شناسهٔ خبر: 38457832 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

وزیر نفت: کرونا عامل اصلی کاهش قیمت نفت است

وزیر نفت گفت: کرونا عامل اصلی نوسان قیمت نفت است. این ویروس باعث شده که فعالیت‌های اقتصادی در چین تعطیل شود و تقاضا برای نفت کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز در حاشیه نشست با روسای دانشگاه‌های طرف قرارداد وزارت نفت در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری‌های وزارت نفت ارتباط خوبی بین شرکت‌ها و دانشگاه‌ها به خصوص در بخش گاز در حال شکل‌گیری است. دانشگاه در ساخت واحدهای دستیابی به واحدهای LNG برای واحدهای کوچک LNG می‌توانند به ما کمک کنند. در بحث‌های مربوط به واحدهای اندازه‌گیری هوشمند گاز نیز کارهای خوبی توسط دانشگاه‌ها انجام شده بود.

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در به غیر حوزه‌ی گاز در بقیه‌ی بخش‌ها کار آن طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرده بود. لذا قرار شد جلساتی برای حل مشکلات سایر حوزه‌ها گذاشته شود تا به راه‌حلی برسیم. به هر حال صنعت نفت در بخش پایین‌دستی پالایشی و پتروشیمی سابقه‌ای طولانی دارد وظرفیت‌ها در این صنعت بسیار زیاد است.

زنگنه افزود: سالانه تعداد زیادی دانشجوی ارشد و دکتری در حوزه نفت و شیمی فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید تلاش کنیم که از ظرفیت این نیروی جوان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. باید این دانشجویان را به سمتی حرکت دهیم که پایان‌نامه‌هایشان را مبتنی بر مسائل واقعی صنعت نفت تدوین کنند. این موضوع فرصتی طلایی برای صنایع پالایشی و پتروشیمی ما است که از این فرصت برای خلق فناوری و حل مشکلات صنعت نفت استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود دانشگاه به حل مشکلات صنعت نفت به زیرساخت‌هایی نیاز داریم که ما تمام تلاشمان را برای کمک به سرمایه‌گذاری‌های این انستیتوها انجام خواهیم داد.

زنگنه در ادامه تاکید کرد: در بخش پالایش و پخش برنامه‌ها آن طور که انتظار می‌رفت انجام نشد، ولی در بخش گاز در حوزه LNG و توربین گاز پیشرفت‌ها قابل ملاحظه بود که این پیشرفت با همکاری سه جانبه شرکت توربین-کمپرسور نفت (OTC)، دانشگاه علم و صنعت و شرکت گاز انجام شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.

* کرونا عامل اصلی کاهش قیمت نفت است

وزیر نفت درباره فاز 13 پارس جنوبی گفت: دو سکو در این فاز که جزو آخرین سکوهای ما در فاز 13 است در حال نصب است که یکی از سکوها امروز نصب شد و سکوی دیگر نیز تا قبل از عید نصب خواهد شد و بدین ترتیب همه‌ی سکوهای 27 فاز پارس جنوبی را نصب شده خواهیم داشت و همین موضوع باعث می‌شود تولید گاز ایران از روزانه 1 میلیارد متر مکعب عبور کند.

وی اظهار داشت: درباره آخرین وضعیت بنزین نوروزی اطلاعی ندارم زیرا پیشنهاد این موضوع را باید سازمان برنامه در هیئت دولت مطرح کند. وزارت نفت در این حوزه فقط اجرا کننده است و پیشنهادی از وزارت نفت خواسته نشده است.

زنگنه درباره روند نزولی قیمت نفت گفت: کرونا عامل اصلی نوسانات قیمت نفت است. این ویروس باعث شده که فعالیت‌های اقتصادی در چین تعطیل شود و تقاضا برای نفت کاهش یافته است. در نتیجه وقتی تقاضا کم شده است، اگر عرضه ثابت بماند عدم تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت نفت را کاهش می‌دهد.

وزیر نفت گفت: اوپک تلاش می‌کند که عرضه را کاهش دهد تا قیمت نفت کاهش پیدا نکند و تصمیم‌گیری درباره این موضوع به اجلاس 15 اسفندماه موکول شده است. در گفتگوی تلفنی که با آقای نواک داشتم، هم پیرامون همین موضوعات بحث شد و قرار شد تصمیم‌گیری نهایی به اجلاس 15 اسفند اوپک و اجلاس 16 اسفند بین اوپک و غیراوپک موکول شود.

وی در پاسخ به گلایه‌ی برخی تولیدکنندگان درباره واردات توربین گفت: وزارت نفت اصلا توربینی از خارج از کشور وارد نمی‌کند و توربین‌های مورد ما را شرکت OTC و مپنا می‌سازند.

زنگنه گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در واقع به معنای یک سرمایه‌گذاری ملی است و افق‌های بلندمدت دارد. اگر چه من در جلسه هم اشاره کردم که ما حتما باید یک دستاوردهای کوتاه مدت هم از همکاری با دانشگاه‌ها داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما