شناسهٔ خبر: 38442147 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

قرنطینه هوایی ایران با قطع پروازهای هواپیمایی ترکیش

پس از اعمال تحریم‌ هواپیمایی ماهان در اروپا و عدم سوخت رسانی به ایران ایر، هواپیمایی"ترکیش" (در کنار هواپیمایی قطر و امارات) در دسترس‌ترین ایرلاین برای رفت و آمدهای خارجی بود.

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ امیر حسین جعفری* - روز یکشنبه 4 اسفند شرکت هواپیمایی ترکیش با انتشار بیانیه ای خطاب به مدیران دفاتر و آژانس های هواپیمایی ایران از لغو تمامی پروازهای ایرلاینز ترکیش از مبدا ایران تا اطلاع ثانوی خبر داد. این تصمیم ظاهرا در پی دستورالعمل وزیر بهداشت ترکیه گرفته شده است.

انتشار این خبر ضربه جبران ناپذیری به صنعت گردشگری و دشواری‌های فزاینده ای برای بازرگانان، دیپلمات‌ها و خانواده‌های ایرانی در پی دارد که از طریق ترانزیت با این خط هوایی  به مقصدهای خود در آمریکا، کانادا یا اروپا می رفتند.

توقف

در دوسال گذشته و پس از اعمال تحریم‌ هواپیمایی ماهان در اروپا و قطع مسیرهای مونیخ و دوسلدورف و بیرمنگام و میلان و بارسلون و همچنین عدم سوخت رسانی به ایران ایر در لندن و آمستردام و میلان و فرانکفورت هواپیمایی"ترکیش" (البته در کنار هواپیمایی قطر و امارات) در دسترس‌ترین ایرلاین برای رفت و آمد به اروپا و امریکا و کانادا بود.
گفتنی است پس از سقوط هواپیمای اوکراینی و لغو پروازهای لوفت هانزا بار ترافیکی این پرواز نیز به دوش ترکیش افتاد.

بررسی‌های آماری ترافیک هوایی پروازهای ترکیش از مبدا ایران میزان تأثیر و واقعیت تلخ توقف ایرلاینز ترکیش را بهتر نشان می دهد:
تا پیش از لغو پروازهای ترکیش هر روز حداقل ۴ پرواز از تهران با هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ و ایرباس ۳۳۰ و یا بوئینگ۷۳۷ با ظرفیت حدودی ۹۰۰ نفر در رفت و۹۰۰ نفر در برگشت انجام می شده است.
علاوه بر تهران هر روز از مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز نیز -به استثنای برخی روزها- پرواز ترکیش فعال بوده و روزانه حدودا تا ۸۰۰ نفر نیز از این ۴ شهر جابجا می شدند.
به این ترتیب روزانه حدود ۱۷۰۰ مسافر به صورت متوسط با پروازهای ترکیش از ایران به سراسر جهان پرواز می کردند و به همین ترتیب ۱۷۰۰ نفر نیز وارد ایران می شدند.
جالب اینجاست که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد مسافران ترکیش، از طریق ترانزیت عازم اروپا یا آمریکا و کانادا و ... هستند و این یعنی شبکه ارتباطی ما با قاره اروپا و آمریکا از طریق این ایرلاین در وضعیت مطلوبی بوده است.

با این شرایط در پی دستور وزیر بهداشت ترکیه به خاطر شیوع بیماری ویروس کرونا در ایران و متعاقب آن بیانیه هواپیمایی ترکیش از امروز 5 اسفند 98 صدها مسافری که روزانه از این خط هوایی در تهران و دیگر شهرهای ایران برای رفتن به مقصدهای خود استفاده می کردند دچار سرگردانی، استرس و افزایش هزینه می شوند.

علاوه بر این حدود ۸۰ درصد از مسافران تورهای اینکامینگ (ورودی) اروپایی، که در سفرشان به ایران از ترکیش استفاده می کنند نیز با توقف ادامه دار دچار مشکل می شوند که خود به از دست رفتن آخرین رمق صنعت گردشگری کشور می انجامد.

بیان این معضل بدین منظور انجام شد تا از مقامات مسئول کشوری و خصوصا رئیس جمهور روحانی درخواست شود با توجه به حسن روابط ایران و ترکیه و ارتباط صمیمانه و گرم مقامات دو کشور رایزنی هایی در این خصوص با مقامات عالی رتبه ترکیه صورت گیرد و به موجب آن توقف پروازهای ترکیش به ایران لغو شود.

این خواسته و انتظار صدها آژانس مسافرتی، هتل‌ها ، بازرگانان ، دیپلمات‌ها ، دانشجویان و خانواده‌های ایرانیان خارج از کشور است که با شنیدن خبر توقف پروازهای ترکیش دچار نگرانی شده اند.

*کارشناس صنعت گردشگری

____________________________

بیشتر بخوانید

"ترکیش" تمام پروازها از مبدا ایران را لغو کرد

مذاکره برای بازگشایی مرز زمینی ایران و ترکیه/ بلاتکلیفی تورهای نوروزی

_____________________

نظر شما