شناسهٔ خبر: 38451724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ممنوعیت شکار در تالاب مره قم

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بر اساس پیشنهاد این اداره کل و موافقت سازمان محیط زیست، تالاب مره این استان تا سال ۱۴۰۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه گفت: به استناد ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه شکار، صید و تیراندازی در منطقه شکار ممنوع تالاب مره واقع دراستان قم به مدت ۵ سال ممنوع و در روزنامه رسمی نیز آگهی شده‌است.

وی با اشاره به ارزش‌های اکولوژیکی تالاب مره، خاطرنشان کرد: این تالاب بسیار ارزشمند درکویر مرکزی کشور که بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ از ابعاد مختلف زیست محیطی بسیار مهم بوده و دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در ادامه افزود: این تالاب مهمترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان است که همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، دم جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه نوک و گاوچرانک می‌باشد.

وی همچنین تصریح کرد: پستانداران کوچک همچون روباه و کفتار و انواع مارها و خزندگان از دیگر ساکنان تالاب مره بوده و در گذشته‌های دور وجود جبیر و گور ایرانی نیز در این منطقه گزارش شده، اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی های گسترده و قطع حقابه‌های زیست محیطی، دارای وضعیت شکننده‌ای است.

موسوی با بیان اینکه تالاب مره در کنار بحران پیش رونده خشکسالی دردشت مسیله و دریاچه نمک قرار گرفته و نور امید را در دل مردم بومی این منطقه زنده نگه داشته‌است، گفت: تالاب مره و دیگر رودخانه‌ها و تالاب‌های استان قم نقش مهمی در جلوگیری از توسعه کانون های گرد و غبار در مرکز کشور برعهده دارند.

وی در پایان با بیان اینکه وسعت تالاب‌های قم حدود چهار برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: تالاب‌های قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و دارای ذخایر عظیم زیست محیطی است که به لحاظ اکوسیستم و ساختار زمین شناختی در سطح کشور کم نظیرند.  

در حال حاضر استان قم دارای یک منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعت ۳۲ هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت ۳۳ هزار هکتار، کهندان با وسعت ۵۴ هزار هکتار، تالاب حوض سلطان با وسعت ۳۷ هزار هکتار و تالاب مره با وسعت ۳۳ هزار هکتار است که توسط ۱۵ محیط بان به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما