شناسهٔ خبر: 38446689 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

انتقاد تند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:

در تمام فیلم‌های جشنواره فجر امسال از مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار و از الفاظ اروتیک و رکیک استفاده‌ شده بود

صاحب‌خبر -

دومین هم‌اندیشی تخصصی سینمای انقلاب و دفاع مقدس با محوریت نسبت سینمای دفاع مقدس با بیانیه گام دوم انقلاب به همت انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن و جمع کثیری از سینماگران و فعالان سینمای انقلاب در محل باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش رسیده، در ابتدای مراسم مهدی عظیمی میرآبادی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ضمن خوش‌آمد به حضار و ارائه برنامه‌های هم‌اندیشی در خصوص علت و اهمیت نشست‌های تخصصی سینمای دفاع مقدس گفت: آنچه قرار است در این نشست و سایر نشست‌ها مطرح شود رسیدن به یک همگرایی در راستای عملیاتی کردن اهداف که یکی از موارد آن نسبت بیانیه گام دوم انقلاب با سینمای دفاع مقدس است می‌باشد، ما از ابتدا با صدای رسا اعلام کردیم باید دورهم جمع بشویم، حرف‌های یکدیگر را بشنویم، از نقص‌ها یکدیگر بگذریم تا توانایی همدیگر را افزایش دهیم. اینکه صرفاً با سرمایه‌ی که در اختیارمان قرار می‌گیرد یک فیلم‌نامه ضعیف، تولید ضعیف و عرضه و اکران ضعیف و درنهایت با یک تکبر و خودباختگی اثری تولید شود که مصداق هرسال دریغ از پارسال شود چه تأثیر و فایده دارد؟ آیا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرار است رو به افول برود؟ آیا انجمن سینمای انقلاب باید مانند خانه سینما فقط مراسم اموات برگزار کند؟

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همچنین با گلایه شدید از وضعیت فعلی سینمای ایران اظهار داشت:

ما نگرانیم که چرا سینمای انقلاب و دفاع مقدس تنهاست، مسئولان وقتی می‌خواهند آمار و بیلان کاری ارائه کنند از کدام آثار نام می‌برند؟ آیا از فیلم‌های سخیف و ضعیف که سیاه نما و چرک هستند نام می‌برند یا فیلم‌هایی چون آثار ابراهیم حاتمی کیا و امثالهم؟ پس باید به امثال حاتمی کیاها کمک کنید. چرا بسیاری از هنرمندان خوش‌سابقه مانند اردکانی، رحیمی پور، درخشی، برزیده کم‌کار شدند؟ فیلم‌هایی که امسال در جشنواره حاضر بودند کدام شان ارزش حداقلی به‌عنوان فیلم و اثر هنری را داشتند؟ یک سازمانی هم مانند اوج که به کمک سینما می‌آید و چند فیلم خوب تولید می‌کند مورد هجمه و توهین‌ها قرار می‌گیرد. انجمن مگر قرار است کمپانی فیلم‌سازی مانند اوج شود؟ انجمن سینمای دفاع مقدس از نامش هم پیداست که قرار است مطالبه گر باشد و مطالبه کند که چرا سینمای دفاع مقدس در کشور ما ضعیف است البته اگر میگوییم سینمای دفاع مقدس ضعیف است این را هم میگوییم که نسبت به‌کل سینمای ایران نه یک سر و گردن بلکه یک قامت بلندتر است. ولی نسبت به آن چیزی که آرمان و ایدئال ماست بسیار متفاوت است.

عظیمی میرآبادی همچنین با انتقاد از آثار اکران شده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال جشنواره فیلم فجر، آثاری اکران شدند که نمی‌دانم آن افرادی که چه در فرآیند تولید اثر و چه در مرحله انتخاب، داوری و صدور مجوزهای لازم کمک و همراهی‌شان کردن رویشان می‌شود با خانواده خودشان به تماشا بنشینند؟ فیلم‌هایی که تماماً در آن از مواد مخدر، مشروبات الکلی، سیگار و از الفاظ اروتیک و رکیک استفاده‌شده بود. پس سینمای انقلاب و دفاع مقدس در این شرایط کجاست؟ آیا غیر از من و شما هستیم؟ کدام‌یک از ماها اعتراض و یا مصاحبه‌ی کردیم؟ دوستان به‌جای اینکه یکدیگر را محکوم کنیم باید همه باهم کسانی را محکوم کنیم که نمی‌خواهند سینمای انقلاب باشد. عزیزان بیایید کمک کنید تا انجمن سینمای دفاع مقدس به اهداف ارزشمندی که برایش تصور شده برسد.

