شناسهٔ خبر: 38442941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مخالفان کلیات بودجه سال ۹۹

عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه

یکی دیگر از مخالفان کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ دلیل مخالفت خود با آن را عدم توجه کافی لایحه بودجه به قانون برنامه ششم توسعه دانست.

صاحب‌خبر -

حسن نوروزی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 5 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 99 کل کشور در مخالفت با کلیات این لایحه، ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون تلفیق جهت بررسی و تنظیم آن گفت: علی رغم زحمات زیادی که برای تنظیم این لایحه کشیده شده به برخی از نکات توجه کافی نشده است، چرا که لایحه بودجه سالانه باید یک پنجم برنامه ششم توسعه باشد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده 3 برنامه ششم توسعه آمده است که برای دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه 8 درصد و ضریب جینی 34 درصد در سال پایانی برنامه که متاسفانه در بودجه سال 99 به صورت کامل به آن توجه نشده است. از طرفی در برنامه به جهتگیری و سیاست های لازم برای تجهیز منابع مالی مورد نیاز سرمایه گذاری از جمله منابع مالی خارجی تا متوسط سالانه 30 میلیارد دلار اشاره شده که در بودجه فعلی دیده نشده است.

وی با اشاره به مواد برنامه ششم توسعه تصریح کرد: محترم شمردن و حمایت از حقوق مالکیت و توسعه ثروت و نگاه ارزشی به کار و سرمایه گذاری از راهکارهای قانونی و مشروع و عدم مداخله در تصمیم گیری فعالان اقتصادی و همچنین تدوین نظام بنگاه داری نوین در بخش دولتی در برنامه ششم توسعه وجود دارد که متاسفانه توجه کافی به آن در این لایحه نشده است.

نوروزی با بیان اینکه اولویت اقتصادی سیاست خارجه در برنامه ششم جذب دانش و نوآوری از کشورهای صاحب فناوری و توسعه یافته است که در بودجه به آن اشاره نشده است، بیان کرد: جذب شرکت های معتبر جهانی و منطقه ای در زمینه توسعه داخلی به شکل مستقیم و با اولویت مشارکت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی به اندازه کافی در بودجه دیده نشده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به اندازه کافی در لایحه بودجه سال 99 به برنامه ششم توسعه توجه نشده است، بنابراین اگر می خواهیم بودجه چابک، برنامه محور و عدم وابسته به نفت داشته باشیم، باید به موارد ذکر شده در قانون برنامه ششم توسعه توجه کافی داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: آیا در لایحه بودجه سال آتی به ساماندهی معافیت های مالیاتی و حذف مالیات های غیرضرور، تفکیک حساب های شخصی و تجاری جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، کنترل هزینه های عمومی دولت و تهیه برنامه های عملیاتی، کاهش هزینه های دستگاه های پرهزینه با حذف موازی کاری بین دستگاه ها ، اخذ مالیات از خانه های لوکس و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از مشاغل مانند پزشکان و وکلا، حذف مالیات مناطق ویژه اقتصادی، مالیات بر مجموع درآمدها، مالیات بر عایدی سرمایه و سهام و مالیات بر ارزش افزوده زمین توجه شده است.

نوروزی با بیان اینکه باید در حوزه منابع و مصارف بودجه سال 99 توجه ویژه ای داشته باشیم، گفت: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه باید به صورت شفاف تشریح کند که بودجه سال آتی تا چه میزان به نفت، مالیات و عوارض وابسته است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس با بیان اینکه روح بودجه 99 با قانون جامع ایثارگران مخالف است، تصریح کرد: لایحه بودجه سال 99 به قانون جامع ایثارگران توجه کافی نداشته و با آن در تعارض است. انتظار داریم به اندازه کافی به جامعه ایثارگران توجه شود./

نظر شما