببخشید و یا دور بریزید.

۱۸. دفترچه راهنمای استفاده از وسایل

دفترچه راهنما معمولا بدون استفاده در گوشه کمد‌ها و یا در کارتن وسایل خاک می‌خورد. معمولا از آن استفاده نمی‌کنید، گذشته از آن شما می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را از اینترنت بگیرید، پس هر چه زودتر از شرش خلاص شوید.

۱۹. دسته کیسه‌های بقالی

چندباره استفاده کردن عالیست و این کیسه‌ها زیاد به کارمان می‌آید. اما بیش از حد نیازتان انبار نکنید.

۲۰. قوطی‌های رنگ خشک شده

حتما در انبار خانه و یا گوشه کمدتان از این دست وسایل دارید. رنگی که خشک شده است دیگر دلیلی برای نگهداری اش وجود ندارد.

۲۱. بافته‌های نصفه و نیمه

چندین ماه یا سال است که به این بافتنی‌ها دست نزده اید و حسابی خاک گرفته است. پیش خود فکر می‌کنید بالاخره روزی تکمیلش می‌کنید. اما بعید می‌دانیم! با آن خداحافظی کنید. نگهداری این وسایل از نظر روانی نیز توصیه نمی‌شود.

۲۲. چاشنی‌های یکبار مصرف

حتما یخچال شما هم پر شده است از چاشنی‌های مثل سس‌های یکنفره یکبار مصرف. نگاهی به تاریخ مصرف آن بیاندازید اگر سالم هستند و اضافی، به کسی بدهید تا از آن استفاده کند، در غیر اینصورت آن را دور بریزید.

منبع: برترین‌ها

انتهای پیام/

 

نظر شما