شناسهٔ خبر: 38443605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تظاهرات معترضان مجارستانی علیه مخالفت دولت با پرداخت غرامت به یک اقلیت قومی

علی مدنی

هزاران معترض در مجارستان از جمله خانواده‌های قومیت مشهور به "روما" (یک اقلیت قومی هندی تبار) به همراه گروه‌های مدنی به سمت پارلمان این کشور راهپیمایی کرده تا به تصمیم دولت در خودداری از پرداخت غرامت به یک گروه از کودکان این قومیت که به شکل غیرقانونی در یک مدرسه مورد تبعیض نژادی قرار گرفته و جدا نگهداری شدند، اعتراض کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ویکتور اوربان، نخست وزیر ملی‌گرای مجارستان اخیرا اعلام کرد دولتش از فرمان دادگاه برای پرداخت غرامت به این کودکان قومیت روما واقع در روستای "گیونگیوسپاتا" سرپیچی کرده و به جایش به آنها آموزش ارائه می‌دهد.

یک دادگاه رده پایین در مجارستان در حکمی برای شکایتی که رسیدگی به آن تقریبا یک دهه طول کشید به دولت دستور داد این غرامت را پرداخت کند، هر چند که هنوز دادگاه عالی باید حکم نهایی را درباره این شکایت صادر کند.

سازمان دهنده‌های این اعتراضات در فیسبوک نوشتند: مداخله دولت درمساله پرداخت غرامت به خانواده‌های این روستا غیرقانونی و ناقض حاکمیت قانون و استقلال دادگاه‌هاست.

معترضان بنرهایی به دست داشتند که رویشان نوشته شده بود: "هیچ کس فراتر از قانون نیست" و "آینده نمیتواند بر مبنای نفرت ساخته شود".

اوربان گفت: حکم دادگاه با استناد به مساله تفکیک باعث تحریک آراء عمومی به سبب اعطای مبالغ زیادی پول به برخی ساکنان قومیت روما می‌شود.

حزب اوربان نیز گفته، برخی افراد وابسته به جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی-مجارستانی که به قومیت روما کمک کرده‌اند، این شکایت را مطرح کرده‌اند.

در همین حال صدها روانشناس مجارستانی با امضای طوماری گفتند، این تصمیم دولت مجارستان باعث تحریک نفرت بین افراد اقلیت روما و دیگر مردم می‌شود. اقلیت روما ۵-۷ درصد از جمعیت مجارستان را تشکیل میدهند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما