شناسهٔ خبر: 38457240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بی‌انصافی در حق امدادگرانی که نمره قبولی دارند

ارومیه- ایرنا- «امدادگرانی که تنها ساعتی پس از وقوع زلزله خوی در این منطقه حضور یافتند و همچنان شب و روز نمی‌شناسند، حتی اگر انتظار مرا هم در اسرع وقت برآورد نکنند، نمره قبولی دارند»؛ این جمله بخشی از سخنان یکی از زلزله‌زدگانی است که به منافع جمعی توجه دارد.

صاحب‌خبر -

آری امدادگران و در راس آنان مسوولانی که بیش از ۲۷ ساعت از حضور آنان در مناطق زلزله‌زده می‌گذرد، شایسته قدردانی هستند؛ امدادگرانی که با وجود برخی رفتارهای تند زلزله‌زدگان، عاشقانه تلاش می‌کنند تا کودکان و زنان، سرما را کمتر احساس کنند. 
بدون‌شک انتظار مردم زجرکشیده‌ای که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، در شرایط دشوار، فراتر از توان خواهد بود اما وقتی همه دست‌اندرکاران همت خود را به کار گرفته‌اند، باید قدردان همان دستاوردهای تحقق یافته بود. 
دستاوردهایی که گاهی بسیار جهادی است اما در میان هیاهوی زلزله و کمبودها گم می‌شود؛ از همان دستاوردی سخن می‌گوییم که چند ساعت پس از زلزله دوم خوی و درست در زمانی که امدادگران و مسوولان خسته بودند، طی چند ساعت برق و شبکه‌های ارتباطی را متصل کرد. 
بدون اینکه کسی به این موضوع توجه کند که پایداری شبکه قبل از ساعت ۱۲ شب و بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی قبل از ساعت ۲ بامداد چه زحمتی برای امدادگران عاشق دارد. 
اگرچه برخی‌ها نگاه عمیقی نسبت به موضوعات دارند اما همچنان برخی دیگر هم هستند که فقط با دریافتیِ خود در خصوص امدادگران و مسوولان اظهارنظر می‌کنند.
سالم خویی، مسوول مدیریت بحران خوی ضعیف خواندن امدادرسانی به روستاهای زلزله‌زده این شهرستان را بی‌انصافی خواند و گفت: از اولین ساعت‌های رخداد زلزله، مسوولان با حضور در روستاهای آسیب‌دیده در صدد ارزیابی خسارت‌ها و نحوه امدادرسانی سریع به زلزله‌زدگان برآمده‌اند.
هادی عمرپور، دهیار روستای زری خوی که صبح امروز برای دریافت کمک‌ها به استاندار آذربایجان‌غربی متوسل شده‌بود، گفت: با همت امدادگران توزیع وسایل گرمایشی به تعداد ۲۵۰ تخته چادر امروز عصر و با تاخیر در این روستا آغاز شد اما این تاخیر نباید بهانه تخریب باشد.

کاستی‌ها نباید دلیل بی‌انصافی در مورد امدادگران و مسوولان باشد

وی با قدردانی از تلاش‌های امدادگران با وجود کاستی‌های موجود، اضافه کرد: این روستا یکهزار و ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که شامل ۴۰۰ خانوار می‌باشد و از این تعداد خانوار منازل مسکونی ۹۰ درصد دچار ترک و آسیب جزئی شده است.
وی افزود: به علت پس‌لرزه‌های بسیاری که رخ داده مردم دچار اضطراب شده‌اند و تمایلی برای حضور در خانه‌ها ندارند و این موضوع درخواست آنان برای چادر را افزایش داده‌است؛ چادر هم در ابتدا بر اساس اولویت توزیع شد و نارضایتی برخی از زلزله‌زدگان ناشی از دریافت نکردن چادر بود.
یک عکاس خبری که حال مستندسازی در مناطق زلزله‌زده بود نیز گفت: در نخستین ساعت‌های وقوع زلزله امدادگران از مرکز استان و نیز شهرستان خوی به همراه گروه‌های خبری برای کمک به اهالی روستاهای آسیب‌دیده راهی مناطق شدند.
 مهدی رهنورد افزود: زیرساخت‌ها و منازل برخی روستاها در این منطقه از جمله روستاهای مخین، کوتول، گیوه کان دچار آسیب‌دیدگی و تخریب جدی شده‌است که ارزیابی آنها برای ارائه کمک‌های لازم زمانبر می‌باشد.
وی با اشاره به وحشت، اضطراب و ترس ساکنان روستاهای شهر قطور، اظهار داشت: روند امدادرسانی بعد از ۲۴ ساعت از گذشت زلزله و با وجود کاستی‌ها و نواقص موجود ادامه دارد اما مردم انتظار دارند با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی بیان کرد: محرومیت مردم منطقه در کنار سردی و برودت هوا، کوهستانی و صعب‌العبور بودن این روستاها موجب شده تا کمک‌ها با تاخیر به دست روستاییان برسد و باعث نارضایتی آنان شود.
رهنورد اضافه کرد: بسیاری از ساکنان روستاهای یادشده اقدام به تخلیه روستا کرده‌اند زیرا به علت تلفات دامی و وجود لاشه حیوانات اهلی، بیم هجوم حیوانات وحشی و از جمله گله گرگ‌ها به روستا را دارند. 
یکی از بانوان روستای مخین در خوی نیز از کمبود تجهیزات گرمایشی گلایه دارد و بر این عقیده است که هنوز مسوولان عمق فاجعه را باور ندارند.
این بانو که خود را صاحب چهار فرزند معرفی می‌کند، گفت: شب را از ترس زلزله در  پشت وانت که چادر داشت، سپری کردیم و از ترس حمله حیوانات و سگ‌های ولگرد تا صبح در استرس بودیم.
وی از مسوولان درخواست کرد تا در اسرع وقت امدادرسانی کنند اما قدردانی از امدادگران و مسوولان را نیز فراموش نکرد.
به گزارش ایرنا روز یکشنبه گذشته منطقه قطور خوی ۲ بار با زمین‌لرزه نسبتا شدید لرزید که این امر موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام روستاییان و تخریب ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی تعدادی از خانه ها در روستاهای خوی و سلماس شد.

نظر شما