شناسهٔ خبر: 38442963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

/مخالفان کلیات لایحه بودجه سال 99/

فلاحت پیشه: لایحه بودجه سال 99 بیشترین تخلف را نسبت به قوانین بالادستی دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علیرغم گرانی های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم ۵۰ درصد کاهش یافته و قرار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حشمت الله فلاحت پیشه در نشست علنی امروز (دوشنبه، 5 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99 در مخالفت با این لایحه، گفت: نظام بودجه ریزی باید از دو منظر مورد ارزیابی قرار گیرد، نخست قوانین فرادستی و دوم وضعیت معیشت مردم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس تحقیق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 99 بیشترین تخلف را نسبت به قوانین بالادستی دارد و هیچ اقدامی برای کاهش بیکاری انجام نگرفته است.

وی اظهار کرد: علیرغم گرانی های پنهانی موجود در جامعه، یارانه مردم 50 درصد کاهش یافته و قرار است یارانه نقدی و معیشتی ادغام شود، این امر موجب افزایش فشار به مردم محروم می شود در نتیجه نارضایتی ها بیشتر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه درآمدهای پیش بینی شده در لایحه بودجه 99 محقق نمی شود، اضافه کرد: براساس این لایحه انتشار 117 هزار میلیارد تومان اوراق عرضه پیش بینی شده که این عدد حدود 6 برابر میانگین عملکرد عمرانی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتشار اوراق را همانند فروش آینده کشور توصیف کرد ویادآور شد: براساس لایحه بودجه 99 مقرر است از طریق فروش املاکت برای دولت درآمد ایجاد کرد که این امر نتیجه ای جز ایجاد رانت نخواهد داشت.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال 99 مقرر است برای فاضلاب، آب روستایی از صندوق توسعه ملی برداشت شود در حالی که براساس اسناد بالادستی ورودی این صندوق باید هرساله 2 درصد افزایش یابد.

وی اضافه کرد: براساس قوانین بالادستی باید 14.5 درصد از فروش هر بشکه نفت برای کارهای توسعه ای این حوزه اختصاص یابد در حالی که این امر محقق نشده و همین موضوع موجب شده که برداشت کشورهایی مانند قطر، عراق و عربستان از میادین مشترک از ایران بیشتر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تمامی ارقام بودجه از جمله هزینه، درآمد، اعتبارات عمرانی و ... باید واقعی شود./

پایان پیام

نظر شما