پیش از صحبت‌های مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، دکتر محمدرضا سوقندی مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از دعوت برای حضور در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست گفت: مفهوم سبک زندگی یک مفهوم جامعی ست و به جهت اهمیت موضوع اگر به همین مفهوم سبک زندگی بپردازیم، هم به مفهوم فرهنگ و هنر نزدیک شده‌ایم و هم جامعیت سایر مفاهیم را در بر خواهد گرفت.

وی با اشاره به نقش و نسبت سینما با بیانیه گام دوم بیان داشت: نقش سینما و هنر مانند یک مداخله‌گر در تمامی عرصه‌ها یک نقش تعیین‌کننده و الگویی است و اگر بخواهیم مفاهیم عام‌تری را که در روح بیانیه گام دوم مطرح‌شده و مفاهیمی چون جهاد، ایثار و مفاهیمی ارزشی را به‌عنوان مفاهیم کلیدی در نظر بگیریم می‌توانیم تقسیم‌بندی در مورد سبک‌سازی سینما در گام دوم انقلاب داشته باشیم.

مدیرکل پیشین ارشاد استان سمنان همچنین با اشاره به نقش تعیین‌کننده سینمای انقلاب و مفهوم سینمای مقاومت نیز گفت: دفاع مقدس یک الگو عملی، عینی و معرفتی است. معارف دفاع مقدس به‌عنوان یک بعد فکری و اندیشه‌ای و به‌عنوان یک مدل ذهنی و بعد عملیاتی و اجرایی آن‌هم به‌عنوان یک مدل عینی ارائه شود زیرا سبک نمی‌تواند صرفاً بعد معرفتی باشد و باید بعد عملیاتی هم داشته باشد. دفاع مقدس با همه ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشد. اگر ما این مفهوم را بازتولید کنیم؛ یک نقش تعیین‌کننده در آن و در ادامه به مفهوم مقاومت خواهیم رسید.

مشاور امور ایثارگران وزارت ارشاد در پایان صحبت‌های خود با اشاره به نقش عملیاتی سینما گفت: سینما عرصه عملیات است و اگر ما فقط به عرصه علمی توجه کنیم و عرصه عملیات را که همان تولید است ندیده بگیریم کارمان ناقص خواهد بود.

در ادامه این مراسم دکتر پرویز فارسیجانی، معاون طرح و برنامه انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تبیین و اشاره به برخی از بندهای بیانیه گام دوم اظهار داشت: بیانیه گام دوم به‌نوعی منشور ۴۰ ساله دوم انقلاب ماست، کاری که باید متولیان عرصه مدیریت نظام می‌کردند رهبر معظم انقلاب به تنهای به دوش کشیدند و در یک بیانیه بسیار متقن، پرمحتوا و اندیشمندانه آن را تقدیم کردند و من فکر می‌کنم بعد از یک سال حداقل ادای دین ما هنرمندان رسیدن به فهم مشترک از این بیانیه ولو در مدت‌زمان کوتاهی که در خدمت شما هستیم باشد.

این تهیه‌کننده سینما همچنین با قرائت بیانیه گام دوم و نسبت آن با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: گرچه مخاطب این بیانیه عموم مردم می‌باشند، اما حضرت آقا دو بخش از مخاطبان آن را ویژه در نظر گرفته‌اند؛ یکی «مسئولین و مردم» و دومی «جوانان» هستند، البته که گروه دوم مخاطب اصلی این بیانیه می‌باشند‌‌؛ زیرا نسل اول و دوم، انقلاب را شکل و تداوم دادند اما نسل سوم، چهارم و نسل‌های بعد انشالله چهل سال دوم را راهبری خواهند کرد.

در ادامه این مراسم، حسن برزیده فیلم‌ساز، علی رویین‌تن کارگردان سینما، انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما، مهدی مسعود شاهی دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، احمد میر علایی تهیه‌کننده سینما، حجت‌الله سیفی تهیه‌کننده سینما، علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان، رحیم رحیمی‌پور کارگردان،  پیر هادی، کرد، فرهادی، فهیم و برخی دیگر از هنرمندان، فعالان و منتقدین سینمای انقلاب و دفاع مقدس به سخنرانی و اظهارنظر در خصوص این نشست تخصصی پرداختند.

مشروح سخنرانی هنرمندان، منتقدین و فعالان سینمای انقلاب و دفاع مقدس حاضر در این مراسم به‌زودی منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

نظر شما